draagarmrubbers vervangen

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2006 20:13 #52475 door
draagarmrubbers vervangen is gemaakt door
Zojuist werd mijn broer gebeld door de garage waar hij zijn 144 heeft laten keuren. Alles bij elkaar gaat het hem 1000 euro kosten om de auto APK goedgekeurd te krijgen. <br><br>Daar word je natuurlijk niet blij van. Zeker wanneer je beseft dat de auto slecht in de lak zit (blanke lak bladdert van de auto en het rood is dof geworden). Alle vier de remklauwen moeten vervangen worden, nieuwe aandrijfas (teveel speling) en naast een hele hoop andere kleine dingen (stukje remleiding vervangen etc) moeten ook de draagarmrubbers vervangen worden. <br><br>Dit laatste schijnt qua onderdelen een goedkope klus te zijn, maar zeeer arbeidsintensief en daardoor heel erg duur om te laten doen. Mijn vragen: wat zijn draagarmrubbers in vredesnaam en zijn deze zelf eenvoudig te vervangen zonder speciaal gereedschap?<br><br>Overigens zitten we op het moment in zware twijfel of we de auto nog wel moeten laten repareren. Temeer als je beseft dat je die 1000 euro nooit meer terugkrijgt bij de verkoop. Maar ja, als je zo gaat denken moet je uberhaupt niet aan een oldtimer beginnen niet waar? Alvast bedankt voor alle sugesties!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2006 20:46 #79446 door
Beantwoord door in topic draagarmrubbers vervangen
Wellicht zijn de remklauwen nog gangbaar te maken.Meestal lukt dit wel.Er wordt vaak meteen maar over vervangen gesproken,maar dat hoeft lang niet altijd.Hoe zijn de remslangen?Deze zijn vaak oorzaak van vastzittende remblokken en dan worden de klauwen als schuldige aangewezen.Zijn het de bovenst of de onderste draagarmrubbers?Boven heb je bij 140 nogal eens het probleem dat de korte bouten niet los willen en onder moet er behoorlijk worden gesleuteld en is soms het probleem dat de lange bouten in het subframe zitten vastgeroest.Waar woont je broer?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2006 20:53 #79445 door
We hebben na de eerste APK keuring al geprobeerd de klauwen gangbaar te krijgen, maar dit is niet gelukt. De klauwen braken zelfs af... Geen idee of het de onderste of bovenste draagarmen zijn (zal mn broer eens vragen), maar al met al begrijp ik dat het niet eenvoudig is... Oh ja, mijn broer woont in Woerden.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2006 21:22 #79444 door
Weet niet precies hoe het bij een 144 zit, mar bovenste rubbers draagarmen zijn bij een ama makkelijk te vervangenHeb je in principe alleen een krik en assteun voor nodig als speciaal gereedschap.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2006 23:26 #79443 door
Een paar weken geleden dacht ik ook even de onderste draagarmrubbers te vervangen (weliswaar Amazon, maar ik neem aan dat 140 vergelijkbaar is). Uiteindelijk is de hele voortrein er onder vandaan geweest, omdat een van de draagarmbouten er niet uit wilde.

Aangenomen dat het niet zo tegen zal zitten is het toch nog een aardige klus.
Je zult (tenzij je zelf een pers hebt) zowieso de oude bussen eruit moeten laten persen en de nieuwe erin. Inclusief nieuwe bussen kostte mij dit ongeveer 70 euro.

Het voordeel is wel dat als je alles toch los hebt liggen, dat je dan ook meteen je fuseehoesjes kunt vervangen.

Oh ja, als het om te bovenste gaat, schijnt het aan te bevelen te zijn om teflon bussen te plaatsen in plaats van rubbers. Hij schijnt daar een stuk strakker van te gaan rijden en sturen. Ze zijn iets duurder qua aanschaf, maar ik heb ze toch ook maar geplaatst.
Morgen een eerste proefritje!

Succes met de afweging en eventueel de reparaties.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2006 10:08 #79442 door
Misschien kan hij eens bij een ander bedrijf langsgaan. Het zou niet de eerste keer zijn dat er enorme prijsverschillen zijn.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2006 10:39 #79441 door
Het gaat dus om mijn 144... De klauwen zijn echt helemaal gaar. Er is al geprobeerd om ze gangbaar te maken, maar toen beschadigden de zuigers alleen maar. Gewoon geen beweging meer in te krijgen. Ik zit nu wel een beetje in een tweestrijd. Aan de ene kant ziet de auto er niet uit en is hij het niet waard. Aan de andere kant... hij heeft wel gas, een overdrive en verder rijdt hij wel lekker. Dus ja...

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2006 11:23 #79440 door
Dan is het toch een kwestie van gevoel, wat je voor de auto over hebt. Als de body nog hard is zou ik er toch mee doorgaan. Draagarmrubbers kosten je 50-70 euro (uitgaande van de onderste 4, van het type na 1969). Dit kan behoorlijk tegen zitten, zoals al eerder geopperd in dit topic (vastzittinde bout). Maar als de arm er onderuit is, kan met een zaag en een flinke bankschroef alles makkelijk vervangen worden. Verder zou ik de remklauwen dan in een keer vervangen,als je zelf al aangeeft dit eerder geprobeerd hebt gangbaar te maken. Daarbij gelijk ook alle remslangen vervangen (zoals Niek al zei). Dit is echt vaak de oorzaak van het vast gaan zitten van de zuigers. Mocht je hulp of spullen nodig hebben, ik woon redelijk in de buurt (omgeving Tiel). Succes ermee!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2006 13:34 #79439 door
is het niet mogelijk het arbeidsintensieve, en dure, gedeelte zelf uit te
voeren? Maw de linker en rechtervoorwielen samen met de onderste en
bovenste draararmen er zelf van onder halen. Dan is het, voortgaande op
Lars' aanbevelingen, verder erg aangeraden de onderste draagarmen eens goed
aan te pakken wat betreft roest: ik lig hier bvb met paar onderste
draagarmen uit 144 van voor 1972, die +-130.000km onder auto gezeten
hebben, en die er zo erg aan toe zijn dat deze niet meer te herstellen
zijn. Bovenste draagarmen zien minder af van water, en er ligt ook soms wat
olie op, waardoor bescherming. Mogelijk alternatief is goede 2de handse
draagarmen met nog goede rubbers. Zie bvb website van Robert Straatman,
members.lycos.nl/volvofiel/ , bij "Onderdelen te koop". Moet toch
rijklaar kn gemaakt worden voor +-500euro.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2006 13:41 #79438 door
Ik denk zelf ook wel dat het een stuk goedkoper kan wanneer we zelf een hoop doen. Probleem is echter dat de auto niet meer op straat mag staan (is geschorst namelijk) en we geen werkplaats/schuur hebben. <br><br>De auto zelf is misschien 1500 euro waard (max) en is het het dan waard om voor 1000 euro er aan te verspijkeren? Lijkt me niet. Enige oplossing om er nog wat aan over te houden is de auto in onderdelen te verkopen. Wat een dilemma's... :-(

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD