- Berichten: 56
Welke stuurbekrachtiging is dit?
- Marijn Schaaf
- Senior lid
Dat is gelukt.
Bij de eerste afleveringspoging bleek o.a. de snelheidsmeter het niet te doen.
Het bedrijf waar ik deze Amazon kocht ontdekte dat er iets tussen de snelheidsmeter aansluiting en de aanvoerkabel gemonteerd zat, vertelde dat ze geen idee hadden waar dat voor was, haalde dat ding weg en de snelheids meter werkte weer (enigszins).
De "adapter" werd achter de oude radio met een tiewrap vastgezet.
Ik kreeg de waarschuwing dat de auto bij hogere snelheden nogal heftig stuurde.
Ik was vandaag wat onder het dashboard aan het rommelen, was bezig met een potmetertje dat misschien de potmeter van de stuurbekrachtiging zou zijn en ontdekte die weggemoffelde "adapter" weer.
Ik maakte 'm los van de radio, bekeek 'm 's goed, en ontdekte dat die met de stuurbekrachtiging verbonden was.
Alles goed bekeken, op correcte manier tussen de snelheidsmeter aansluiting en de aanvoerkabel in gemonteerd, en, de snelheidsmeter werkte nog steeds?
Proefrit gemaakt, en, verdomd, de stuurbekrachtiging werd keurig terug geregeld zodra de Amazon op gang kwam.
Wel zo comfortabel, wel zo veilig!
Nu 3 vragen:
Wat voor stuurbekrachtiging IS dit? Op die "adapter" staat "Hunter".
Dat potmetertje doet nog steeds niet veel? Is dat te verbeteren met een andere waarde potmeter?
Waar is dat zwarte draadje voor, aan massa, dat in dat zwarte rondje (vastgezet met inbus) met een veertje aan een koperen dingetje vast zit, en tegen de binnen as contact maakt? (onder die kruiskopschroef)
PS
Met dat de snelheidsmeter weer enigszins werkt bedoel ik dat 'ie veel te veel aangeeft.
Als ik 100 rij zie ik 130 of zo.
Komt vermoedelijk door een verkeerde overdrive bij levering?
Verkeerd tandwieltje of zo?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
De stuurbekrachtiging heeft een mapping. Doorgaans in drie stappen. Veel bekrachtiging bij lage snelheden, medium bij iets harder en niet meer op snelheid.
Die adapter tussen je bak en snelheidsmeter verzorgt de digitale puls zodat de stuurbekrachtigingscomputer de snelheid weet.
Er bestaan “fopkastjes” met een potmeter die een snelheid signaal simuleren en je zo handmatig de mate van bekrachtiging kunt instellen. Maar of dat er bij jou in zit??
Voor je kunt zeggen of een andere potmeter zin heeft (vermoedelijk niet), moet je weten wat hij doet.
Draadje met veertje klinkt als een sleepcontact voor de claxon.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Platinum lid
- Berichten: 380
Hierbij geen opheldering van de stuurbekrachtiging , maar misschien wel van de Km teller in relatie tot de overdrive.
Je hebt vermoedelijk een "D" type overdrive (OD). als je de aansluiting van de tellerkabel losneemt , zie je het asje van het tandwiel. zit in apart huisje en wordt via een speciaal boutje op zijn plaats gehouden. Na verwijderen boutje kun je het huisje eruit uithalen.
Als de bak + OD uit een P1800 komt is het tandwiel zwart met 20 tanden. ALs je een standaard Amazon met een standaard As hebt, is de eindreductie 4,10:1 . Er moet dan een geel tandwieltje (17 tanden) in, Maar kan alleen als het uitgebouwde tandwiel blauw of groen is.
Bij de zwarte hoort een ander wormwiel en hier past helaas geen ander tandwiel op.. (zie bijgaand overzicht)
Als je bij deze laatste situatie het wormwiel moet wisselen dan moet het gehele achterste deel van de OD uit elkaar
Mocht je het uitgebouwde tandwiel blauw of geel willen omwisselen, stuur me dan een PB ik wissel gaarne met een geel tandwiel.
Succes fred
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marijn Schaaf
- Senior lid
- Berichten: 56
Dat zwarte aarde draadje aan de stuurbekrachtiger met dat veertje en dat koper dingetje is idd voor de toeter!
Als ik 'm loshaal is het stilte..
Had ik niet IN de stuurbekrachtiging verwacht, weet ik veel...
Maar, dat heb ik dus goed gerepareerd / gesoldeerd, draadje kwam los, dat klemmetje op dat koper voor het draadje was stuk, toen maar gesoldeerd, beter.
Vroeg me alleen af WAT ik gerepareerd had...
Fred: dat verhaal over de te hoge snelheid die aangegeven wordt en dat verkeerde tandwieltje als het een 1800 overdrive is had ik ook al van iemand anders gehoord, zal het dus wel zijn.
Maar eens kijken, als de Amazon ooit op een brug staat welke er in zit en of die te vervangen is.
Want zonder brug zal dat niet gaan denk ik?
Nu maar hopen dat iemand me kan vertellen wat voor stuurbekrachtiging ik nou eigenlijk heb, stuurbekrachtiging met snelheid terug regeling lijkt duur en bijzonder te zijn in een Amazon?
Wil meer weten wat dat potmetertje nou zou moeten doen...
Als ik zou weten wat voor stuurbekrachtiging het is moet dat op te zoeken zijn; dat "Hunter" helpt me toe nu toe niet qua info..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
De foto's geven niet genoeg info. Ik gok op een GM / NSK motor, maar ja, dan verder.
Het helpt ook niet dat de boel mooi aftermarket zwarts is gespoten.
Het valt of staat met het identificeren van de controller.
Volg de draden eens. Ik vermoed dat er ergens een controller doosje zit waar die draden van de Hunter opnemer, de draden van de motor en de draden van de instelbare sensor samenkomen. Hopelijk zit daar een sticker op. Of maak daar eens een duidelijke foto van.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marijn Schaaf
- Senior lid
- Berichten: 56
Zie nog geen sticker, wel zie ik dat het potmetertje aangesloten is op een klein zwart plastic volgegoten kastje, ongeveer 1/3 van een pakje sigaretten groot.
Ik geloof dat van daar uit ook een bosje draden linksaf gaat naar het chassis, maar, dat weet ik nog niet zeker, moet ik eerst meer losmaken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marijn Schaaf
- Senior lid
- Berichten: 56
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees Vos
- Platinum lid
- Berichten: 387
Je hebt een snelheid afhankelijke bekrachtiging, dat wil zeggen dat hoe hoger de snelheid de bekrachtiging afneemt.
Want als je 100 tot 120 rijd heb je geen bekrachtiging meer nodig, die heb nodig bij lagere snelheden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
- Berichten: 326
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Interessant!Mathieu van den Bosch schreef : Ik heb er een zelf gemaakt van een afkomstig uit een Opel Corsa, die krijgt geen input over de snelheid.
Welk type Corsa unit is dat exact?
Uit welk Corsa model / bouwjaar?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.