Amazon logische volgorde verbetering wegligging?
- Dick Spieard (GAST)
- Elite lid
Sanne Kwintijn schreef :
Oke, bedankt! Dat is praktische info.D. Spieard schreef : Mocht je besluiten om verlagingsveren te monteren, dan kun je dat het beste gelijk meenemen.
Over die veren, heb je daar nog speciaal gereedschap voor nodig, om de veer veilig los te krijgen of hoe werkt dat?
Bij het demonteren van de veren heb ik 2 sjorbanden gebruikt.
Krikje onder de onderste draagarm, veer in ingedrukte staat goed vastzetten met 2 sjorbanden. En natuurlijk de schokdemper demonteren
De 4 bouten van de onderste fusee losdraaien, en de krik voorzichtig en langzaam laten zakken.
Monteren;
De verlagingsveren plaats je er wel zo tussen.
De draagarm voorzichtig opkrikken dan de bouten van de onderste fusee weer vastzetten.
Wel omdenken dat je de sjorbanden goed vastzet, je wil niet meemaken dat de veer er ongecontroleerd tussen uitspringt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bart Dirven
- Elite lid
- Berichten: 303
Naar mijn mening kun je, als je de veren wil demonteren, het beste als eerste de schokdemper verwijderen via de opening in de onderzijde van de onderste draagarm. Je vervangt deze door een lang draadeind M10, hiermee span je de veer op, Vervolgens maak je de onderste draagarm los van de dwarsdrager (lange bout verwijderen) en vervolgens ontspan je de veer door het draadeind langzaam weer los te schroeven. Lijkt me de veiligste methode.
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
- Platinum lid
- Berichten: 637
Een paar stukken dik hout om de boel niet te beschadigen is handig, ik had net de vloer gelegd en had mooie eindstukken balk liggen. Het hout deukt ook in en voorkomt losspringen van de draagarmen.
Eruit halen is makkelijk net als erin zetten van de voorkant, achter gaat het lastiger, daar heb ik de 2e keer veerspanners voor geleend (het was toen winter en erg koud), spanbanden werkt mss ook, maar let op dat ze niet verschuiven, die veer staat onder spanning en is best sterk.
Het lastige is dat de veer te lang is om in de ruimte te plaatsen dus je moet de auto erg scheef zetten, zit het eenmaal dan is het een kwestie van langzaam de auto laten zakken.
Je gebruikt het gewicht van de auto om de veren terug te zetten.
Ik maak tegenwoordig altijd wat foto's om later niet in de war te raken waar alles zat, het is weleens voorgekomen dat ik opnieuw moest beginnen omdat wat boven hoort onder zat....
Ik heb de lange assen voor van de triangels onder niet los gehad, maar ik zou ze wel smeren, die gaan nl o den duur erg vast zitten ;ik krijg er 1 niet meer los:-(
Suc6!
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sanne Hagendoorn
- Premium lid
- Amazon sleeper
- Berichten: 126
Alle manieren vind ik wel goed klinken. De methode met het draadeind wil ik wel proberen.
En begrijp ik goed dat de standaard veren dus langer zijn dan de maximale uitslag van de draagarm? En dat dat niet met de verlagingsveren is?
Volvo XC90 2010 3.2 FWD 238pk
BMW 316i 1.8 116pk
Audi A4 B5 2.4 165pk
Audi TT 1.8T 180pk
Skoda Octavia 1.6 GLX 75pk (TT-XR-12)
Opel Senator B 3.0i 177pk (SP-38-GT)
VW Golf II 1.6 72pk (SX-22-LV)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (SK-86-JS)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (PK-38-KG) [het blijft je eerste auto, hè]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
- Berichten: 3470
Bokje onder de brug daar waar je de veer weg wilt halen.
Krik onder fuseekogel en schokberker verwijderen.
Fusee kogel boven loshalen en krik langzaam laten zakken en veer er tussenuit halen.
Zorg wel dat de auto hoog genoeg staat aan de zijde die je demonteerd.
Ik gebruik altijd een garagekrik en een verstelbaar bokje om onder de brug te zetten.
Monteren in omgekeerde volgorde je hebt wel een rubberen hamer nodig om de veer op zijn plaats te krijgen wanneer je de veer op spanning brengt.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
- Berichten: 3470
Bout en moer weer aandraaien als auto weer recht op z'n wielen staat.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sanne Hagendoorn
- Premium lid
- Amazon sleeper
- Berichten: 126
Vandaag de bovenste draagarmbussen vervangen. Ik kwam erachter dat 1 kant al PU had (licht versleten) en de andere kant zwaar versleten rubberbussen (zie foto). Later begreep ik waarom 1 kant wel en de andere kant niet.
De kant met de stokoude rubber bussen was bijna onmogelijk om bij te komen door de (fysiek) grotere motor die erin zit (luxeprobleem).
Na veel geklooi toch voor elkaar!
Benieuwd hoe die rijdt morgenochtend.
Volvo XC90 2010 3.2 FWD 238pk
BMW 316i 1.8 116pk
Audi A4 B5 2.4 165pk
Audi TT 1.8T 180pk
Skoda Octavia 1.6 GLX 75pk (TT-XR-12)
Opel Senator B 3.0i 177pk (SP-38-GT)
VW Golf II 1.6 72pk (SX-22-LV)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (SK-86-JS)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (PK-38-KG) [het blijft je eerste auto, hè]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- G. Los
- Premium lid
- Berichten: 146
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sanne Hagendoorn
- Premium lid
- Amazon sleeper
- Berichten: 126
Ik merkte het vanochtend zeker! Mag ook wel inderdaad, er was weinig van over. Wel kwam ik er gisteren achter dat 1 vd 2 spoorstangkogels versleten is (voelbare speling), dus dat maakt hem nog wat zoekerig nu (begin ik een nieuw topic over).Gideon Los schreef : Wat een verschil tussen de oude en nieuwe rubbers... Dat ga je zeker merken in weggedrag. Welke merk PU rubbers heb je gebruikt?
Ik heb deze set besteld (doe de onderste draagarmbussen later): europeantuning.luondo.nl/nl/11304373/pol...-volvo-amazon--p1800
Volvo XC90 2010 3.2 FWD 238pk
BMW 316i 1.8 116pk
Audi A4 B5 2.4 165pk
Audi TT 1.8T 180pk
Skoda Octavia 1.6 GLX 75pk (TT-XR-12)
Opel Senator B 3.0i 177pk (SP-38-GT)
VW Golf II 1.6 72pk (SX-22-LV)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (SK-86-JS)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (PK-38-KG) [het blijft je eerste auto, hè]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.