- Berichten: 1198
20w50
- Han Misdom
- Platinum lid
Minder
Meer
05-03-2022 20:10 #198066
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic 20w50
Ben een aantal jaar geleden overgestapt op MPM High Zinc 20W50. Het olieverbruik in alle drie mijn oldtimers is stukken verminderd (objectieve waarneming) en heb ook het idee (is dus subjectief) dat de motoren minder mechanische bijgeluiden vertonen.
Of dit toe te schrijven is aan het ZDDP gehalte of aan de ander dopes in deze olie? Wie het weet mag het zeggen.
Ik heb de getallen voor deze olie opgevraagd bij de Technical Product Manager van MPM. Zink = 1142ppm, fosfor = 1058ppm
Nadeel is dat deze olie relatief duur is, maar als je een kan van 20 liter koopt is die alleszins betaalbaar.
Als je naar nog hogere ZDDP waarden toe wilt, dan is het interessant om naar de smeermiddelen van 77lubricants te kijken
Hun Racing Oil Classic 20W50; Zink = 2300ppm, fosfor = 2300ppm
Heb zelf geen ervaring met dit product maar het is spotgoedkoop. Ca €75,- voor een kan van 20 liter
Over het al dan niet zelf dopes toevoegen aan de motorolie:
De fabrikant van toevoegingen zal zeggen: "Natuurlijk doen, het is prima spul".
De fabrikant van de olie zal zeggen: "Niet doen want je verstoort de door ons zorgvuldig uitgebalanceerde dopes in de olie".
Tja, waarom risico nemen als er goede alternatieven in de handel zijn?
Of dit toe te schrijven is aan het ZDDP gehalte of aan de ander dopes in deze olie? Wie het weet mag het zeggen.
Ik heb de getallen voor deze olie opgevraagd bij de Technical Product Manager van MPM. Zink = 1142ppm, fosfor = 1058ppm
Nadeel is dat deze olie relatief duur is, maar als je een kan van 20 liter koopt is die alleszins betaalbaar.
Als je naar nog hogere ZDDP waarden toe wilt, dan is het interessant om naar de smeermiddelen van 77lubricants te kijken
Hun Racing Oil Classic 20W50; Zink = 2300ppm, fosfor = 2300ppm
Heb zelf geen ervaring met dit product maar het is spotgoedkoop. Ca €75,- voor een kan van 20 liter
Over het al dan niet zelf dopes toevoegen aan de motorolie:
De fabrikant van toevoegingen zal zeggen: "Natuurlijk doen, het is prima spul".
De fabrikant van de olie zal zeggen: "Niet doen want je verstoort de door ons zorgvuldig uitgebalanceerde dopes in de olie".
Tja, waarom risico nemen als er goede alternatieven in de handel zijn?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stijn van der Linde
- Moderator
Minder
Meer
- Berichten: 541
05-03-2022 20:35 #198067
door Stijn van der Linde
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Beantwoord door Stijn van der Linde in topic 20w50
Er is al veel geschreven over olie. Ik heb tijdens corona eens gezocht of ik iets kon vinden over de waardes in de verschillende 'oldtimerolie' aanbieders.
Ik ben uiteindelijk voor Gulf classic oil gegaan (20w50). Daar betaal je 29.95 euro voor 5L voor dus dat is vergelijkbaar met de prijs van de de olie in dit topic.
Daar zou 0,24% ZDDP (zink) in zitten, terwijl Millers 0,18% ZDDP zou hebben. Dat terwijl je voor Millers ruim boven de 40 euro zit.
Of het echt wat uitmaakt? Mijn auto gebruikte zoveel olie dat dat niet echt te meten was. Het was wel opvallend dat er een kleurverschil is tussen Millers en Gulf, misschien normaal, maar het was mij nog niet opgevallen.
Wat Han objectief heeft vastgesteld is wel interessant
Overigens staat op de site van Tinus Tuning nog leuke info over dit onderwerp; voor de liefhebber.
PS. ik heb geen aandelen in Gulf
Ik ben uiteindelijk voor Gulf classic oil gegaan (20w50). Daar betaal je 29.95 euro voor 5L voor dus dat is vergelijkbaar met de prijs van de de olie in dit topic.
Daar zou 0,24% ZDDP (zink) in zitten, terwijl Millers 0,18% ZDDP zou hebben. Dat terwijl je voor Millers ruim boven de 40 euro zit.
Of het echt wat uitmaakt? Mijn auto gebruikte zoveel olie dat dat niet echt te meten was. Het was wel opvallend dat er een kleurverschil is tussen Millers en Gulf, misschien normaal, maar het was mij nog niet opgevallen.
Wat Han objectief heeft vastgesteld is wel interessant
Overigens staat op de site van Tinus Tuning nog leuke info over dit onderwerp; voor de liefhebber.
PS. ik heb geen aandelen in Gulf
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3470
06-03-2022 00:54 #198071
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic 20w50
Beste Han het zinkgehalte zorgt voor minder wrijving.
Toen ik voor de eerste maal Valvoline gebruikte heb ik de motor eerst gestart zonder Rislone en toen achteraf de Rislone toegevoegd je hoorde na enige tijd de motor soepeler lopen.
Dus zink draagt bij in het goed lopen van onze oude motoren.
Het is interessant om te weten hoeveel zink er zat in de olie van het jaar 1960 tot 1970 daar zat het juiste percentage in voor onze motoren.
Als iemand daar een antwoord op kan geven kub je je zoektocht daar op richten of je toevoeging zolas ik doe daar op aanpassen.
m.vr.gr.
Johan Geers
Toen ik voor de eerste maal Valvoline gebruikte heb ik de motor eerst gestart zonder Rislone en toen achteraf de Rislone toegevoegd je hoorde na enige tijd de motor soepeler lopen.
Dus zink draagt bij in het goed lopen van onze oude motoren.
Het is interessant om te weten hoeveel zink er zat in de olie van het jaar 1960 tot 1970 daar zat het juiste percentage in voor onze motoren.
Als iemand daar een antwoord op kan geven kub je je zoektocht daar op richten of je toevoeging zolas ik doe daar op aanpassen.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3470
06-03-2022 01:03 #198072
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic 20w50
O ja zorg ook niet voor te veel zink in je olie zie
aaoil.co.uk/123579-2/#:~:text=If%20you%2...%20too%20much%20ZDDP
.
m.vr.gr.
Johan Geers
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3470
06-03-2022 01:11 #198073
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic 20w50
En deze
autosolutionlab.com/high-zinc-motor-oil-brands/
Ik gebruik Valvoline XLD 20W50 maar niet de racing oil die valt hier niet te krijgen en daar zit volgens de data sheet geen zink in dat is alleen bij de racing oil.
m.vr.gr.
Johan Geers
Ik gebruik Valvoline XLD 20W50 maar niet de racing oil die valt hier niet te krijgen en daar zit volgens de data sheet geen zink in dat is alleen bij de racing oil.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- P. Hanot
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 285
06-03-2022 07:56 - 06-03-2022 16:35 #198074
door P. Hanot
Vanaf 1993 wordt bij wet fosfor & zink steeds verder gelimiteerd. Ooit was zink tot 2600 ppm toegevoegd, nu is dat teruggebracht tot slechts 400 ppm. Fosfor is van 0.15% al terug gebracht naar 0.06%
Een klassieke motor met onderliggende nokkenas en vlakke stoters heeft minimaal 1000 ppm aan zink en 1000 ppm aan fosfor (= 0.1%) nodig, terwijl moderne oliën na 2004 nog maar 400 ppm (0.04%) zink bij zich mogen hebben (SL-G3 gradatie en hoger)
De officiële classificatie van motorolie (Er zijn 3 verschillende classificatie typen voor de kwaliteit van motorolie):
de API classificatie (American Petroleum Institute), de CCMC classificatie (Committee of Common Market automobile Constructors), deze classificatie werd in 1997 vervangen door de ACEA, en de MIL-spec. classificatie (Military Specification). Vanwege de bouwjaren waarover deze problematiek gaat, is CCMC en ACEA niet zo interessant, en daarom hier niet vermeld. Voor de API kwaliteits-classificatie zijn alleen de benzine-varianten vermeld.(TO) betekend technisch meestal niet meer leverbaarBlijft over een te moderne olie, niet meer geschikt voor klassiekers!!
SA (TO)
Voor motoren die onder lichte omstandigheden werken, de enige toegevoegde dopes (= additieven) zijn een stolpuntverlagend en een antischuimmiddel. specificatie in gebruik vanaf 1930
ML Straight mineral oil SB (TO) Voor motoren die onder lichte bedrijfsomstandigheden werken waarbij alleen een minimale bescherming tegen slijtage, oxidatie en lager corrosie noodzakelijk is.specificatie in gebruik vanaf 1930 MM Inhibited oil, minimum
duty SC (TO) Olie met dopes tegen slijtage, roestvorming, Lager corrosie en sludge vorming
(drabvorming in de motor) bij hoge en lage temperatuur. Aanbevolen door Amerikaanse autofabrikanten voor blokken van 1964 tot 1967. benzinemotoren tot en met 1967MS (1964) 1964 MS warranty approved, M2C101-ASD (TO) Geeft een betere bescherming op dezelfde punten als de SC olie. Door Amerikaanse autofabrikanten aanbevolen voor
benzinemotoren van 1968 tot 1971.
benzinemotoren tot en met 1971 MS (1968) 1968 MS warranty approved, M2C101-B, 6041-M (before July 1970)SE (TO) Deze olie geeft meer bescherming tegen olie oxidatie, lager corrosie en roestvorming en
tevens een verbeterde bescherming tegen
sludge vorming bij hoge temperatuur. Benzinemotoren van 1972 tot en met 19791972 warranty approved, M2C101-C, 6136-M (previously 6041-M Rev.), MIL-L-46152A
SF (TO)
Een olie met verder verbeterde eigenschappen tegen slijtage, oxidatie, roestvorming , drab- en lakvormige afzettingen en met verbeterde oxidatiestabiliteit. Voorgeschreven door
automobiel- fabrikanten vanaf 1980 tot 1985.
benzinemotoren tot en met 1988
1980 warranty approved,
M2C153-D, MILL- 46152B/C, 6048-M, 6049-M
Samengevat, hierboven allemaal TO (niet meer leverbaar) Zink/fosfor hoeveelheid in klassiekerolien is de afgelopen 25 jaar ook wettelijk sterk gereduceerd.
Moderne olie kan toevoegingen bevatten die een achteraf bijgevoegde zinktoevoeging ook weer teniet doen, dus best een goede klassiekerolie gebruiken en aanvullen met de correcte ZDDP hoeveelheid.
(Voor koelvloeistof heb je een soortgelijk verhaal) Voorkomen is beter dan genezen. Ik heb afgelopen jaren mijn les in ieder geval geleerd, m.a.w. een kleine meerprijs voor de correcte olie, eenmaal per 5000 km, weegt voor mij zeker niet op tegen de ellende van een stukgelopen motor. (en dit gebeurt meestal op de meest ongelegen momenten)
Beantwoord door P. Hanot in topic 20w50
Volgende info komt van hotrod.nlBeste Han het zinkgehalte zorgt voor minder wrijving.
Toen ik voor de eerste maal Valvoline gebruikte heb ik de motor eerst gestart zonder Rislone en toen achteraf de Rislone toegevoegd je hoorde na enige tijd de motor soepeler lopen.
Dus zink draagt bij in het goed lopen van onze oude motoren.
Het is interessant om te weten hoeveel zink er zat in de olie van het jaar 1960 tot 1970 daar zat het juiste percentage in voor onze motoren.
Als iemand daar een antwoord op kan geven kub je je zoektocht daar op richten of je toevoeging zolas ik doe daar op aanpassen.
m.vr.gr.
Johan Geers
Vanaf 1993 wordt bij wet fosfor & zink steeds verder gelimiteerd. Ooit was zink tot 2600 ppm toegevoegd, nu is dat teruggebracht tot slechts 400 ppm. Fosfor is van 0.15% al terug gebracht naar 0.06%
Een klassieke motor met onderliggende nokkenas en vlakke stoters heeft minimaal 1000 ppm aan zink en 1000 ppm aan fosfor (= 0.1%) nodig, terwijl moderne oliën na 2004 nog maar 400 ppm (0.04%) zink bij zich mogen hebben (SL-G3 gradatie en hoger)
De officiële classificatie van motorolie (Er zijn 3 verschillende classificatie typen voor de kwaliteit van motorolie):
de API classificatie (American Petroleum Institute), de CCMC classificatie (Committee of Common Market automobile Constructors), deze classificatie werd in 1997 vervangen door de ACEA, en de MIL-spec. classificatie (Military Specification). Vanwege de bouwjaren waarover deze problematiek gaat, is CCMC en ACEA niet zo interessant, en daarom hier niet vermeld. Voor de API kwaliteits-classificatie zijn alleen de benzine-varianten vermeld.(TO) betekend technisch meestal niet meer leverbaarBlijft over een te moderne olie, niet meer geschikt voor klassiekers!!
SA (TO)
Voor motoren die onder lichte omstandigheden werken, de enige toegevoegde dopes (= additieven) zijn een stolpuntverlagend en een antischuimmiddel. specificatie in gebruik vanaf 1930
ML Straight mineral oil SB (TO) Voor motoren die onder lichte bedrijfsomstandigheden werken waarbij alleen een minimale bescherming tegen slijtage, oxidatie en lager corrosie noodzakelijk is.specificatie in gebruik vanaf 1930 MM Inhibited oil, minimum
duty SC (TO) Olie met dopes tegen slijtage, roestvorming, Lager corrosie en sludge vorming
(drabvorming in de motor) bij hoge en lage temperatuur. Aanbevolen door Amerikaanse autofabrikanten voor blokken van 1964 tot 1967. benzinemotoren tot en met 1967MS (1964) 1964 MS warranty approved, M2C101-ASD (TO) Geeft een betere bescherming op dezelfde punten als de SC olie. Door Amerikaanse autofabrikanten aanbevolen voor
benzinemotoren van 1968 tot 1971.
benzinemotoren tot en met 1971 MS (1968) 1968 MS warranty approved, M2C101-B, 6041-M (before July 1970)SE (TO) Deze olie geeft meer bescherming tegen olie oxidatie, lager corrosie en roestvorming en
tevens een verbeterde bescherming tegen
sludge vorming bij hoge temperatuur. Benzinemotoren van 1972 tot en met 19791972 warranty approved, M2C101-C, 6136-M (previously 6041-M Rev.), MIL-L-46152A
SF (TO)
Een olie met verder verbeterde eigenschappen tegen slijtage, oxidatie, roestvorming , drab- en lakvormige afzettingen en met verbeterde oxidatiestabiliteit. Voorgeschreven door
automobiel- fabrikanten vanaf 1980 tot 1985.
benzinemotoren tot en met 1988
1980 warranty approved,
M2C153-D, MILL- 46152B/C, 6048-M, 6049-M
Samengevat, hierboven allemaal TO (niet meer leverbaar) Zink/fosfor hoeveelheid in klassiekerolien is de afgelopen 25 jaar ook wettelijk sterk gereduceerd.
Moderne olie kan toevoegingen bevatten die een achteraf bijgevoegde zinktoevoeging ook weer teniet doen, dus best een goede klassiekerolie gebruiken en aanvullen met de correcte ZDDP hoeveelheid.
(Voor koelvloeistof heb je een soortgelijk verhaal) Voorkomen is beter dan genezen. Ik heb afgelopen jaren mijn les in ieder geval geleerd, m.a.w. een kleine meerprijs voor de correcte olie, eenmaal per 5000 km, weegt voor mij zeker niet op tegen de ellende van een stukgelopen motor. (en dit gebeurt meestal op de meest ongelegen momenten)
Laatst bewerkt 06-03-2022 16:35 door P. Hanot.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter de Bruijn
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 307
06-03-2022 08:46 - 06-03-2022 08:47 #198075
door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic 20w50
Hallo Allemaal,
Verleden week op de sleutel dag in Lisse tijdens wat discussies gooide ik een balletje op en zei ALS je op het forum (leuke) discussies wil hebben moet je vragen :
Welke bandenspanning gebruiken jullie, van 1.3 tot 2.8 bar ?
Welke klepspeling houden jullie aan van 0.30 tot 0.55 ?
Welke olie gebruiken jullie, lees verder ?
Pagina's heerlijke leesplezier !
gr. Peter
Verleden week op de sleutel dag in Lisse tijdens wat discussies gooide ik een balletje op en zei ALS je op het forum (leuke) discussies wil hebben moet je vragen :
Welke bandenspanning gebruiken jullie, van 1.3 tot 2.8 bar ?
Welke klepspeling houden jullie aan van 0.30 tot 0.55 ?
Welke olie gebruiken jullie, lees verder ?
Pagina's heerlijke leesplezier !
gr. Peter
Laatst bewerkt 06-03-2022 08:47 door Peter de Bruijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joris van Nispen
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 120
06-03-2022 09:05 #198076
door Joris van Nispen
Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), 940 Polar 2.3 i (‘95), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 66 (‘73), 262C (‘80), V70 (‘98 + ‘00)
Beantwoord door Joris van Nispen in topic 20w50
Ja, Peter - ik moest mezelf ook overwinnen om dit draadje te starten. In afwachting van een gereviseerde en aangepaste B20 is het oude Amazon-blokje in mijn 1800 nogal dorstig, dus ik zocht in eerste instantie voor 'n paar maandjes naar een wat goedkoper alternatief voor Miller's. Die nieuwe motor loopt ook op E5, dus deze olie met minder zink(substituut) zal ook wel gaan. Maar wees gerust - ik blijf gewoon BP Ultimate 98 tanken hoor! Stel je voor - anders krijgen we daar nog zo'n discussie over...!
Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), 940 Polar 2.3 i (‘95), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 66 (‘73), 262C (‘80), V70 (‘98 + ‘00)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Evert van Rossum
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 60
06-03-2022 13:53 #198082
door Evert van Rossum
Beantwoord door Evert van Rossum in topic 20w50
nog eens een ander oliemerk met de specs....
Heb geen aandelen!
Heb geen aandelen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Edwin
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 185
06-03-2022 16:13 #198086
door Edwin
Groet Edwin
Volvo Amazon P131 B20 ’68
Beantwoord door Edwin in topic 20w50
Ik kreeg destijds de tip om Eurol Bediga 20W-50 te gebruiken, vriendelijk geprijsde minerale olie. Ik kon in de specificaties nergens iets vinden mbt het zinkgehalte en heb de vraag via de mail aan Eurol in Nijverdal gesteld. Zij gaven aan dat het zinkgehalte van de Eurol Bediga 20W-50 is 0,1 gew%, of te wel 1000 ppm. Fosfor heb ik niet naar gevraagd.
Ik heb nu trouwens Millers bij de VKO besteld, die gaat binnenkort in, kijken of er merkbaar verschil is,
Ik heb nu trouwens Millers bij de VKO besteld, die gaat binnenkort in, kijken of er merkbaar verschil is,
Groet Edwin
Volvo Amazon P131 B20 ’68
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.