Klusproject: 940 Estate uit '97
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2021 22:59 #1464884
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Meet
eens op hoe scheef de plug zit. De plug erin draaien tot deze aanloopt Dan de ruimte opmeten tussen plug en het aanlegvlak van de carterpan. Ik kan dan wel een "scheve" Cu-ring fabriceren die zeker gaat afdichten. De carterpan vervangen kan ook nog altijd!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2021 00:03 #1464888
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Ander carter
Hallo Mick
Was het niet handiger geweest om een carter onder een afgedankt motorblok uit te halen?
groetjes
Mathy
Was het niet handiger geweest om een carter onder een afgedankt motorblok uit te halen?
groetjes
Mathy
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2021 12:07 #1464906
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Met de carterpan nog
Met de carterpan nog gemonteerd vind ik dat je hem er aardig recht in gekregen hebt. Het blijft lastig, zo niet onmogelijk, om uit de losse pols in een dergelijke situatie de boel er echt recht in te krijgen.
Ik zou de plug vervangen voor een 1/2 BSP blindplug welke voorzien is van een (losse) oring. Deze worden veel in de hydrauliek toegepast, en kosten niet meer dan een paar euro. De o-ring kan dan de eventuele speling opvangen. Degewenst de o-ring vervangen voor een viton-oring, eventueel wat groter/dikker dan origineel. Heb je ook geen gedoe meer met loctite en degelijke. Onderstaande plaatje even ter info, willekeurig ergens van internet getrokken.
Kijk wel uit met het monteren van een magneet aan de carterplug, niet elke magneet is hiervoor geschikt. Magneten verliezen vaak hun magnetisme bij een niet bijzonder hoge temperatuur.
Ik zou de plug vervangen voor een 1/2 BSP blindplug welke voorzien is van een (losse) oring. Deze worden veel in de hydrauliek toegepast, en kosten niet meer dan een paar euro. De o-ring kan dan de eventuele speling opvangen. Degewenst de o-ring vervangen voor een viton-oring, eventueel wat groter/dikker dan origineel. Heb je ook geen gedoe meer met loctite en degelijke. Onderstaande plaatje even ter info, willekeurig ergens van internet getrokken.
Kijk wel uit met het monteren van een magneet aan de carterplug, niet elke magneet is hiervoor geschikt. Magneten verliezen vaak hun magnetisme bij een niet bijzonder hoge temperatuur.
- Bastiaan van den Hurk (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2021 14:10 #1464910
door Bastiaan van den Hurk (GAST)
Beantwoord door Bastiaan van den Hurk (GAST) in topic Leuk projectje
Lijkt wel wat op die van mij, qua onderhoud dan.
Al denk ik wel dat deze nog langer geen onderhoud heeft gehad
Die van mij heb ik ook als een 'rolling renovation' gekocht.
Hij is inmiddels apk waardig maar er valt nog een hoop te verbeteren.
Maar ondertussen dient ie ons goed als gezins auto.
Al denk ik wel dat deze nog langer geen onderhoud heeft gehad

Die van mij heb ik ook als een 'rolling renovation' gekocht.
Hij is inmiddels apk waardig maar er valt nog een hoop te verbeteren.
Maar ondertussen dient ie ons goed als gezins auto.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2021 21:53 #1464923
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Ik denk
@Mathy
dat je geen idee hebt hoeveel werk dat is. Helaas dat scheeftappen had natuurlijk niet gehoeven. Het zijn niet allen koks die lange messen dragen!
dat je geen idee hebt hoeveel werk dat is. Helaas dat scheeftappen had natuurlijk niet gehoeven. Het zijn niet allen koks die lange messen dragen!
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2021 23:48 #1464928
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ...
Hallo Timen
Dat zou best kunnen. Daarom staat er ook een vraagteken achter.
Waarom is dat dan zoveel werk?
groetjes
Mathy
Dat zou best kunnen. Daarom staat er ook een vraagteken achter.
Waarom is dat dan zoveel werk?
groetjes
Mathy
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-01-2021 11:40 #1464938
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic @mathy: https://www.volvoclub
@mathy:
www.volvoclub.org.uk/faq/ConnectingRodReplacement.html
Daar ben je wel een middagje zoet mee...
Daar ben je wel een middagje zoet mee...
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-01-2021 00:30 #1464972
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ...
Hallo noppen20
Dat verhaal gaat niet alleen over het vervangen van de carterpan en geeft dus geen indruk van hoeveel moeite het kost om de carterpan te vervangen. (Waarmee ik overigens nog steeds niet wil zeggen dat het geen tijdrovende klus kan zijn.)
groetjes
Mathy
Dat verhaal gaat niet alleen over het vervangen van de carterpan en geeft dus geen indruk van hoeveel moeite het kost om de carterpan te vervangen. (Waarmee ik overigens nog steeds niet wil zeggen dat het geen tijdrovende klus kan zijn.)
groetjes
Mathy
- Justin Kiers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-01-2021 08:45 #1464975
door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Ik weet
Dat het bij een 164 eigenlijk niet lukt om het blok fors omhoog te halen en de vooras te laten zakken. Ik heb een tijdje terug de oliepomp vervangen namelijk, die paste net tussen de spleet door die ik wist te creëren.
Maar dat gaat over een 6 in lijn, ik weet dat bij de redblocks de carterpan ook aardig strak op vooras ligt. Je hebt alleen wel veel meer ruimte om het blok op te tillen. (wellicht na het demonteren van de verdelerkap en rotor)
Ik denk dat je het met wat gepruts wel voor elkaar krijgt om de carterpan te wisselen. Lagers zou ik niet aan beginnen, daar wil je gewoon goed bij kunnen komen om secuur te kunnen werken.
Maar dat gaat over een 6 in lijn, ik weet dat bij de redblocks de carterpan ook aardig strak op vooras ligt. Je hebt alleen wel veel meer ruimte om het blok op te tillen. (wellicht na het demonteren van de verdelerkap en rotor)
Ik denk dat je het met wat gepruts wel voor elkaar krijgt om de carterpan te wisselen. Lagers zou ik niet aan beginnen, daar wil je gewoon goed bij kunnen komen om secuur te kunnen werken.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-01-2021 10:29 #1464984
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Mathy, dat verhaal gaat
Mathy, dat verhaal gaat inderdaad niet alleen uitsluitend over de carterpan.
Maar om bij de lagers en de pomp te komen moet de carterpan er af.
Dus als je in dat verhaal stopt met lezen na punt-15, dan gaat het wel alleen over het verwijderen van de carterpan
Maar om bij de lagers en de pomp te komen moet de carterpan er af.
Dus als je in dat verhaal stopt met lezen na punt-15, dan gaat het wel alleen over het verwijderen van de carterpan

Moderators: Jerry Stam