- Berichten: 637
Alternatieven IPD stabilisatorenset?
- S.P.H Simon
- Platinum lid
www.skandix.de/de/fahrzeug-teile/fahrwer...vorderachse/1031011/
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- carlos pouilliez
- Junior lid
- Berichten: 32
www.vp-autoparts.com/main.aspx?page=article&artno=653357K
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Robert van Es (GAST)
- Premium lid
- Berichten: 120
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Weglaten van de middendemper is een goed ideee en ga ik ook gebruiken bij mijn 1800ES project.
Door het lagere zwaartepunt en geringere hoogte heeft de 1800 al van nature een betere wegligging, voor mij hoeft hij niet veel lager.
Als er ook een LPG tank is gemonteerd, heb je achter sterkere schokbrekers en betere veren nodig.
Een van de comfortabele eigenschappen van de 1800 is dat hij soepel is en zacht afgeveerd is, ik wil dat behouden en zal geen progressieve veren of PU bussen monteren.
Wel wat bredere velgen maar 5,5 J met 195 banden is voldoende, zoals Siang al zei, meer heb je niet nodig voor dit land met alle drempels...
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sanne Hagendoorn
- Premium lid
- Amazon sleeper
- Berichten: 126
Ik ben ook een beetje op zoek naar een minder duur alternatief (sorry Volvo-Lotte) voor een stabilisatorstang voorzijde Amazon.carlos pouilliez schreef : Ik heb hem hier gekocht.
www.vp-autoparts.com/main.aspx?page=article&artno=653357K
Bovenstaande alternatieven zijn beter geprijsd, maar volgens mij ook dunner. Zowel VP-autoparts.com als Skandix geeft een dikte van 25,4 mm (1 inch). Standaard is het volgens mij ongeveer 22 mm, dus 3 mm dikker.
Die via Volvo-lotte (en europeantuning.luondo.nl ) geven aan 28 mm dik, dat is weer 3 mm dikker.
Is dat beter? of maakt dat dan niet meer uit?
edit: even aan het rekenen gegaan, volgens mij kun je eea vergelijken door de oppervlaktes vd doorsnedes met elkaar te vergelijken. Weet niet of we er wat mee kunnen, maar toch:
standaard 22 mm = 380 mm²
25.4 mm = 468 mm² (23% stijver dan standaard)
28 mm = 616 mm² (62% stijver dan standaard)
2 × 22 mm = 740 mm² (100% stijver dan standaard)
Volvo XC90 2010 3.2 FWD 238pk
BMW 316i 1.8 116pk
Audi A4 B5 2.4 165pk
Audi TT 1.8T 180pk
Skoda Octavia 1.6 GLX 75pk (TT-XR-12)
Opel Senator B 3.0i 177pk (SP-38-GT)
VW Golf II 1.6 72pk (SX-22-LV)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (SK-86-JS)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (PK-38-KG) [het blijft je eerste auto, hè]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
- Platinum lid
- Berichten: 637
Dan heb je maximale stijfheid met minimaal gewicht.
De veronderstelling dat een dubbele stabilisatorstang stijver is dan de andere 2 is dus niet juist.
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sanne Hagendoorn
- Premium lid
- Amazon sleeper
- Berichten: 126
Je hebt gelijk ja, dat was even een te snelle aanname, puur op gevoel.Simon S schreef : Het is vooral de diameter die de stijfheid bepaald, daarom hebben bijvoorbeeld racemonsters holle assen.
Dan heb je maximale stijfheid met minimaal gewicht.
De veronderstelling dat een dubbele stabilisatorstang stijver is dan de andere 2 is dus niet juist.
Ik las later dat de torsiekracht het hoogst is aan de buitenkant van de as en 0 in het centrum. Dus eigenlijk simpelweg de straal (diameter) vergelijken.
Nog maar eens een keertje rekenen...
Maar wat vind je, is 28 mm meer aan te bevelen dan de 25.4 mm rekeninghoudend met het flinke prijsverschil? Origineel lijkt 22 mm. Of is 25.4 mm al een dusdanige verbetering dat de stap naar 28 mm niet meer significant is?
Ter vergelijk: 28 mm = 425 euro | 25.4 mm = 250 euro
Volvo XC90 2010 3.2 FWD 238pk
BMW 316i 1.8 116pk
Audi A4 B5 2.4 165pk
Audi TT 1.8T 180pk
Skoda Octavia 1.6 GLX 75pk (TT-XR-12)
Opel Senator B 3.0i 177pk (SP-38-GT)
VW Golf II 1.6 72pk (SX-22-LV)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (SK-86-JS)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (PK-38-KG) [het blijft je eerste auto, hè]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
- Berichten: 3471
Ik heb vroeger ford taunes 12M gereden en daar waren de achterbladveren lam van (had ik overbeladen).
Ik heb toen bij een smid een paar hoofdbladveren zonder krul laten maken en die onder de bestaande bladveren erbij geschroefd, auto stond weer netjes recht.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
- Platinum lid
- Berichten: 637
Ik rijd met de standaard stabilisator, maar die 2,6 mm extra tot 28 mm lijkt mij voor race gebruik nuttig, voor normaal gebruik merk je dat volgens mij niet. Dat zijn erg dure millimeters.
Ik rijd bochten vaak sneller dan de moderne wagens, nergens last van ook niet op de Autobahn met die Talbrücken.
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sanne Hagendoorn
- Premium lid
- Amazon sleeper
- Berichten: 126
Dat is mijn gevoel ook idd. Ik ben zeker bereid 250 te investeren in een 1 inch dikke stabilisator incl stangetjes en rubbers. Maar de 400+ euro vind ik dan net weer wat te veel van het goede...Simon S schreef : Kan je meteen een handeltje beginnen mss
Ik rijd met de standaard stabilisator, maar die 2,6 mm extra tot 28 mm lijkt mij voor race gebruik nuttig, voor normaal gebruik merk je dat volgens mij niet. Dat zijn erg dure millimeters.
Ik rijd bochten vaak sneller dan de moderne wagens, nergens last van ook niet op de Autobahn met die Talbrücken.
Volvo XC90 2010 3.2 FWD 238pk
BMW 316i 1.8 116pk
Audi A4 B5 2.4 165pk
Audi TT 1.8T 180pk
Skoda Octavia 1.6 GLX 75pk (TT-XR-12)
Opel Senator B 3.0i 177pk (SP-38-GT)
VW Golf II 1.6 72pk (SX-22-LV)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (SK-86-JS)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (PK-38-KG) [het blijft je eerste auto, hè]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.