digitale thermometers voor P1800 en 1800S

Lees meer
23-04-2013 14:09 #126429 door Oscar Keur (GAST)
Beantwoord door Oscar Keur (GAST) in topic digitale thermometers voor P1800 en 1800S
Mooie kleuren ook die wel period zijn!

Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-04-2013 14:31 #126486 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic digitale thermometers voor P1800 en 1800S
Geweldig Rob!! Dit zijn echt leuke upgrades! mooi strak.

Gelukkig werkt die van mij keurig zoals het hoort. Maar mocht het kapot gaan dan weet ik je zeker te vinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-04-2013 11:05 #126537 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic digitale thermometers voor P1800 en 1800S
Nu deze meters zó ontzettend nauwkeurig zijn, is het wel interessant te zien hoeveel koeling rijwind oplevert. En hoe laag de olietemperatuur eigenlijk blijft. Op de foto is het 80°C LEDje van de olietemp net aangegaan, na even voor een stoplicht te staan. Water komt snel op temperatuur en blijft van ook op diezelfde 80°C, met een uurtje snelweg.
Maar wat ik me nou afvraag, waarom is de olietemp schaal zóveel hoger ingesteld als de watertemp? De 'rode lijn' ligt bij olie op 122°C, bij water uiteraard op 100°C. Kan de olie in de motor zoveel warmer worden dan water? Dan kookt de koelvloeistof toch al? Of mis ik iets?


groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-04-2013 15:33 #126545 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic digitale thermometers voor P1800 en 1800S
heeft dat niet te maken met dat water gaat koken boven de 100 graden, daarmee is een hoger schaal niet echt zinvol?

een beter antwoord zou ik zo niet even hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-04-2013 16:08 #126546 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic digitale thermometers voor P1800 en 1800S
Dat van het koken begrijp ik uiteraard, Steven. Maar kan de olie werkelijk tot de 120°C komen (nog net niet in het rood), zonder dat je het koelwater verkookt? Dat lijkt me niet waarschijnlijk. Deze zomer maar 's kijken...

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Reinoud ter Braake
  • Reinoud ter Braake's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
25-04-2013 20:23 #126557 door Reinoud ter Braake
Beantwoord door Reinoud ter Braake in topic digitale thermometers voor P1800 en 1800S
Rob, daar zit een heel verhaal achter waarom.
In het kort er is een optimale smeerolietemperatuur minimaal maar ook maximaal

Even googelen geeft een duidelijk Engels verhaal wat heel veel duidelijk maakt en antwoord geeft op je vraag.
Ik kan hetgeen ze me een jaar of 44 geleden geprobeerd hebben bijn te brengen niet beter verwoorden ;)
Even wat huiswerk dus:

www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=o ... KpdqGh605Q

Tegenwoordeig hebben ze moderne motoren met een betere warmtehuishouding en veel beter smeerolieen.
Maar een olietemperatuurmeter zit er niet meer in, of kan der niet meer vanaf :)

Stel niet uit, maar doe het vandaag

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-04-2013 23:12 #126572 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic digitale thermometers voor P1800 en 1800S
Is er dan iets mis in mijn motor, Reinoud? Mijn olietemperatuur komt niet 10 tot 15 graden boven de watertemp uit. Gelijk of iets lager dan de watertemp. En dat met net vers bijgevulde olie.
En er staat iets raars in dat artikel. 70 tot 80 graden wordt een veilige olietemperatuur genoemd. Dat is mooi, dadt heb ik gemeten. Maar dat is niet die 10 tot 15 graden boven de watertemperatuur...

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-04-2013 23:52 #126577 door Johan Laveyne
Beantwoord door Johan Laveyne in topic digitale thermometers voor P1800 en 1800S
Rob, in je motor is er niets mis, ik rij dagelijks met mijn 144 met B18 motor en Weber carburator, in mijn 144 staat er een een olie en temperatuur meter van VDO, bij normaal gebruik staat de olie en de temp meter na een 20 KM rijden ongeveer gelijk op een 85 graden. eenmaal in de maand neem ik de snelweg voor een rit van 200 KM met een gemiddelde snelheid van 130 KM per uur. De olietemperatuur klimt dan naar een 100 graden, terwijl de watertemperatuur op 85 graden blijft staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-04-2013 08:08 #126580 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic digitale thermometers voor P1800 en 1800S
Dank je, Johan. Dat wilde ik op de A1 niet proberen. :lol: Zó belangrijk is het ook weer niet...

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-04-2013 10:03 #126583 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic digitale thermometers voor P1800 en 1800S
Hoi Rob,

wat is dat rode lampje naast je lichtschakelaar? is dat ter indicatie dat het licht aan staat?
ziet er mooi uit. stoort het niet als je 's nachts rijdt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.