- Berichten: 303
Stralen of niet? En welke aanpak dan?
- Bart Dirven
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
03-08-2015 19:10 #153190
door Bart Dirven
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Beantwoord door Bart Dirven in topic Stralen of niet? En welke aanpak dan?
Lars,
Vwb sodastralen, informeer eens bij Carl Boekee van Carls Classic car factory in Ridderkerk. Hij heeft een voorliefde voor alfa's en voor sodastralen, en nastralen met glasparel. Als je Alfa's heel kunt houden en roestvrij kunt maken met soda dan moet een volvo zeker lukken.
www.classiccarfactory.nl/soda-blasting/
Vwb sodastralen, informeer eens bij Carl Boekee van Carls Classic car factory in Ridderkerk. Hij heeft een voorliefde voor alfa's en voor sodastralen, en nastralen met glasparel. Als je Alfa's heel kunt houden en roestvrij kunt maken met soda dan moet een volvo zeker lukken.
www.classiccarfactory.nl/soda-blasting/
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
03-08-2015 22:10 #153196
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Stralen of niet? En welke aanpak dan?
Dank voor de tip Bart! Ik ga even contact zoeken. Wel een aardig eindje weg, maar wellicht toch een optie.
Volgens mij is soda stralen nog niet zo algemeen op iedere hoek van de straat beschikbaar.
Light stralen klinkt wel als een goede optie.
Qua aanpak wordt het dan nog wel een hele onderneming denk ik.
Want pas na het stralen weet je hoe de body echt is.
Dus eigenlijk wordt het dan:
- Stralen
- Epoxy
- Lassen
- Stralen
- Vlamverzinken
- Epoxy
Volgens mij is soda stralen nog niet zo algemeen op iedere hoek van de straat beschikbaar.
Light stralen klinkt wel als een goede optie.
Qua aanpak wordt het dan nog wel een hele onderneming denk ik.
Want pas na het stralen weet je hoe de body echt is.
Dus eigenlijk wordt het dan:
- Stralen
- Epoxy
- Lassen
- Stralen
- Vlamverzinken
- Epoxy
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Saskia De Vos
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 347
12-08-2015 15:37 #153372
door Saskia De Vos
...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Stralen of niet? En welke aanpak dan?
Ik heb net wel goede ervaringen met Rustyco. Maar je moet wel even geduld hebben, want het duurde allemaal wel wat langer dan wat er op de verpakking te lezen viel. En tussendoor geregeld met een staalborstel goed inborstelen, dat helpt het goed vooruit. Het voordeel is dat ook echt in de putjes zelf de roest wordt weggehaald, wat met enkel slijpen en schuren wordt gemist.
...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1266
12-08-2015 21:50 #153385
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Stralen of niet? En welke aanpak dan?
Lars ik heb je volgordelijstje nog eens overdacht en ik denk dat het makkelijker en goedkoper kan.
- Stralen
- Epoxy (deze fase zou ik weglaten, heb je knap last van met lassen, je moet je lasplaats juist brandschoon hebben)
- Lassen
- Stralen (heel lichtjes aanstralen/ oppervlakte "roest" wegstralen zal hooguit klein bruin waasje zijn)
- Vlamverzinken (KIJK UIT VOOR TE VEEL WARMTE-INBRENG, en "opbranden" van naden waar vuil in zit wat er niet met stralen uit ging, ik zou er niet aan beginnen, t'zat nu immers ook 50 jaar behoorlijk goed.)
- Epoxy
Resumerend; 1e x epoxy weglaten en vlamverzinken ook.
Als je toch heel graag wilt laten vlamverzinken zou ik een kritisch carrosserie-deel wegbrengen en dat als proef laten verzinken.
Neem daarin dan juist een dubbele naad op waarin nog rommel kan zitten als tectyl/verf/olie/vet en kijk hoe het wordt.
Gewoon vermelden dat je de resultaten indien positief graag wereldkundig maakt en vragen of ze dat proefje gratis willen uitvoeren.
Als jij geen oud deel hebt liggen wil ik wel even kijken voor een geschikte hoek o.i.d., straal ik het even, maak foto's en stuur het deel op naar jouw vlamstraal-adres. (ben ook wel benieuwd)
Persoonlijk denk ik echter dat het overkill is, met jouw preciesie ,de moderne beschermingstechnieken, en de toekomstige inzet en onderhoud van je combi moet het met gewone middelen makkelijk weer 50 jaar mee gaan. Bovendien bereik je met vlamverzinken de binnenzijde niet..........het blijft dus half werk t.o.v. volbadverzinken.
groet, Jan
- Stralen
- Epoxy (deze fase zou ik weglaten, heb je knap last van met lassen, je moet je lasplaats juist brandschoon hebben)
- Lassen
- Stralen (heel lichtjes aanstralen/ oppervlakte "roest" wegstralen zal hooguit klein bruin waasje zijn)
- Vlamverzinken (KIJK UIT VOOR TE VEEL WARMTE-INBRENG, en "opbranden" van naden waar vuil in zit wat er niet met stralen uit ging, ik zou er niet aan beginnen, t'zat nu immers ook 50 jaar behoorlijk goed.)
- Epoxy
Resumerend; 1e x epoxy weglaten en vlamverzinken ook.
Als je toch heel graag wilt laten vlamverzinken zou ik een kritisch carrosserie-deel wegbrengen en dat als proef laten verzinken.
Neem daarin dan juist een dubbele naad op waarin nog rommel kan zitten als tectyl/verf/olie/vet en kijk hoe het wordt.
Gewoon vermelden dat je de resultaten indien positief graag wereldkundig maakt en vragen of ze dat proefje gratis willen uitvoeren.
Als jij geen oud deel hebt liggen wil ik wel even kijken voor een geschikte hoek o.i.d., straal ik het even, maak foto's en stuur het deel op naar jouw vlamstraal-adres. (ben ook wel benieuwd)
Persoonlijk denk ik echter dat het overkill is, met jouw preciesie ,de moderne beschermingstechnieken, en de toekomstige inzet en onderhoud van je combi moet het met gewone middelen makkelijk weer 50 jaar mee gaan. Bovendien bereik je met vlamverzinken de binnenzijde niet..........het blijft dus half werk t.o.v. volbadverzinken.
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12-08-2015 22:36 #153391
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Stralen of niet? En welke aanpak dan?
Hoi Jan,
Dank voor het delen van je overpeinzingen!
Het houdt mij ook nog aardig bezig en ik ben min of meer op hetzelfde uitgekomen.
Ik kwam soort van uit op:
- Stralen onderzijde / bodem
- Stralen van specifieke slechte plekken in de body
- De rest van de body (dus de 90% die al 15 jaar prima is) onaangeraakt laten
- Lassen body
- Vertinnen gelaste plekken in de body
- Zelf epoxy primer op deze plekken spuiten
- Lassen bodem
- Bodem in RX5 (dan geeft het ook niet als er wat tijd zit tussen het stralen en deze stap bovendien staat de body binnen/verwarmd)
- Naden bodem kitten
- Bodem onder en boven in RX10 op kleur
Daarmee vervalt dus inderdaad 1e keer expoxy en vlamverzinken. Mooi dat jij daar ook op uitgekomen was! Dat wordt hem dus.
Ik ben nog het meest in dubio over de motorruimte. Hierbij zie ik drie opties:
a) Doe het zelf aanpak 1 = schoonmaken (evt laten stralen) dan RX5 en "aflakken" met RX10 op kleur
b) Doe het zelf aanpak 2 = schoonmaken (evt laten stralen) dan epoxy en zelf spuiten met 2K lak
c) Laten spuiten
Voor het logistieke voordeel (hoef ik niet op een trailer heen en weer en kan ik het met de juiste timing in het werk doen) neig ik naar b. Zelf spuiten ben ik niet heel bedreven in, maar als het niet wat wordt kan ik altijd nog over naar optie c. Voor optie A zijn er toch nog teveel "zicht" delen zoals rondom het chassis nummer etc.
Mocht je over de aanpak van de motorruimte ook je licht nog eens willen laten schijnen, graag!
Dank voor het delen van je overpeinzingen!
Het houdt mij ook nog aardig bezig en ik ben min of meer op hetzelfde uitgekomen.
Ik kwam soort van uit op:
- Stralen onderzijde / bodem
- Stralen van specifieke slechte plekken in de body
- De rest van de body (dus de 90% die al 15 jaar prima is) onaangeraakt laten
- Lassen body
- Vertinnen gelaste plekken in de body
- Zelf epoxy primer op deze plekken spuiten
- Lassen bodem
- Bodem in RX5 (dan geeft het ook niet als er wat tijd zit tussen het stralen en deze stap bovendien staat de body binnen/verwarmd)
- Naden bodem kitten
- Bodem onder en boven in RX10 op kleur
Daarmee vervalt dus inderdaad 1e keer expoxy en vlamverzinken. Mooi dat jij daar ook op uitgekomen was! Dat wordt hem dus.
Ik ben nog het meest in dubio over de motorruimte. Hierbij zie ik drie opties:
a) Doe het zelf aanpak 1 = schoonmaken (evt laten stralen) dan RX5 en "aflakken" met RX10 op kleur
b) Doe het zelf aanpak 2 = schoonmaken (evt laten stralen) dan epoxy en zelf spuiten met 2K lak
c) Laten spuiten
Voor het logistieke voordeel (hoef ik niet op een trailer heen en weer en kan ik het met de juiste timing in het werk doen) neig ik naar b. Zelf spuiten ben ik niet heel bedreven in, maar als het niet wat wordt kan ik altijd nog over naar optie c. Voor optie A zijn er toch nog teveel "zicht" delen zoals rondom het chassis nummer etc.
Mocht je over de aanpak van de motorruimte ook je licht nog eens willen laten schijnen, graag!
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12-08-2015 23:05 #153392
door Gertjan Tillema
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic Stralen of niet? En welke aanpak dan?
Wellicht helemaal niet wat je wilt, maar gezien er bij alle plussen ook steeds minnen worden genoemd: waarom verzink (thermisch) je de hele auto niet gewoon? Met 2CV's wordt dit via Duckservice in Gildehaus veel gedaan. De mensen daar vertelden dat er inmiddels ook DS'sen verzinkt rondrijden en ze laten ook chassis van wat je wilt verzinken. Ik heb via hun m'n Framo-chassis laten verzinken en dat was een roestig, ranzig, half gespoten chassis. Het is niet helemaal perfect geworden (wat oud laswerk wat ik dacht dat nog wel kon bleek toch lelijker te zijn, waardoor 1 hoek niet goed is verzinkt. W.s. plaatje afgesprongen. Maar verder prima gegaan.
Het grote voordeel is dat je echt nooit meer last van roest gaat hebben, het nadeel is dat je de Amazon slecht een ander kleurtje kunt geven en er bij het dunne plaatwerk (aanzienlijke) kans op kromtrekken is.
En ik heb nog geen thermisch verzinkte Amazon zien rijden, ik denk ook niet dat die bestaan. Het maakt je project daarmee extra uniek.
Het grote voordeel is dat je echt nooit meer last van roest gaat hebben, het nadeel is dat je de Amazon slecht een ander kleurtje kunt geven en er bij het dunne plaatwerk (aanzienlijke) kans op kromtrekken is.
En ik heb nog geen thermisch verzinkte Amazon zien rijden, ik denk ook niet dat die bestaan. Het maakt je project daarmee extra uniek.
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12-08-2015 23:09 #153393
door Gertjan Tillema
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic Stralen of niet? En welke aanpak dan?
Overigens kun je naden goed verzinken (als in zonder roest-lopers bij thermisch of goed gedekt bij elektrolytisch) wel vergeten. De 2e vanwege Faraday en de eerste vanwege de verschillende baden en het uitzetten van restanten van eerdere baden. Maar dde grap is nu net: bij verzinkt maakt dat niet uit, omdat het roesten niet verder gaat.
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13-08-2015 10:40 #153398
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Stralen of niet? En welke aanpak dan?
Dank! Altijd goed om alle opties van alle kanten te bekijken.
Dat klinkt wel als de meest grondige aanpak die er bestaat.
Klinkt voor mij als té grondig (in termen van doorlooptijd en kosten).
Is dat trouwens hetzelfde als www.autobeitserij.nl/reinigen.htm
Zij schijven als behandeling "passiveren".
Nadeel van dit geheel vind ik dat je met zoutzuur aan de slag moet en als dat achterblijft dat je dan grotere problemen creeert dan je oplost.
Dat klinkt wel als de meest grondige aanpak die er bestaat.
Klinkt voor mij als té grondig (in termen van doorlooptijd en kosten).
Is dat trouwens hetzelfde als www.autobeitserij.nl/reinigen.htm
Zij schijven als behandeling "passiveren".
Nadeel van dit geheel vind ik dat je met zoutzuur aan de slag moet en als dat achterblijft dat je dan grotere problemen creeert dan je oplost.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13-08-2015 12:43 #153399
door Gertjan Tillema
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic Stralen of niet? En welke aanpak dan?
Ervan uitgaande dat je het goed wilt doen en al het voorwerk zelf kunt (schuren, lassen, etc), maar bijvoorbeeld spuiten, poedercoaten of verzinken niet, dan kan het wel eens zo zijn dat thermisch verzinken de goedkoopste oplossing is. Dat wil niet zeggen dat het heel goedkoop is, maar goed spuitwerk laten doen voor een hele koets is nog duurder.
Passiveren is wat anders dan thermisch verzinken. Bij thermisch verzinken wordt het object bij ongeveer 450 graden in een bad zink gedompeld (na voorbehandelingen) en dat was het dan. Je kunt het nog laten poedercoaten voor een nog betere bescherming en voor de kleur uiteraard.
Dat zoutzuur ben je als het goed is kwijt nog voor de koets het zinkbad in gaat en anders raak je het daar wel kwijt. En daar waar net geen zink kan komen (omdat er b.v. een luchtbubbel in de weg zat, wat voor grotere holtes gaten boren betekent) roest het in eerste instantie een beetje, maar dat roest niet door.
Het grootste nadeel van thermisch verzinken is dat het allemaal niet zo strak wordt. Nu heeft een Amazon vrij dik plaatwerk, maar niemand zal je vooraf de garantie durven geven dat alles 100% strak blijft. (Deuren van 2CV's gaan b.v. golven, maar die zijn extreem dun) Daarnaast is de zinklaag simpelweg niet heel strak. (Check ook maar eens de paaltjes voor verkeersborden.) Dus je kunt de koets wel poedercoaten na het verzinken (in w.s. elke RAL-kleur), maar het haalt het niet bij een goede 2K-lak.
Een andere optie is elektrolytisch verzinken, dat is veel strakker en (eventueel met spuitplamuur) perfect strak te krijgen (heb ik met het frontje van m'n Amazon laten doen) maar heeft als groot nadeel dat je zuur wel in de kokers terechtkomt, maar vanwege de kooi van Faraday het zink dus niet in de kokers. Voor een hele koets is dat dus geen optie. Voor standaard plaatwerk wat niet meer verlast hoeft te worden, zoals een motorkap of kofferdeksel, is dit in mijn ogen de meest duurzame en mooiste oplossing. Het is ook meteen de duurste oplossing, omdat je een extra stap toevoegt (het verzinken) en ook de primerlaag bij het spuiten extra aandacht nodig heeft i.v.m. hechting.
Kortom: mijn inschatting is dat niet geld het motief moet zijn om het niet te doen, maar of je het mooi/lelijk vindt.
Passiveren is wat anders dan thermisch verzinken. Bij thermisch verzinken wordt het object bij ongeveer 450 graden in een bad zink gedompeld (na voorbehandelingen) en dat was het dan. Je kunt het nog laten poedercoaten voor een nog betere bescherming en voor de kleur uiteraard.
Dat zoutzuur ben je als het goed is kwijt nog voor de koets het zinkbad in gaat en anders raak je het daar wel kwijt. En daar waar net geen zink kan komen (omdat er b.v. een luchtbubbel in de weg zat, wat voor grotere holtes gaten boren betekent) roest het in eerste instantie een beetje, maar dat roest niet door.
Het grootste nadeel van thermisch verzinken is dat het allemaal niet zo strak wordt. Nu heeft een Amazon vrij dik plaatwerk, maar niemand zal je vooraf de garantie durven geven dat alles 100% strak blijft. (Deuren van 2CV's gaan b.v. golven, maar die zijn extreem dun) Daarnaast is de zinklaag simpelweg niet heel strak. (Check ook maar eens de paaltjes voor verkeersborden.) Dus je kunt de koets wel poedercoaten na het verzinken (in w.s. elke RAL-kleur), maar het haalt het niet bij een goede 2K-lak.
Een andere optie is elektrolytisch verzinken, dat is veel strakker en (eventueel met spuitplamuur) perfect strak te krijgen (heb ik met het frontje van m'n Amazon laten doen) maar heeft als groot nadeel dat je zuur wel in de kokers terechtkomt, maar vanwege de kooi van Faraday het zink dus niet in de kokers. Voor een hele koets is dat dus geen optie. Voor standaard plaatwerk wat niet meer verlast hoeft te worden, zoals een motorkap of kofferdeksel, is dit in mijn ogen de meest duurzame en mooiste oplossing. Het is ook meteen de duurste oplossing, omdat je een extra stap toevoegt (het verzinken) en ook de primerlaag bij het spuiten extra aandacht nodig heeft i.v.m. hechting.
Kortom: mijn inschatting is dat niet geld het motief moet zijn om het niet te doen, maar of je het mooi/lelijk vindt.
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13-08-2015 14:04 #153400
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Stralen of niet? En welke aanpak dan?
Ik heb nog een straaloptie en dat is met aluminium parel..... de klant waar we de 1800|E|S body voor hebben gelast gaat datr doen, dus
* lassen,
* stralen met aluminium
* Epoxy 2K antiroest
* kitten binnen, onderzijde en spatbordranden
* Epoxy primer en strakmaken
* Onderzijde, sponningen, motorruimte, deuren binnezijde en randen en interieur spuiten Epoxy 2K aflak
* Body Epoxy
* Deuren, Motorkap apart
Ik zal plaatjes plaatsen van het proces
* lassen,
* stralen met aluminium
* Epoxy 2K antiroest
* kitten binnen, onderzijde en spatbordranden
* Epoxy primer en strakmaken
* Onderzijde, sponningen, motorruimte, deuren binnezijde en randen en interieur spuiten Epoxy 2K aflak
* Body Epoxy
* Deuren, Motorkap apart
Ik zal plaatjes plaatsen van het proces
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.