Achteras az combi revisie adressen

Meer
24-06-2024 13:40 #1045606 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Achteras az combi revisie adressen
Bedankt!
Ik bedoel niet tov het aangrijpmoment met de aandrijving maar meer dat ik het wiel probeer te kantelen, dan voel ik helaas wel iets van speling aan beide kanten. Vandaar de vraag of ik hier nog iets aan kan doen, en hoe urgent dit is. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
24-06-2024 13:58 - 24-06-2024 14:00 #1045607 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Achteras az combi revisie adressen
Als alles stevig genoeg gemonteerd is kan kantelspeling alleen optreden als de wiellagers te veel speling hebben, en dan moet ook de trek/duw-speling (axiale speling) te groot zijn (maar die valt minder op dan de kantelspeling aan het uiteinde van de wielen), dus deze zeker meten (zie werkplaatshandboek: eerst de rechtse steekas zo ver mogelijk in de as tikken tot het lager aanligt en rechts meten, dan de linkse steekas zo ver mogelijk in de as tikken tot dat lager aanligt en weer rechts meten, het verschil tussen de metingen is de speling en die vergelijken met de toegestane waarden) en juist instellen (en controleren als de ankerplaat echt/uiteindelijk gemonteerd is).
Te veel (kantel)speling heeft tot resultaat dat de wiellagers verkeerd belast worden en daardoor sneller slijten (indien heel erg te veel speling zal de wegligging ook minder worden, de auto kantelt dan steeds over de wielen).

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Laatst bewerkt 24-06-2024 14:00 door Rudi Dortangs.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
26-06-2024 14:16 #1045621 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Achteras az combi revisie adressen
Wellicht dat ik dan toch maar meteen de wiellagers moet gaan vervangen. 
Weet iemand welke dit zijn voor het latere type Spicer as? Dit is de as met een buis diameter van 64 mm. 
Het onderdelenboek voor B20 geeft onderdeelnr 181217. 
Is dat deze?  Wiellagerset achter PV/Duett/Ama/P1800 Spiceras - Volvo Klassieker Vereniging (volvokv.nl)
Ik kan in de shop geen verschillende spicer lagers vinden, dus wellicht dat de verschillende types spicer assen allemaal de zelfde wiellagers hebben?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
26-06-2024 19:29 #1045624 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Achteras az combi revisie adressen
Zover ik weet is er van de spicer lagers maar 1 soort, maar heb je de speling eens gemeten voordat je gaat vervangen? Na het vervangen moet zeker gemeten/ingesteld worden. Tevens mag er geen noemenswaardige laag lak op het uiteinden van de achteras en de plek van de shims op de achterkant van de ankerplaten zitten, een dikke verflaag kan weggedrukt worden en dan heb je veel speling.
Theoretisch zou er ook te veel speling in het differentieel kunnen zijn waar de steekassen in steken, maar je gaf aan dat het differentieel gereviseerd is.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
07-07-2024 17:55 - 07-07-2024 18:14 #1045768 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Achteras az combi revisie adressen
Ik heb dit weekend weer aan de auto kunnen werken. 
Aangezien er duidelijk speling op de wielen zit zijn de wiellagers mijn eerste verdachte. 
Zoals eerder aangegeven is de speling niet te voelen door het wiel van de auto af te bewegen, maar wel door het wiel te kantelen. Qua shims lijkt het dus wel in orde. 
Daarom de ankerplaat gedemonteerd, lager er uit en lager en steekas geinspecteerd. Ik kon er niet veel verkeerds aan ontdekken. 
Wel zag ik dat de remtrommels te diep lagen want die hadden aan beide kanten tegen de remvoering aangelopen. Zie foto's in de bijlagen. Dit kan natuurlijk ook te maken hebben met de speling. 
Daarom aan beide kanten de trommels vervangen door andere die minder diep op de ankerplaat liggen. En aan de rechterzijde, waar de meeste speling zit, toch maar het wiellager vervangen. Opnieuw afgesteld zoals op de video van Nordicar, dus gemeten hoever het lager uitsteekt en aan 1 kant (rechts) er 0.1 mm bij opgeteld en hier een pakketje shims voor gemaakt. 
Helaas is de speling daarmee niet weg. Na nog meer zoeken leek het geluid bij de speling uit de klok te komen, dus de klok open gemaakt. En inderdaad is daar te zien waar de speling zit: in het midden van het differentieel zitten twee asjes die over elkaar glijden en daar zat de beweging in. Het lager aan de kant van de klok leek prima, daar was geen speling te zien. Het is vooral bij het rechterwiel, maar in mindere mate ook het linkerwiel. En dan met name als je het wiel naar boven/beneden beweegt, en in mindere mate links/rechts. Zie ook bijgevoegde filmpjes: 

Diff speling rechts

Diff speling links

Nu zijn mijn vragen: kan dit kwaad? En hoe kan ik het verhelpen? Is hier iets aan af te stellen, en is dit mogelijk terwijl de as onder de auto zit?
Laatst bewerkt 07-07-2024 18:14 door Marijn de Koning.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
07-07-2024 20:00 #1045773 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Achteras az combi revisie adressen
Volgens mij zijn je remankerplaten niet correct gemonteerd. 
De dikke space wasser hoort aan de rem-zijde van de remankerplaat te zitten. Vermoedelijk zit die bij jou aan as-zijde. Daardoor lopen je trommels aan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
07-07-2024 23:13 - 07-07-2024 23:28 #1045780 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Achteras az combi revisie adressen
Han heeft gelijk dat de dikke space washer aan de remkant moet zitten, en wel tussen de ankerplaat en de plaat met de viltring erin.
Maar mbt de speling op je filmpjes: ik dacht dus begrepen te hebben dat het differentieel gereviseerd zou zijn, dus daarom aanvankelijk mijn "Theoretisch zou ..."
Zo veel speling heb ik daar echter nog niet gezien, en door het bewegen van de steekasuiteinden in het differentieel heb je natuurlijk "kantelspeling" bij de wielen.
Kijk ook eens in het werkplaatshandboek (en onderdelenboek, deze tandwielen worden geshimt), zoals ik het zie is het differentieel tenminste daar nogal versleten.
Afstellen kan men niets mbt deze speling, tevens verwacht ik dat de speling/slijtage niet alleen deze tandwielen maar ook het differentieelhuis zelf betreft.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Laatst bewerkt 07-07-2024 23:28 door Rudi Dortangs.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
08-07-2024 13:07 #1045784 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Achteras az combi revisie adressen
Hoi Marijn, het probleem is niet het differentieel, dat is spelingvrij en ziet er goed uit. In een vorige post liet ik een foto zien van het tussenstuk in het differentieel dat te ver naar links zat. Jij zou dat controleren, ik zie op het filmpje dat het tussenstuk  ook te ver naar links zit. de pen zit rechts tegen de wand van het ovale gat in het tussenstuk. De pen in het midden van het ovale gat stellen. Als ik me niet vergis heb je links een shimpakket van meer dan 5MM. Groeten Albert
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09-07-2024 21:42 - 09-07-2024 21:42 #1045806 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Achteras az combi revisie adressen
Bedankt voor de reacties!

Ik zal controleren of de space wasser goed zit. In ieder geval aan de rechterkant lijkt hij op de foto inderdaad niet aanwezig, maar het lijkt me ook sterk dat deze tussen ankerplaat en as zit. Ik kan helaas de auto voorlopig nog niet op de brug zetten want ga over een paar dagen met vakantie, maar ik ga het daarna zeker nakijken. 

De as zou inderdaad gereviseerd moeten zijn. Dat het een 4,1:1 is wijst daar ook wel op. Ik heb m van een clublid overgenomen, die hem uit een schade auto van zijn inmiddels overleden buurman heeft gekocht. Helaas dus inmiddels niet meer na te gaan waar/door wie hij gereviseerd is en hoe lang dat geleden is. Ik hoop dat er nog iets te stellen valt middels bijvoorbeeld de ringen die achter te tandwielen zitten. 

Albert, hoe bedoel je precies dat het tussenstuk gesteld zou moeten worden? Is dit iets in het differentieel, bijvoorbeeld de ringen achter de tandwielen, of bedoel je met de shims bij de ankerplaten? Bedoel je dan dus dat er bij het linkerwiel een shimpakket van meer dan 5mm zou zitten? Dit heb ik nog niet gecontroleerd. Rechts zit er 3,6 mm. 
Laatst bewerkt 09-07-2024 21:42 door Marijn de Koning.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09-07-2024 22:58 #1045807 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Achteras az combi revisie adressen
Hoi Marijn, met het tussenstuk bedoel ik de spacesleeve  met het ovale gat. Deze zie je te zitten in het midden van het differentieel en zit tussen de aandrijfassen. De pen die door het tussenstuk loopt moet ongeveer in het midden van het ovale gat zitten, en dat stel je met de shims bij de ankerplaten . Het heeft niets met het differentieel te maken.Gr. Albert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD