- Berichten: 3470
Achteras az combi revisie adressen
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
06-03-2024 23:37 #1044287
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Achteras az combi revisie adressen
Kun je niet iets maken waarmee je de schroefdraad op de steekas als trekker gebruikt? Het lager is conisch zover ik het nog weet dus de as zit volgens mij vast in het differencieel.
nogmaals succes
Johan Geers
nogmaals succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
11-03-2024 13:57 #1044358
door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Achteras az combi revisie adressen
Bedankt voor de tips!
Ik denk dat het idee van een trekker obv de schroefdraad wel zou kunnen werken.
En sowieso goed om eerst even in het diff te kijken.
Toevallig zag ik dit weekend een combi as op marktplaats staan met de ankerplaten er nog op, voor maar 50 euro. Dus die ga ik nu eerst proberen, en mocht dat tegenvallen dan kan ik eventueel weer verder met deze as want die voelde wel goed qua direct aangrijpen van de ingaande flens.
Ik denk dat het idee van een trekker obv de schroefdraad wel zou kunnen werken.
En sowieso goed om eerst even in het diff te kijken.
Toevallig zag ik dit weekend een combi as op marktplaats staan met de ankerplaten er nog op, voor maar 50 euro. Dus die ga ik nu eerst proberen, en mocht dat tegenvallen dan kan ik eventueel weer verder met deze as want die voelde wel goed qua direct aangrijpen van de ingaande flens.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert de Leest
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 238
14-03-2024 09:14 #1044390
door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Achteras az combi revisie adressen
Hoi Marijn, ik adviseer je om de as waarvan je de lagers wil demonteren toch onder je Combi te monteren. De reden dat je minimale speling voelt op pignon kroonwiel verklaard dat je een zeldzaam goede as bezit. Pas onder de Combi gemonteerd en gereden geeft uitsluitsel over de staat van de as.Wiellagers kun je ook gemakkelijk verwijderen als de as onder de auto gemonteerd is. Gebruik nooit de schroefdraad op de steekas als draaimiddel om deze te verwijderen, steekassen met goede schroefdraad worden zeldzaam voordat je het weet is de schroefdraad beschadigd. Las een paar moeren op elkaar met aan het uiteinde een draadeind gelast en draai dit zo vast mogelijk op de steekas, de minste speling geeft al beschadiging aan de schroefdraad als je er kracht opzet. Als je de lagers met een bus wilt verwijderen las dan op de moeren minimaal een draadeind van M16, dit kun je ook als slagtrekker gebruiken. Gr. Albert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16-04-2024 20:32 - 16-04-2024 20:33 #1044916
door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Achteras az combi revisie adressen
Afgelopen weekend eindelijk de tijd vrij kunnen maken om de Salisbury as die ik op marktplaats heb gekocht onder de auto te zetten.
Toch een flinke klus dus moest even wachten tot ik er de tijd voor kan nemen (het is onze enige auto).
Deze as heeft de ankerplaten er nog op, dus dat scheelt alweer dat ik daarmee niet aan de lagerspeling hoef te werken.
Ook deze voelde goed qua speling op de flens (grijpt direct aan) dus de gok wel waard.
De klus ging voorspoedig, maar helaas maakt de as minstens net zo veel herrie als de oude. Wel andere herrie, hierbij is het vooral een zingend / jankend geluid bij hogere snelheid. Dus tot 50 km/u gaat het wel, maar daar boven is het wel echt storend. Ook het schudden van de auto bij zo'n 20 km/u is nog niet weg helaas, dus wellicht dat dit een andere oorzaak heeft. Ik heb naar de rubbers gekeken maar deze lijken nog prima. In de bochten geen (extra) geluiden dus het differentieel lijkt wel prima.
Ik heb nog een klein beetje hoop dat de herrie minder wordt als ie er een tijdje onder zit, maar ga ook alvast orienteren op nog weer een andere as. Of eventueel weer verder met die waarvan de lagers vast zitten.
Ik heb nu 3 Salisbury assen, dus helaas niets wat ik ter revisie aan kan bieden aangezien ik begrijp dat dit alleen met Spicers kan.
Dus ik zoek een goede Combi as, of eventueel een Spicer as die ik ter revisie kan aanbieden, mocht iemand nog wat weten dat hoor ik het uiteraard graag!
Toch een flinke klus dus moest even wachten tot ik er de tijd voor kan nemen (het is onze enige auto).
Deze as heeft de ankerplaten er nog op, dus dat scheelt alweer dat ik daarmee niet aan de lagerspeling hoef te werken.
Ook deze voelde goed qua speling op de flens (grijpt direct aan) dus de gok wel waard.
De klus ging voorspoedig, maar helaas maakt de as minstens net zo veel herrie als de oude. Wel andere herrie, hierbij is het vooral een zingend / jankend geluid bij hogere snelheid. Dus tot 50 km/u gaat het wel, maar daar boven is het wel echt storend. Ook het schudden van de auto bij zo'n 20 km/u is nog niet weg helaas, dus wellicht dat dit een andere oorzaak heeft. Ik heb naar de rubbers gekeken maar deze lijken nog prima. In de bochten geen (extra) geluiden dus het differentieel lijkt wel prima.
Ik heb nog een klein beetje hoop dat de herrie minder wordt als ie er een tijdje onder zit, maar ga ook alvast orienteren op nog weer een andere as. Of eventueel weer verder met die waarvan de lagers vast zitten.
Ik heb nu 3 Salisbury assen, dus helaas niets wat ik ter revisie aan kan bieden aangezien ik begrijp dat dit alleen met Spicers kan.
Dus ik zoek een goede Combi as, of eventueel een Spicer as die ik ter revisie kan aanbieden, mocht iemand nog wat weten dat hoor ik het uiteraard graag!
Laatst bewerkt 16-04-2024 20:33 door Marijn de Koning.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert de Leest
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 238
17-04-2024 09:41 #1044919
door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Achteras az combi revisie adressen
Hoi Marijn, fijn dat je de Amazon weer kunt gebruiken na zo'n grote klus. Als je de beschikking van een hefbrug hebt kun je met een tethosscoop alle lager geluiden beluisteren. Het veiligste is een brug met 4 hefbomen. Zelf heb ik ooit een 123GT op een brug met oprijplaten met assteunen onder de achteras getest. Optoeren naar 120km/u en alle lagers beluisteren geeft dat een onveilig gevoel met de auto op assteunen. Wat je niet moet vergeten is de moer van van de aandrijfflens op aandraaimoment controleren, 28-30kg/m. Dit geeft de juiste voorspanning van de pignonlagers. Het schudden van de auto kan veroorzaakt worden door een wiel wat slingert. Oorzaak een kromme velg of een kromme aandrijfas. Hier kan niets aan gedaan worden, maar is goed om te weten wat de oorzaak is van het schudden. Gr. Albert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
- Berichten: 270
17-04-2024 18:55 #1044924
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Achteras az combi revisie adressen
Al lezende even een gedachte delen:als het schudden inderdaad een kromme verlg is, dan zou je dat moeten kunnen verhelpen/testen met een andere velg eronder. Probeer desnoods je reserve wiel eens op alle 4 posities tijdens een testrit. Help misschien wel bij de diagnose.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24-06-2024 10:25 #1045598
door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Achteras az combi revisie adressen
Ik heb de achteras van Arnout gekocht aangezien deze al een keer gereviseerd is door een eerdere eigenaar (alleen onbekend hoeveel km geleden of door wie) en ook al de sedan overbrenging heeft (4,1:1).
Het blijft altijd een gokje maar 3x is scheepsrecht zeggen ze. Bovendien is revisie heel duur, is de wachttijd meerdere maanden, en had ik geen as liggen die nog gereviseerd kan worden. Dit kan blijkbaar alleen nog bij de Spicer Dana type 30, en die lijken er niet veel te zijn voor combi. Het schudden bij zo'n 20 km/u leek trouwens langzaamaan verdwenen te zijn, maar vanwege het janken van de as wilde ik toch niet te lang met de oude blijven rijden.
Afgelopen weekend deze onder de combi gezet. Over 3 weken willen we met de auto op vakantie dus er was wat haast bij, want nu kan ik er nog even mee rijden eventueel nog wat aanpassen mocht het nodig zijn.
Ik heb ook meteen de rubber blokken in de draagarmen vervangen. Dat viel nog wat tegen want toen ze er uit waren bleken de draagarmen toch roestiger dan gedacht. Aan een kant kon ik met een punthamer er zelfs wat gaatjes in slaan, dus ook meteen beide draagarmen gelast.
Verdere montage ging eigenlijk vrij vlot, waarschijnlijk ook omdat dit inmiddels de 3e keer is dat ik er een andere achteras onder zet . De enige verrassing was dat de trommels er niet meer goed op konden. Blijkt dat de latere type assen (Dana 30) een wat minder dikke spie hebben die de trommel op de steekas houdt. Gelukkig nog ergens 2 dunnere spietjes kunnen vinden. Eerste testrit en eerste lange rit zijn goed verlopen. Het janken wat de vorige as had is weg. En de 4,1 verhouding is wel fijn, nu met 100km/u in de overdrive zo'n 2500 toeren, dit was 2800 toeren dus dat scheelt ook weer wat geluid. Er zit nog wel een lichte brom die ik soms hoor bij rechtuit rijden, ongeveer 1 seconde wel en dan weer 1 seconde niet. Dat kan een tijd duren en soms is het ook weer een tijdje weg. Ook lijken de wiellagers aan beide kanten wat speling te hebben, ookal heb ik de wielmoeren vrij strak aangedraaid. In de bochten dacht ik soms wat te horen, wellicht dat (een van) de trommels dan net tegen de remvoering loopt door de speling?
Is er aan wiellagers nog wat te stellen, anders dan met de wielmoer? Of moet ik naar vervanging gaan kijken? En hoelang kan het mee voordat vervanging echt nodig is?
Het blijft altijd een gokje maar 3x is scheepsrecht zeggen ze. Bovendien is revisie heel duur, is de wachttijd meerdere maanden, en had ik geen as liggen die nog gereviseerd kan worden. Dit kan blijkbaar alleen nog bij de Spicer Dana type 30, en die lijken er niet veel te zijn voor combi. Het schudden bij zo'n 20 km/u leek trouwens langzaamaan verdwenen te zijn, maar vanwege het janken van de as wilde ik toch niet te lang met de oude blijven rijden.
Afgelopen weekend deze onder de combi gezet. Over 3 weken willen we met de auto op vakantie dus er was wat haast bij, want nu kan ik er nog even mee rijden eventueel nog wat aanpassen mocht het nodig zijn.
Ik heb ook meteen de rubber blokken in de draagarmen vervangen. Dat viel nog wat tegen want toen ze er uit waren bleken de draagarmen toch roestiger dan gedacht. Aan een kant kon ik met een punthamer er zelfs wat gaatjes in slaan, dus ook meteen beide draagarmen gelast.
Verdere montage ging eigenlijk vrij vlot, waarschijnlijk ook omdat dit inmiddels de 3e keer is dat ik er een andere achteras onder zet . De enige verrassing was dat de trommels er niet meer goed op konden. Blijkt dat de latere type assen (Dana 30) een wat minder dikke spie hebben die de trommel op de steekas houdt. Gelukkig nog ergens 2 dunnere spietjes kunnen vinden. Eerste testrit en eerste lange rit zijn goed verlopen. Het janken wat de vorige as had is weg. En de 4,1 verhouding is wel fijn, nu met 100km/u in de overdrive zo'n 2500 toeren, dit was 2800 toeren dus dat scheelt ook weer wat geluid. Er zit nog wel een lichte brom die ik soms hoor bij rechtuit rijden, ongeveer 1 seconde wel en dan weer 1 seconde niet. Dat kan een tijd duren en soms is het ook weer een tijdje weg. Ook lijken de wiellagers aan beide kanten wat speling te hebben, ookal heb ik de wielmoeren vrij strak aangedraaid. In de bochten dacht ik soms wat te horen, wellicht dat (een van) de trommels dan net tegen de remvoering loopt door de speling?
Is er aan wiellagers nog wat te stellen, anders dan met de wielmoer? Of moet ik naar vervanging gaan kijken? En hoelang kan het mee voordat vervanging echt nodig is?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2064
24-06-2024 10:39 - 24-06-2024 10:40 #1045599
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Achteras az combi revisie adressen
Hallo Marijn,
de achterwiellagers worden niet met een moer ingesteld, de centrale grote moer op elke steekas moet gewoon echt goed vast zitten anders zullen de trommels op de steekassen invreten en zul je die delen moeten vervangen.
De achterwiellagerspeling wordt met shims tussen het asuiteinde en de remankerplaat ingesteld (normaal alleen aan de rechter kant, de speling die men meet is steeds beide zijden tegelijkertijd), zie het werkplaatshandboek, ook voor de toegelaten speling. Als men de ankerplaten zonder hierop te letten gemonteerd heeft zou het wel erg toevallig zijn als de speling dan goed ist. In beide gevallen (speling te weinig of duidelijk te veel) zou ik er niet meer mee rijden en hopen dat de wiellagers niet al kapotgelopen zijn.
succes,
Rudi
de achterwiellagers worden niet met een moer ingesteld, de centrale grote moer op elke steekas moet gewoon echt goed vast zitten anders zullen de trommels op de steekassen invreten en zul je die delen moeten vervangen.
De achterwiellagerspeling wordt met shims tussen het asuiteinde en de remankerplaat ingesteld (normaal alleen aan de rechter kant, de speling die men meet is steeds beide zijden tegelijkertijd), zie het werkplaatshandboek, ook voor de toegelaten speling. Als men de ankerplaten zonder hierop te letten gemonteerd heeft zou het wel erg toevallig zijn als de speling dan goed ist. In beide gevallen (speling te weinig of duidelijk te veel) zou ik er niet meer mee rijden en hopen dat de wiellagers niet al kapotgelopen zijn.
succes,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Laatst bewerkt 24-06-2024 10:40 door Rudi.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24-06-2024 12:03 #1045602
door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Achteras az combi revisie adressen
Dank voor het meedenken Rudi!
Nog even ter verduidelijking: met speling bedoel ik hier dat als ik het wiel vastpak terwijl de auto op de brug staat (wielen hangen los) ik wel iets van speling kan voelen als ik het wiel naar links/rechts beweeg. Maar ik voel geen speling door het wiel naar me toe te trekken of weg te duwen. Volgens mij is die laatste wat je normaal met de shims afstelt toch?
Nog even ter verduidelijking: met speling bedoel ik hier dat als ik het wiel vastpak terwijl de auto op de brug staat (wielen hangen los) ik wel iets van speling kan voelen als ik het wiel naar links/rechts beweeg. Maar ik voel geen speling door het wiel naar me toe te trekken of weg te duwen. Volgens mij is die laatste wat je normaal met de shims afstelt toch?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2064
24-06-2024 12:19 #1045603
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Achteras az combi revisie adressen
Hallo Marijn,
ja, ik bedoelde de speling trekken/duwen, die moet dus ook goed afgesteld zijn (er moet een kleine speling aanwezig zijn).
De grote moer in het midden op elke steekas moet echt goed vast zitten, daar mag geen speling zijn (natuurlijk ook bij de 5 wielmoeren per wiel).
Rotatiespeling (draaien alsof voor- en achteruit rijden tot de tandwielen grijpen) is er altijd op zijn minst iets, wordt meer door slijtage.
groeten,
Rudi
ja, ik bedoelde de speling trekken/duwen, die moet dus ook goed afgesteld zijn (er moet een kleine speling aanwezig zijn).
De grote moer in het midden op elke steekas moet echt goed vast zitten, daar mag geen speling zijn (natuurlijk ook bij de 5 wielmoeren per wiel).
Rotatiespeling (draaien alsof voor- en achteruit rijden tot de tandwielen grijpen) is er altijd op zijn minst iets, wordt meer door slijtage.
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.