Welke oliesoort versnellingsbak en achteras van Amazon 121?
- Albert de Leest
- Elite lid
Minder
Meer
21-12-2024 11:24 #1047493
door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Welke oliesoort versnellingsbak en achteras van Amazon 121?
Hoi Yves, de 80/90 GL4 voor het differentieel is prima geschikt. Het oliepeil is belangrijk. De Amazon voor normaal gebruik heeft niet de tandflank druk tussen kroonwiel en pignon dat GL5 noodzakelijk is. Groeten Albert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Yves Tonnaer
- Nieuw lid
Minder
Meer
21-12-2024 13:17 #1047494
door Yves Tonnaer
Beantwoord door Yves Tonnaer in topic Welke oliesoort versnellingsbak en achteras van Amazon 121?
Albert, hartelijk dank voor jouw antwoord!
Top, dan laat ik de GL4 olie er lekker in zitten.
Nog even een gedachte spinseltje; heeft er nooit iemand een aftapplug onderaan de deksel van het differentieel gemaakt? Lijkt mij veel praktischer met olie aflaten dan iedere keer klooien met zo'n zuigpomp om alles eruit te krijgen. Hoe denken jullie daarover?
Top, dan laat ik de GL4 olie er lekker in zitten.
Nog even een gedachte spinseltje; heeft er nooit iemand een aftapplug onderaan de deksel van het differentieel gemaakt? Lijkt mij veel praktischer met olie aflaten dan iedere keer klooien met zo'n zuigpomp om alles eruit te krijgen. Hoe denken jullie daarover?
- Albert de Leest
- Elite lid
Minder
Meer
21-12-2024 14:09 #1047495
door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Welke oliesoort versnellingsbak en achteras van Amazon 121?
Hoi Yves, sinds de achterassen niet meer zijn voorzien van een aftapplug worden ze voor het leven gesmeerd. Op peil houden is voldoende. Olie verversen is zelfs schadelijk omdat het het zeer fijne metaalsulfide wat tijdens het slijtage proces ontstaat dan ook mede verwijderd wordt. Dat metaalpoeder zorgt juist voor demping en smering.Vergelijkbaar met de toevoeging van lood aan de olie, wat sinds de jaren 80 verboden werd. Groeten Albert