Achteras az combi revisie adressen
- Marijn de Koning
- Elite lid
Minder
Meer
06-01-2025 09:45 #1047718
door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Achteras az combi revisie adressen
Hoi allen,
Ik heb een deelrevisie toch niet aangedurfd omdat naast de speling de as toch niet helemaal stip was, en na een paar maanden eerder meer geluid begon te maken dan minder. Dus deze kerstvakantie benut om een gereviseerde achteras te monteren, wat prima gelukt is. Aansluiting panradstang was nog wel even een uitdaging want die was 4 mm dikker dan origineel. Na lang zoeken bleek de oude binnenbus er nog om te zitten, was door het revisiebedrijf gewoon netjes zwart meegespoten waardoor je het bijna niet zag. Kwam er alleen na flink zagen, stoken, en beitelen pas af. En de schroefdraad was ook dermate krom (mishandeld) dat ik er pas een moer op kreeg na er uiteindelijk nieuw schroefdraad op gesneden te hebben met de juiste draadsnijder. Het was wel al de 4e keer dat ik ondertussen de achteras heb vervangen dus ik was er ook wel een beetje klaar mee en hoop nu vele KMs te maken met een heerlijk stille as
Wel nog een vraag over wat te doen met de oude Salisbury assen (3 stuks) die dus er onder hebben gezeten maar helaas niet stil waren. Kan ik daar nog iets mee? Wat ik van de reviseurs begrijp zijn deze niet te reviseren omdat de juiste onderdelen niet te krijgen zijn. Zijn sommige onderdelen nog de moeite om er af te halen (deksels wellicht, ankerplaten). Steekassen? Of is dit voor de oud ijzerboer?
Groeten Marijn
Ik heb een deelrevisie toch niet aangedurfd omdat naast de speling de as toch niet helemaal stip was, en na een paar maanden eerder meer geluid begon te maken dan minder. Dus deze kerstvakantie benut om een gereviseerde achteras te monteren, wat prima gelukt is. Aansluiting panradstang was nog wel even een uitdaging want die was 4 mm dikker dan origineel. Na lang zoeken bleek de oude binnenbus er nog om te zitten, was door het revisiebedrijf gewoon netjes zwart meegespoten waardoor je het bijna niet zag. Kwam er alleen na flink zagen, stoken, en beitelen pas af. En de schroefdraad was ook dermate krom (mishandeld) dat ik er pas een moer op kreeg na er uiteindelijk nieuw schroefdraad op gesneden te hebben met de juiste draadsnijder. Het was wel al de 4e keer dat ik ondertussen de achteras heb vervangen dus ik was er ook wel een beetje klaar mee en hoop nu vele KMs te maken met een heerlijk stille as
Wel nog een vraag over wat te doen met de oude Salisbury assen (3 stuks) die dus er onder hebben gezeten maar helaas niet stil waren. Kan ik daar nog iets mee? Wat ik van de reviseurs begrijp zijn deze niet te reviseren omdat de juiste onderdelen niet te krijgen zijn. Zijn sommige onderdelen nog de moeite om er af te halen (deksels wellicht, ankerplaten). Steekassen? Of is dit voor de oud ijzerboer?
Groeten Marijn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2084
06-01-2025 15:17 #1047725
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Achteras az combi revisie adressen
Hallo Marijn,
oud ijzerboer is natuurlijk jammer, maar het idee is begrijpelijk daar ze nogal in de weg kunnen liggen. Ik zou er dan wel alles af halen, ook de steekassen daar deze ook op diverse punten defekt kunnen raken (schroefdraad, spiebaan, konus, krom) en deze anders zijn dan de algemenere Spicer. Zelf heb ik eens de speciale bevestigingsdelen ervan af geslepen om deze op een achteras van een 2/4-deurs Amazon met 4.1:1 overbrenging te lassen zodat deze onder een Combi gemonteerd kon worden (die delen zijn weliswaar ook los te koop, maar niet goedkoop).
groeten,
Rudi
oud ijzerboer is natuurlijk jammer, maar het idee is begrijpelijk daar ze nogal in de weg kunnen liggen. Ik zou er dan wel alles af halen, ook de steekassen daar deze ook op diverse punten defekt kunnen raken (schroefdraad, spiebaan, konus, krom) en deze anders zijn dan de algemenere Spicer. Zelf heb ik eens de speciale bevestigingsdelen ervan af geslepen om deze op een achteras van een 2/4-deurs Amazon met 4.1:1 overbrenging te lassen zodat deze onder een Combi gemonteerd kon worden (die delen zijn weliswaar ook los te koop, maar niet goedkoop).
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
06-01-2025 15:22 #1047726
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Achteras az combi revisie adressen
Ik heb eventueel wel interesse in een lege/kale asbuis om net zoals Rudi heeft gedaan de bevestigingspunten eraf te slijpen voor hergebruik.
Zelf heb ik alleen nog een as met 'staat onbekend' en dat vind ik dan net weer zonde om de slijptol in te zetten. En die toch bestemd is voor oud ijzer is dan een mooie kandidaat.
Zelf heb ik alleen nog een as met 'staat onbekend' en dat vind ik dan net weer zonde om de slijptol in te zetten. En die toch bestemd is voor oud ijzer is dan een mooie kandidaat.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- S. Oord
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 9
06-01-2025 17:36 #1047729
door S. Oord
Beantwoord door S. Oord in topic Achteras az combi revisie adressen
hey Marijn,
na een jaar, nu iets werkends?
sorry misch maar 5 pagina's doorkijken...
heb je overwogen om er nylon bussen in te zetten? en extra stabilisatorstang. (combi's zijn ondanks 205 sloffen wat "wobbly' in de kont..
30 jr terug had ik ook achteras herrie. met gekietelde 2.0 ltr en overdrive moest ik een handige overbrengverhouding.
een 140 as wat aanpassen, werkte + schijven rondom. alleen de voorkant (steek) nog ff aanpassen. van de laatste p1800 was die ophanging nog te koop, maar crea met een draaibank bleek goedkoper.
30 jr geleden moest dat allemaal heel sekuur en niet opvallen voor de apk.
NU zijn de ophang/bevestiging beugels meer waard dan de oudijzer achter-as.
na een jaar, nu iets werkends?
sorry misch maar 5 pagina's doorkijken...
heb je overwogen om er nylon bussen in te zetten? en extra stabilisatorstang. (combi's zijn ondanks 205 sloffen wat "wobbly' in de kont..
30 jr terug had ik ook achteras herrie. met gekietelde 2.0 ltr en overdrive moest ik een handige overbrengverhouding.
een 140 as wat aanpassen, werkte + schijven rondom. alleen de voorkant (steek) nog ff aanpassen. van de laatste p1800 was die ophanging nog te koop, maar crea met een draaibank bleek goedkoper.
30 jr geleden moest dat allemaal heel sekuur en niet opvallen voor de apk.
NU zijn de ophang/bevestiging beugels meer waard dan de oudijzer achter-as.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.