Stralen of niet? En welke aanpak dan?
- Lars Rengersen
-
- Platinum lid
-
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Wat denken jullie?
Enerzijds denk ik, dan weet ik zeker dat het goed is. Anderzijds staat de auto sinds 1995 stil en houdt de lak zich op prima op een aantal plekken na. Die zou ik eventueel zelf kunnen 'spotstralen' (die spotstralers lijken niet duur , maar werken ze ook goed?). Maar goed, de bodem laten stralen geeft wel een goed beeld van hoeveel werk er echt nog aan zit.
Als ik zou laten stralen zou ik ook meteen willen laten vlamverzinken. Maar daarna kun je niet meer lassen tenzij je die zinklaag even wegslijpt. Dan moet het laswerk dus klaar zijn. In dat geval zou het dus worden: stralen - lassen - nastralen - vlamverzinken - epoxyprimer.
Nadeel van stralen vind ik wel dat randjes zoals die rondom de achterklep toch snel weggeblazen worden omdat ze erg dun zijn.
Met andere woorden, ik heb nog geen helder beeld van de voordelen en nadelen van stralen en zou graag jullie input willen voor wat nu een handige strategie met betrekking tot (deel)stralen is. Alvast bedankt.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Als je de mondstukjes gebruikt om het grit en stof af te zuigen en te recyclen zie je niet wat je doet, dan blijf je aan het heen-en-weer zwalken.
Ik heb er een paar keer mee gewerkt, het is geschikt om bijv. 10 plekjes ter grootte van een euro weg te halen maar heel veel meer werd ik snel zat.
Op m'n werk hebben we ook een hele grote straalcabine waar een cpl. vrachtwagencombinatie in past, dat schiet beter op

MAARRR, je maakt snel een hoop schade aan je plaatwerk, ik mocht bijv. m'n eigen combi-koets niet stralen van de spuiter.
Hij was bang dat ik in mijn lompheid :oops: het materiaal te veel zou oprekken door te lang op één stuk te stralen.
Je brengt namelijk behalve een grote druk óók warmte in, zo ontstaan gemakkelijk plopdeuken die je er HEEL moeilijk weer uit krijgt.
Harde stukken met veel profiel vallen wel mee, grote vlakken zijn o zo kwetsbaar.
De spuiter die mijn koets straalde heeft alleen alle contouren gestraald en de bodem.De grote vlakken heeft hij machinaal geschuurd tot op het blanke staal.
Echter, er is hoop.
Je kunt tegenwoordig ook stralen met ijs! Even googlen levert je wel wat adressen op.(in Duitsland o.a. populair)
Zelfs tectyl gaat er goed mee weg.
Tussenvorm is stralen met water, stoft niet en brengt geen warmte in, alleen je koets is zeiknat en moet dus snel gedroogd worden en behandeld.
Je kunt ook nog chemisch ontlakken en ontroesten, ook daar zijn de meningen over verdeeld.
Het is dus goed dat je jezelf afvraagt wat het beste is.
Tenslotte hangt e.e.a. ook af van je budget en wat je persoonlijke smaak/ervaring en gevoel is (heb je hem weer; gevoel) :lol:
Succes, ik volg je verrichtingen graag, groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

De auto heeft (naast de recht-toe-recht aan rotte plekken) een aantal van dit soort nare roestplekjes
Niet overdreven veel, een stuk of 10, maar wel slecht bereikbaar en op plekken in de lak.
Voor die plekken zou gritstralen wellicht het mooiste zijn, maar kon ook wel eens te grof gaan.
In droogijs stralen heb ik me al eerder verdiept.
De conclusie: het is vooral een mooie methode om schoon te maken dus tectyl te verwijderen.
Vet kan niet dus moet er al af zijn en roest gaat er ook niet af.
Met name door de prijs (circa 1300 euro voor 8 uur) is dat niet echt een optie.
Chemisch ontlakken heb ik geen goed gevoel bij ivm staande naden waar toch zuur of water van het spoelen in kan blijven staan.
En waarom zou je iets kaal halen wat nu goed in de lak zit en al ruim 15 jaar geen activiteit vertoont (terwijl de combi toch af en toe afgedekt buiten heeft moeten bivakkeren).
Ben ook wel benieuwd of er mensen zijn met ervaring met van die "ontroest gels" zoals Rustyco
En is vertinnen van dat soort plekjes (na schuren, stralen, ontroestgel oid) een optie?
Zie bijvoorbeeld www.frost-auto.nl/Index.php?vert ... vrij-!!,77 of www.rustbuster.nl/Solderen_enzo/Vertinnen.htm
Dat leek me namelijk sowieso een mooi plan voor het erin zetten van de strip in het dak om het nieuwe schuifdak te kunnen laten plaatsen. Dan las ik het niet over de gehele lengte af, maar hecht ik zeg iedere 3 a 4 centimeter en doe ik de tussenstukken met tin.
Ik zal sowieso nog eens informeren bij een straalbedrijf dat veel oldtimers doet. Voor de bodem kon dat toch wel een mooie optie zijn.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
kantelbeugels en amazon combi project
Ben niet echt enthousiast geworden.
V.w.b. chemisch ontlakken ben ik het met je eens, hoeveel product blijft in je naden staan na-werken?
Persoonlijk vind ik klassiek stralen toch het beste voor moeilijke plekken en niet-kritische delen v.w.b. vervorming.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Dankje! Nu herinner ik het me weer. Dat ziet er uit als de helft van het werk... Wellicht helpt het inderdaad als je eerst schuurt en de gel de rest in de poriën mag doen. Misschien ga ik m'n geduld dan toch wel beproeven met zo'n spot straal set."Jan van Bochove" schreef:
Rustyco heb ik pas geprobeerd;
Ben niet echt enthousiast geworden.
En ik ga me nog maar wat verder verdiepen in dat (loodvrij) vertinnen. Mijn beeld nu is dat dat een actieve bescherming geeft tegen roest dus dat je daarmee voor die plekjes de eventuele roest die nog in de poriën zit pacificeert.
- Paul Franse
-
- Platinum lid
-
ik heb (als amateur) ook geprobeerd te vertinnen. Mijn ervaring is dat je het alleen redelijk netjes kunt krijgen als je vlak kunt werken zoals in het filmpje op de site van jouw tweede link. Als het te vertinnen deel een schuin of verticaal deel van je carrosserie is, is het erg moeilijk de tin daar te houden waar jij hem wil hebben. Wellicht met wat meer oefening wel haalbaar, maar ik vond het tegenvallen.
Groet,
Paul Franse
Life is what you make it!
Je kunt ook Soda stralen, Vocor Toolsverkoopt een adaptieset en 25 kg soda, kan dan gewoon in de straalkast voor kleine delen.
Denk dat ik zo'n setje eens ga kopen
De 1800ES die wij nu bijna klaar hebben wordt met Soda gestraald, ook wel light stralen genoemd, ben benieuwd.
Het vertinnen moet op een roestvrije ondergrond en dat gaat het beste als het oppervlak horizontaal is, dus met een draaispit kun je dat ideaal verwerken, de 1800ES die nu in het spit zit had heel veel tin op de voorzijde.
Dit laat zich prachtig bewerken met een rasp en kun je heel glad krijgen met schuurpapier.
Zal van de week wat plaatjes schieten
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Ik doel daarmee op je opm. over dunne randjes aan bijv. je achterklep.Gewoon een keer een oud stukje carrosserie bij een straler neergooien waar wat delicate randjes aan zitten en voor jezelf beoordelen.
Ik vind het zelf wel wat meevallen met het "wegstralen" van dunne randjes, wat alleen wel een heikel punt is; zachte materialen zoals kit en of lijmrestjes. Die straal je heel moeizaam weg, als de straler dat tóch probeert krijgt het omliggende reeds schone gebied onevenredig veel impact van het stralen waardoor het wel degelijk dunner wordt of er zelfs doorhéén gestraald wordt.
Echter, als je alle zachte zooi zelf hebt weggekrabt vind ik het wel meevallen.
Hier kan je wat straalwerk zien wat ik zelf deed met een heel lomp en krachtig apparaat voor industriële toepassing;
kantelbeugels en amazon combi project
Daar waar je echt de gaten er in ziet vallen zou je met een priem ook door de corrosie geprikt hebben.
Zit er bij jou in de buurt een straalbedrijf waar je eens een praatje kan maken?

Ik heb via de mail prettig contact met Straalbedrijf Evers ( www.straalbedrijfevers.nl ).
De website oogt alleen wel "grof geschut" dus zou een keer langs willen gaan om een gevoel te krijgen bij hun ervaring met oldtimers.
Verder zit Carrosseriebouw Jansen bij mij in de buurt.
Een gaaf bedrijf met mooie projecten, zie www.austinseven.eu/over-ons/restauratie/ maar wellicht (qua budget) wat te 'high end' als ik kijk naar wat ze zo onderhanden nemen.
Dat soda stralen klinkt goed Ed! Ik ben benieuwd en kom wellicht wel even kijken naar de ES om een indruk te krijgen.
Enige nadeel lijkt me de noodzaak tot naspoelen met water. Zeker in de motorruimte waar het water met spoeltroep dan zo je kokerbalken in loopt.
Voor nu heb ik toch maar even zo'n spot straal set met wat soda en corund grit besteld om zelf op kleine schaal wat te kunnen proberen. Ook een vertin set heb ik besteld. Lijkt me toch wel leuk om te proberen.
Maar goed, ik denk er ook wel eens aan om de motorruimte, binnenkant en bodem gewoon goed kaal te krabben en schoon te maken en dan te behandelen met RX5 en vervolgens RX10 in kleur (in plaats van 2K spuiten).
Dan moeten alleen de plekjes aan de buitenkant van de body nog anders zodanig dat er 2K lak overheen kan (want dat wil niet met RX).