Welke oliesoort versnellingsbak en achteras van Amazon 121?

  • Albert de Leest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
24-12-2024 08:24 #1047529 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Welke oliesoort versnellingsbak en achteras van Amazon 121?
Daar voorkom je geen luchtslot mee. Gr. Albert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
29-12-2024 20:11 #1047607 door BartJu

[...] Bij het olieverversen van het motorblok in zijn levensduur  treedt er slijtage op wat je kunt vergelijken met 20.000km. Na de verversing draait de motor even zonder oliedruk tijdens het vullen van de oliekanalen. Groeten Albert

Interessante stelling. Even checken of ik het goed begrijp...
Uitgaande van de genoemde 500.000 km en een verversing per 10.000 km wordt er dus tijdens de levensduur 50 maal olie ververst.
Dit zou dan (in totaal) voor equivalant van 20.000 km slijtage zorgen, dus per keer verversen slijt je motor net zo veel als 20.000km/50 = 400 km rijden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kevin de Graan
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
29-12-2024 20:43 #1047609 door Kevin de Graan
Beantwoord door Kevin de Graan in topic Welke oliesoort versnellingsbak en achteras van Amazon 121?
Zo zou de stelling ook opgevat kunnen worden dat  verversen ontmoedigt moet worden? Ik kan me niet voorstellen dat het zo werkt.

Volgens de berekening komt de slijtage door verversing op 4% neer. 
Wat ik hierin mis, is de hoeveelheid slijtage die hier tegenover staat dat optreed wanneer je niet ververst. Dat zal toch meer moeten zijn dan dat je wel ververst. Olie zal toch niet onbeperkt houdbaar zijn/ de smerende werking behouden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
29-12-2024 22:22 #1047612 door BartJu
Nou Kevin,  jij snapte al waar ik heen wilde. Dat is dus waarom ik het een 'interessante stelling' noemde. 
Om te bepalen wat verstandig is, heb je ook nog de slijtage-curve in de tijd/ (km) met de zelfde olie nodig. Hoe loopt die? Zit waarschijnlijk niet een abrupt omslagpun in bij 10.000 km, neemt geeldidelijk af, dek ik. Hoe? dat  is wrs ook weer olie afhankelijk....
En welke motoren hebben we het hier over? De nieuwste 1 liter met 200pk  die 0W30 longlife olie behoeft, of een ouderwets oversized redblock met wat ruimere toleranties?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Albert de Leest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
29-12-2024 23:30 #1047613 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Welke oliesoort versnellingsbak en achteras van Amazon 121?
Hoi Bart en Kevin,  de 500.000km  wordt bedoeld voor de lifetime smering van het amazon differentieel, zoals het topic begon. Zelf ging ik off topic door het olieverversen van het motorblok in verband te brengen met slijtage doordat oliedruk opgebouwd moet worden en vitale delen niet van oliedruk wordt voorzien. Het onderzoek is rond begin jaren 80 uitgevoerd en betreft klanten autos' die door dealers onderhouden werden. Wordt het oliefilter geheel met olie gevuld of niet. Wordt er onder het kleppendeksel gekeken of er boven in de cilinderkop olie komt. Het was de tijd dat de gemiddelde levensduur van een motorblok 100.000km was. Sommige motorblokken van landrover moeten tijdens het olieverversen de oliekanalen ontlucht worden om een luchtslot te voorkomen. Misschien bestaan er checklists om moderne motoren te verversen. Groeten lbert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-12-2024 23:51 #1047615 door Johan Geers
Daar voorkom je geen luchtslot mee. Gr. Albert  dat is waar maar wat je voorkomt is dat lagers ongesmeerd belast worden.
Door de kanalen op deze manier vol te pompen heb je dat niet of minder.

m.vr.gr.

Johan Geers



 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter de Bruijn
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
01-01-2025 11:05 #1047653 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic Welke oliesoort versnellingsbak en achteras van Amazon 121?
hallo,
Allereerst voor allen een gelukkig en gezond 2025 gewenst  !

Zo maar een vraag,
Bij motorolie wordt synthetische olie sterk afgeraden in onze oldtimers.
Maakt dat voor de achtereas / .diff. niet uit, synthetisch,of minerale olie ?

vr.gr. Peter. 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Albert de Leest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
01-01-2025 12:39 #1047654 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Welke oliesoort versnellingsbak en achteras van Amazon 121?
Hoi Peter, eigenlijk is de naam synthetische olie verkeerd. Dan zou je denken dat die soort olie uit een laboratorium komt, maar de werkelijkheid is dat het minerale olie is die langer in het rafinage proces blijft. Door het raffinage proces te verlengen worden worden de moleculen in strengen gegroepeerd, denk aan spaghetti, in de verpakking zijn het rechte strengen (syntetisch) als je het gaat koken zit het doorelkaar (normale olie). Door de moleculen in rechte strengen te raffineren duurt het verouderings proces langer waardoor de olie langer stand houdt dan gewone olie. Er zit ook een technische kant aan, doordat moderne motoren krappere passingen hebben tussen de verschillende onderdelen bepalen de constructeurs welke oliesoort het meest geschikt is voor een bepaald type motor. In onze Volvo klassiekers is het gebruik van syntetishe olie nutteloos en veel te duur. Maar het mag wel en je kunt syntetisch en gewone olie door elkaar mengen want het zijn beide minerale oliën. Een syntetische olie is b.v. silicone olie maar daar is nog geen goed smerende olie van te maken. Half syntetisch bestaat helemaal niet en is commercieel in de markt gebracht. Volgens mij mag die uitdrukking in Duitsland niet gebruikt worden.Groeten Albert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • P. Hanot
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
01-01-2025 15:20 - 01-01-2025 17:23 #1047655 door P. Hanot

hallo,
Allereerst voor allen een gelukkig en gezond 2025 gewenst  !

Zo maar een vraag,
Bij motorolie wordt synthetische olie sterk afgeraden in onze oldtimers.
Maakt dat voor de achtereas / .diff. niet uit, synthetisch,of minerale olie ?

vr.gr. Peter. 




 
Beste wensen voor 2025 aan allen!
Ik zou zelf nooit experimenteren met moderne olie voor motor, versnellingsbak en differentieel, gebruik gewoon de voorgeschreven klassiekerolien, deze zijn goedkoop en goed verkrijgbaar.
In een aantal klassiekers worden pakkingen uit brons of andere materialen gebruikt die niet goed tegen moderne olien kunnen, een (na enkele jaren later) incontinente, langs alle kanten lekkende en druppende klassieker is ook niet hetgeen je zou moeten willen.
Zelf heb ik naast mijn 544PV een Peugeot 203, daar zijn de tandwielen in brons en verdragen alleen plantaardige riniscus olie (die volgens de fabrikant zelfs jaarlijks ververst moet worden), zelfs minerale klassieker diff olie is voor dit soort differentieel dodelijk.
Moderne 15W40 olie  heeft dan weer voor een andere klassieker van mijn gezorgd voor een compleet vernielde motor, de reinigingsdopes die deze olie bevatte, heeft afzettingen losgeweekt die de oliekanalen verstopt hebben, met onherstelbare motorschade tot gevolg.
Olie wordt daarnaast ook bacterieel afgebroken, De autofabrikanten hebben ook nooit de intentie gehad om je 50 jaar met dezelfde auto te laten rijden, dus bv voor het leven gesmeerd moet je dan ook in die context zien.

 
Laatst bewerkt 01-01-2025 17:23 door P. Hanot.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-01-2025 23:39 #1047663 door Johan Geers
Ik heb een Amazone en een Honda City, bij bijde ververs ik de motor olie om het half jaar ondanks dat de Honda syntetische olie heeft.
Dat is het minimale wat men voorschijft voor zowel voor de Honda als Volvo.

m.vr.gr.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD