- Berichten: 326
Welke stuurbekrachtiging is dit?
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Zie ook www.oudevolvo.nl/blog/2018/07/13/stuurbe...o-amazon-opel-corsa/
Zonder doet hij het misschien ook wel, maar ik gok dat hij dan in failsafe mode gaat.
Opel gebruikte wel een snelheid signaal.
De B-unit heeft drie bekrachtigingsniveaus afhankelijk van de snelheid.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
- Berichten: 326
Waarom met een snelheid signaal gebruikt snep ik niet helemaal. In de unit onder het dashboard wordt eigenlijk een torsie meting verricht die een signaal geeft naar de regelunit. Als je stil staat zal de torsie groter zijn dan wanneer je sneller rijdt en dus ook minder bekrachtiging. Ik heb wel een kastje moeten kopen op ebay dat een of ander signaal naar de regelunit stuurt om hem te laten werken, maar voor de rest werkt de handel zoals het ook in een corsa doet.
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Niet alleen... Als in een Opel Corsa bij 20 km/h of bij 70 km/h de torsiekracht gelijk is (dus mate van hoe hard aan het stuur trekt vs. wiel stuur weerstand) krijg je een andere mate van bekrachtiging.Mathieu van den Bosch schreef : Waarom men een snelheid signaal gebruikt snap ik niet helemaal, de sterkte van de bekrachtiging wordt bepaald door de de vraag van de wielen en de kracht waarmee men aan het stuurt trekt/draait.
Dat is wat ik een "fop kastje" noem. Dit kastje emuleert het snelheidsignaal en hiermee kies je dus een van de drie bekrachtigings mappings.Mathieu van den Bosch schreef : Ik heb op ebay een klein kastje gekocht dat je aan moet sluiten op de regel unit, op dat kleine kastje zit een potmeter, daarmee kun je de bekrachtiging een beetje bij regelen.
Als je die dus op "max" zet, heb je de maximale bekrachtiging. Dit geldt dan bij iedere snelheid.
Mijn theorie waarom je hier mee wegkomt: omdat de wielen bij 70 km/h al makkelijker sturen dan bij 20 km/h moet je naar verhouding bij 70 km/h dus veel harder aan het stuur trekken om op dezelfde torsiekracht uit te komen en in de praktijk doe je dat niet.
Maar goed, mijn redenatie is: als het zonder snelheidssignaal had gekund, dan had Opel dat wel gedaan, scheelt weer kosten en reduceert complexiteit. Blijkbaar hadden ze redenen om dit toch toe te voegen. Omdat ik niet denk het beter te weten dan Opel, implementeer ik de set uit hun auto dus graag net zoals zij, dus met snelheidssignaal.
.... en blijkbaar geldt datzelfde voor EZ powersteering alleen hebben zij gekozen voor een sensor in de snelheidsmeter kabel.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Thom Fransen
- Elite lid
- Berichten: 281
Thom
The difference between men and boys is the price of their toys
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
- Berichten: 326
Ik heb nog even rond gezocht op het internet wat nu precies de functie/nut is van de input van het snelheid signaal, helaas nergens nog een bevredigend antwoord kunnen vinden. Dat wil zeggen, nergens een goede omschrijving van het systeem. Wel kwam ik nog deze 2 sites tegen
www.evcreate.nl/nl/shop/remmen-wielen/sn...-stuurbekrachtiging/
albi-engineering.nl/racecar-electronics/epas
Overigens is bij mij de bekrachtiging bij hogere snelheid minder dan bij lagere snelheden. In heb eens de voeding van de regelunit via het relais van de overdrijf laten lopen. Op het moment dat je dan de overdrijf inschakelt, schakel je de stuurbekrachtiging uit. Op dat moment merk je geen verschil bij het sturen.
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik zal binnenkort wel even een blogpost schrijven en het een en ander uitwerken.
De snelheid wordt gebruikt voor het bepalen van de mate van bekrachtiging, wrijving compensatie, demping compensatie en inertia compensatie. Op basis daarvan wordt de stroom voor de stuurbekrachtigingsmotor bepaald en dat vormt een regelkring met de daadwerkelijke stroom.
Zie het bijgevoegde plaatje voor de resultante:
Daaruit kun je dus ook zien dat de (max) stroom sterkt afloopt naar mate de snelheid oploopt.
Stel dat je bij 120 km/h een stuurkracht geeft van 8 Nm krijg je een hele andere mate van hulp dan bij 30 km/h.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marijn Schaaf
- Senior lid
- Berichten: 56
Leuk!
Aardige man die Ruud!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.