Welke oliesoort versnellingsbak en achteras van Amazon 121?

• Albert de Leest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
21-12-2024 11:24 #1047493 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Welke oliesoort versnellingsbak en achteras van Amazon 121?
Hoi Yves, de 80/90 GL4 voor het differentieel is prima geschikt. Het oliepeil is belangrijk. De Amazon voor normaal gebruik heeft niet de tandflank druk tussen kroonwiel en pignon dat GL5 noodzakelijk is. Groeten Albert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Yves Tonnaer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2024 13:17 #1047494 door Yves Tonnaer
Beantwoord door Yves Tonnaer in topic Welke oliesoort versnellingsbak en achteras van Amazon 121?
Albert, hartelijk dank voor jouw antwoord!
Top, dan laat ik de GL4 olie er lekker in zitten.
Nog even een gedachte spinseltje; heeft er nooit iemand een aftapplug onderaan de deksel van het differentieel gemaakt? Lijkt mij veel praktischer met olie aflaten dan iedere keer klooien met zo'n zuigpomp om alles eruit te krijgen. Hoe denken jullie daarover?

• Albert de Leest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
21-12-2024 14:09 #1047495 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Welke oliesoort versnellingsbak en achteras van Amazon 121?
Hoi Yves, sinds de achterassen niet meer zijn voorzien van een aftapplug worden ze voor het leven gesmeerd. Op peil houden is voldoende. Olie verversen is zelfs schadelijk omdat het het zeer fijne metaalsulfide wat tijdens het slijtage proces ontstaat dan ook mede verwijderd wordt. Dat metaalpoeder zorgt juist voor demping en smering.Vergelijkbaar met de toevoeging van lood aan de olie, wat sinds de jaren 80 verboden werd. Groeten Albert

• Yves Tonnaer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2024 18:52 - 21-12-2024 19:52 #1047500 door Yves Tonnaer
Beantwoord door Yves Tonnaer in topic Welke oliesoort versnellingsbak en achteras van Amazon 121?
Oké, dit is nieuw voor mij Albert...
Een hoop oliefabrikanten schrijven namelijk bij achterassen voor dat je iedere twee jaar de olie moet verversen. Vroeger had je ook een grafietolie van Molykote. (tegenwoordig Molykote M55 plus dacht ik) Ik weet niet of dat nog steeds verkrijgbaar is? Zou dat ook in achterassen kunnen, omdat de grafietdeeltjes ook dempend en smerend werken?
Laatst bewerkt 21-12-2024 19:52 door Yves Tonnaer.

• Albert de Leest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
22-12-2024 00:11 #1047503 door Albert de Leest
De oliefabrikanten schrijven dat niet voor onze Volvo klassiekers voor, bij de snellere sportwagens waarvan de tandflank drukken van pignon en kroonwiel een kritische grens bereiken waardoor de temperatuur zo hoog oploopt dat er van lassen gesproken wordt. Dit is een microscopisch lasje tussen de tandflanken waardoor pitting ontstaat.Toevoeging aan olie ben ik nooit voorstander van geweest. Vroeger gebruikte ik mlykote als mijn motorfiets van een nieuwe zuiger werd voorzien, een paar vingerhoedjes in een volle tank benzine werd bovensmering genoemd. Je moet voor jezelf kiezen of je molykote gebruikt, ik raad het niet aan. Groeten Albert

• P. Hanot
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
22-12-2024 13:59 #1047506 door P. Hanot
Dat een differentieel zogenaamd voor het leven gesmeerd is, is namelijk zo omdat auto's gebouwd worden voor een aantal jaren gebruik, ongeveer 10 jaar.
Ook olie is onderhevig aan bacteriële afbraak (ook volsynthetische), de autofabrikanten gaan er dan ook niet van uit dat je 50 jaar of langer met dezelfde auto (en achterasolie) blijft rondrijden.
2 jaar geleden heb ik de differentieelolie van mijn +60 jaar oude 544 vervangen (ook met een pompje wegens gebrek aan aftapplug). De stinkende massa die eruit kwam had nauwelijks of geen eigenschappen meer van olie, het rook eerder naar organische afval.
1,5 liter klassieke Kroon-differentieelolie is nu ook weer niet zo een grote investering, als ik bovendien de hoeveelheid slijtagevijlsel op de magnetische aftapplug van de versnellingsbak zie, dan zal dat voor een differentieel ook niet  veel anders zijn.
Iedereen doet wat die denkt dat goed is voor zijn/haar Volvo, maar persoonlijk ga ik niet sparen op smeermiddelen.

• Albert de Leest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
22-12-2024 22:03 #1047514 door Albert de Leest
Hoi P. Hangt, wat betreft de levensduur  van een voertuig na productie heb je een punt. Na restauratie van het voertuig komt er een nieuwe levensduur en houden we ons weer aan de onderhouds voorschriften van de fabrikant. Mijn opmerking geldt alleen voor het differentieel, en geldt niet voor een versnellingsbak. Groeten Albert

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-12-2024 00:25 #1047519 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Welke oliesoort versnellingsbak en achteras van Amazon 121?
Ik heb het bij mijn amazone eenmaal gedaan en paar jaar terug toen lag de as los en kon ik hem draaien om af te tappen.
Een paar weken terug het niveau nog gecontroleerd dat was goed en olie zag er als nieuw uit.
Maar stel een auto heeft 500000 km gelopen gemiddelde snelhied 50km/hr is 10000hr is dat zoveel voor een tandwielbak waarmee niet geschakeld wordt?

m.vr.gr.

Johan Geers

• Albert de Leest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
23-12-2024 10:05 #1047520 door Albert de Leest
Hoi Johan, de aantallen kilometers en uren die je opgeeft zijn maar een schijntje van de kilometrages die in het goederenvervoer afgelegd worden. Miljoenen kilometers voor een voertuig is normaal. Om bij onze Volvo Amazons te blijven, jij voert het onderhoud goed uit zoals je schrijft. Controleren of het oliepeil goed is en meteen kijken hoe de olie er uit ziet en ruiken of de olie verbrand is. Een te laag oliepeil is funest voor een differentieel, het ontwerp binnen in het huis is zo ontworpen dat via spatsmering en gootje de olie op plekken komt waar het nodig is bij pignon kroonwiel en lagers. Ik ga er vanuit dat lifetime smering voor de Amazon die 500.000km kan overbruggen met goed onderhoud. Oxidatie van de olie bij waterintrede bij b.v. de onluchting is funest voor de oliekwaliteit.Een onderzoek van Volvo Car ingenieurs in Helmond is bij mij wel bekend. Bij het olieverversen van het motorblok in zijn levensduur  treedt er slijtage op wat je kunt vergelijken met 20.000km. Na de verversing draait de motor even zonder oliedruk tijdens het vullen van de oliekanalen. Groeten Albert

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-12-2024 23:17 #1047528 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Welke oliesoort versnellingsbak en achteras van Amazon 121?
Na de verversing draait de motor even zonder oliedruk tijdens het vullen van de oliekanalen.  Hangt ervan hoe je het doet laat je de motor zonder ontsteking even rond draaien op de startmotor heb je dit niet.

m.vr.gr.

Johan Geers

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD