- Berichten: 303
Amazon logische volgorde verbetering wegligging?
- Bart Dirven
- Elite lid
Sanne Kwintijn schreef :
Hallo Bart, de foto''s die je hebt geplaatst, van welke bussen/rubbers zijn die? Of is dat specifiek van een Combi?Bart Dirven schreef : Hoi Sanne,
Ik heb onlangs zelf alle rubberbussen vervangen van mijn Amazon Combi. Veel van deze bussen zijn in gemonteerde stand nauwelijks te beoordelen. Na demontage bleken ze bij mij allemaal slechter te zijn dan is verwacht had. Vervangen door nieuwe exemplaren geeft al een enorme verbetering. Ik heb bij mij de bovenste bussen van de voorwielophanging en de bussen van de stabilisatorstang (de bussen op de verbindingsstangetjes) vervangen door PU. Dat lijkt me een goede eerste stap.
Dag Sanne, dat zijn foto's van de onderste draagarm van een combi, die zijn helemaal anders dan van een sedan, geeft wel een beeld van hoe ze er aan toe kunnen zijn zonder dat je het goed kunt zien onder de auto.
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sanne Hagendoorn
- Premium lid
- Amazon sleeper
- Berichten: 126
Juist, dacht ik al ja.Bart Dirven schreef :
Sanne Kwintijn schreef :
Hallo Bart, de foto''s die je hebt geplaatst, van welke bussen/rubbers zijn die? Of is dat specifiek van een Combi?Bart Dirven schreef : Hoi Sanne,
Ik heb onlangs zelf alle rubberbussen vervangen van mijn Amazon Combi. Veel van deze bussen zijn in gemonteerde stand nauwelijks te beoordelen. Na demontage bleken ze bij mij allemaal slechter te zijn dan is verwacht had. Vervangen door nieuwe exemplaren geeft al een enorme verbetering. Ik heb bij mij de bovenste bussen van de voorwielophanging en de bussen van de stabilisatorstang (de bussen op de verbindingsstangetjes) vervangen door PU. Dat lijkt me een goede eerste stap.
Dag Sanne, dat zijn foto's van de onderste draagarm van een combi, die zijn helemaal anders dan van een sedan, geeft wel een beeld van hoe ze er aan toe kunnen zijn zonder dat je het goed kunt zien onder de auto.
Ik ga zeker zaken uit elkaar halen om te beoordelen. Ik denk echt dat ik zoiets ook tegenkom.
Bedankt!
Volvo XC90 2010 3.2 FWD 238pk
BMW 316i 1.8 116pk
Audi A4 B5 2.4 165pk
Audi TT 1.8T 180pk
Skoda Octavia 1.6 GLX 75pk (TT-XR-12)
Opel Senator B 3.0i 177pk (SP-38-GT)
VW Golf II 1.6 72pk (SX-22-LV)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (SK-86-JS)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (PK-38-KG) [het blijft je eerste auto, hè]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Sanne Kwintijn schreef :
D. Spieard schreef :
Joh! Heel toevallig wilde ik net gaan vragen of het een beetje zelf te doen is (zonder brug), maar dit klinkt zeer goed!Bart Dirven schreef : Ik heb gisteren ook de bovenste draagarmbussen door PU vervangen.
Goed zelf te doen, uurtje anderhalf werk.
Bedankt voor deze motiverende info. Heb je al wat verschil gemerkt?
Het verschil merk je direct, zeker als de oude rubberbussen behoorlijk versleten waren.
Het zoekerige stuur/weg-gedrag is weg. Binnenkort wil ik de onderste bussen ook nog vervangen, geen PU maar de org. rubberbussen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sanne Hagendoorn
- Premium lid
- Amazon sleeper
- Berichten: 126
Ik heb net eens goed gekeken en het lijkt erop dat er al stelplaatjes zijn gemonteerd. Oftewel, hier lijkt al aandacht aan gegeven te zijn, zie foto. Wat ik ook zie is dat de bovenste draagarmrubbers helemaal gaar zijn.Rene Brandt schreef : Dat klopt sanne , 1 mm stelplaat erbij is 1 grade negatiever , je hebt dus steeds 4 stelplaatjes nodig , 2 per kant.
je kan het zelf doen met een digitale waterpas (action) , auto op de grond , bestel gelijk nieuwe borgplaatjes , 2x , bouten bovenste draagarmen zijn geborgd.
veel goede tips hier , stabilisatorstang en bovenste draagarmen P.U. , rest origineel is een goede optie.
na deze opknapbeurt de auto laten uitlijnen. (Sporing)
tinustechniek adviseert 0.5 grade negatief , persoonlijk vind ik 1.5 a 2 graden negatief prima sturen , dit is persoonlijk en afhankelijk van je velgen/banden , gewoon uitproberen.
Lees de site van tinustechniek maar eens , uitlijning.
en hopen dat de bouten gangbaar zijn , (kruipolie)
Volvo XC90 2010 3.2 FWD 238pk
BMW 316i 1.8 116pk
Audi A4 B5 2.4 165pk
Audi TT 1.8T 180pk
Skoda Octavia 1.6 GLX 75pk (TT-XR-12)
Opel Senator B 3.0i 177pk (SP-38-GT)
VW Golf II 1.6 72pk (SX-22-LV)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (SK-86-JS)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (PK-38-KG) [het blijft je eerste auto, hè]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sanne Hagendoorn
- Premium lid
- Amazon sleeper
- Berichten: 126
D. Spieard schreef :
Sanne Kwintijn schreef :
D. Spieard schreef :
Joh! Heel toevallig wilde ik net gaan vragen of het een beetje zelf te doen is (zonder brug), maar dit klinkt zeer goed!Bart Dirven schreef : Ik heb gisteren ook de bovenste draagarmbussen door PU vervangen.
Goed zelf te doen, uurtje anderhalf werk.
Bedankt voor deze motiverende info. Heb je al wat verschil gemerkt?
Het verschil merk je direct, zeker als de oude rubberbussen behoorlijk versleten waren.
Het zoekerige stuur/weg-gedrag is weg. Binnenkort wil ik de onderste bussen ook nog vervangen, geen PU maar de org. rubberbussen.
Nou, zie foto in vorige bericht, ik begin maar eens met de bovenste draagarmbussen .
Vraagje, er zitten van die soort uitlaatklemmen om de metalen bussen heen (die bussen op jouw foto), ik zie niet helemaal de toegevoegde waarde daarvan. Waar zijn die voor?
edit: jemig, zo zit de draagarm vast (moet nodig koffie geloof ik)...
Volvo XC90 2010 3.2 FWD 238pk
BMW 316i 1.8 116pk
Audi A4 B5 2.4 165pk
Audi TT 1.8T 180pk
Skoda Octavia 1.6 GLX 75pk (TT-XR-12)
Opel Senator B 3.0i 177pk (SP-38-GT)
VW Golf II 1.6 72pk (SX-22-LV)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (SK-86-JS)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (PK-38-KG) [het blijft je eerste auto, hè]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sanne Hagendoorn
- Premium lid
- Amazon sleeper
- Berichten: 126
Ja, ik begrijp hem nu. Met de U bouten zit de bovenste draagarm vast.D. Spieard schreef : Bij demontage wordt het je wel duidelijk, wijst zichzelf wel aan.
Dat lijkt me het eerste om los te halen. Moet de auto eerst opgekrikt worden of juist niet? Om de boel te ontlasten bijv.
Volvo XC90 2010 3.2 FWD 238pk
BMW 316i 1.8 116pk
Audi A4 B5 2.4 165pk
Audi TT 1.8T 180pk
Skoda Octavia 1.6 GLX 75pk (TT-XR-12)
Opel Senator B 3.0i 177pk (SP-38-GT)
VW Golf II 1.6 72pk (SX-22-LV)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (SK-86-JS)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (PK-38-KG) [het blijft je eerste auto, hè]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
kan de auto het beste op de wielen blijven staan.
Bij het monteren;
opkrikken, wiel verwijderen, krikje onder het draagarm, en iets opkrikken.
De beugels monteren, maar niet direct vastdraaien.
De auto weer op de wielen zetten, en dan de moeren vast zetten op rij hoogte.
Mocht je besluiten om verlagingsveren te monteren, dan kun je dat het beste gelijk meenemen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sanne Hagendoorn
- Premium lid
- Amazon sleeper
- Berichten: 126
Oke, bedankt! Dat is praktische info.D. Spieard schreef : Bij het demonteren;
kan de auto het beste op de wielen blijven staan.
Bij het monteren;
opkrikken, wiel verwijderen, krikje onder het draagarm, en iets opkrikken.
De beugels monteren, maar niet direct vastdraaien.
De auto weer op de wielen zetten, en dan de moeren vast zetten op rij hoogte.
Mocht je besluiten om verlagingsveren te monteren, dan kun je dat het beste gelijk meenemen.
Over die veren, heb je daar nog speciaal gereedschap voor nodig, om de veer veilig los te krijgen of hoe werkt dat?
Volvo XC90 2010 3.2 FWD 238pk
BMW 316i 1.8 116pk
Audi A4 B5 2.4 165pk
Audi TT 1.8T 180pk
Skoda Octavia 1.6 GLX 75pk (TT-XR-12)
Opel Senator B 3.0i 177pk (SP-38-GT)
VW Golf II 1.6 72pk (SX-22-LV)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (SK-86-JS)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (PK-38-KG) [het blijft je eerste auto, hè]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- J. Hartog
- Junior lid
- Berichten: 37
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.