Klusproject: 940 Estate uit '97

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2021 22:02 #1110375 door V700 register
Klusproject: 940 Estate uit '97 is gemaakt door V700 register
Nu we tijdens de lockdown niet weten wat we met onze tijd moeten, heb ik besloten om mijn "droomauto" maar eens voor elkaar te maken. Al jaren rijd ik met plezier een 940 sedan op LPG. Maar nu in sinds kort een eigen huis (met flinke garage!) heb, blijkt dat een sedan voor een nieuwe huiseigenaar eigenlijk niet voldoet. Vaak verlang ik terug naar mijn oude 740 estate, waar wèl een complete IKEA-kast in past. In deze thread wil ik verslag doen van het klusproject dat uiteindelijk mijn Daily Driver (+- 150 km per dag) moet worden.

Een paar maanden ben ik maar eens op zoek gegaan naar een 940 Estate met de flink wensenlijstje: Vialle LPG, turbo, cruise control, werkende airco, volledig leer en M90-handbak. Nergens op het lijstje stond goed onderhouden of met weinig kilometers. Want ondertussen ken ik mijzelf wel: ik koop toch altijd een auto die er net wat slechter is dan verstandig zou zijn, om vervolgens uren aan het sleutelen te zijn om alles weer in goede staat te brengen. Dus zo ging/gaat het ook bij deze...

Uiteindelijk vond ik in de achterhoek een net ogende auto met wat problemen die ik voor een prima prijsje mee kon nemen. Een 940 uit 1997 in donkergroen. Van binnen erg netjes en met 487K op de teller. Maar na een paar honderd kilometer proefrijden kwam ik tot de volgende problemen:
  • Voorophanging is versleten
  • Stuurhuis en stuurkogels zijn versleten
  • Cilinderkop is uitgesteld
  • Bruine troep ipv koelwater
  • Voor en achterremmen moeten nagekeken worden
  • Stofkappen van de remmen aan de voorkant zijn "verdwenen"
  • Voorveren zijn doorgezakt / versleten
  • Achterschokbrekers zijn op
  • Carterventilatie moet gedaan worden
  • Het vacuüm de ECC is niet aanwezig, waardoor hij alleen maar op de ramen kan blazen
  • Er zit een bonk in het stuur
  • Het dakraam lekt iets

Alles bij elkaar wel meer dan ik in één weekendje kan aanpakken. Dus ben ik naar een garage in de buurt gegaan (Volvo Woudenberg) en heb ik daar op de brug samen een lijst opgesteld. Na een weekendje dubben of dit toch niet iets te veel van het goedde was. Heb ik ze gevraagd om de stuurinrichting en de voorophanging te laten aanpakken. Omdat die klussen zonder een brug toch wel erg vervelende gingen worden. De rest heb ik besloten zelf op mijn eigen tempo te doen. De auto is na 2 weken, en een relatief schappelijke rekening van Volvo Woudenberg, bij mij de garage in gegaan. En daar staat hij nu geschorst en onverzekerd te wachten op een flinke makeover. Eerst maar eens een flinke lijst met onderdelen samengesteld waarvan ik zeker wist dat ik ze nodig zou hebben. Vervolgens een flinke bestelling op zowel Autodoc als EstateServices geplaatst. ProTip: Let bij EstateServices op dat je je ledenkorting gebruikt. En bij Autodoc varieert de korting per week. In mijn ervaring is maandag de dag met de hoogste korting, en dat kan wel 36% schelen!

In afwachting van de onderdelen ben ik alvast begonnen met de eerste klus: de remmen, wiellagers en stofkap aan de voorkant. Ik had nog een berg van het remmenspul ooit van een vriend overgekocht, en ook een wiellager en stofkap had ik nog nieuw op de stelling liggen. Schrijfremmen had ik ik al een aantal keer gedaan, maar een wiellager was een eerste keer voor mij. Ik had gelukkig ooit al eens een grote krachtdoppenset gekocht, en ik heb de garage recent voorzien van een perslucht installatie en een slagmoesleutel. Dus die 36mm bout van het wiellager had ik zo los. Vervolgens bleken de stofkappen welliswaar verdwenen te zijn, maar de M8-boutjes hielden nog wel een restant roest vast op de naaf. De drie boutjes waren extreem verroest en van een zeskant was nauwelijks nog iets te zien. De oplossing bleek uiteindelijk: verwijder zo veel mogelijk roest en remstof met remmenreiniger en een staalborstel, en sla vervolgens een 12mm dop over de 13mm zeskant-kop met een flinke hamer. Als de dop dan vastgeslagen zit, kan je de bout zonder problemen losdraaien met een 1/2-ratel. Echter heb je nog wel nieuwe korte M8 boutjes nodig. Die heb ik zelf moeten fabriceren van wat langere M8 bouten en een slijptol. Het in elkaarzetten is volgens de stappen van de Haynes handleiding gedaan en was in minder dan een kwartiertje voor elkaar.

Voor vanavond houd ik het voor gezien. De volgende klus wordt het loshalen van de cilinderkop en alles wat daarbij komt kijken. Ik heb wat foto's bij de naafoperatie bijgevoegd.

P.s: is dit het goede forum, of moet ik dit op een andere plek plaatsen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2021 22:57 #1464718 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Leuk project
Leuk project zo zeker als je een garage tot je beschikking hebt.
Het probleem van de m8 boutjes zonder definieerbare kop herken ik van vorig jaar toen ik dezelfde “operatie” heb uitgevoerd.
Echter zijn er voor zulke situaties speciale doppen verkrijgbaar en spaar je je normale doppen. Kosten de wereld niet maar kunnen je soms wel uit de shit helpen.

www.hbm-machines.com/producten/luchtgere...5-R9EzMaArfbEALw_wcB

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2021 11:39 #1464730 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leuk verslag.
Mooie wagen! En leuk dat je alles goed aanpakt en ervoor gaat om de wagen in nette staat te brengen. Voor ons ook leuk om te lezen!

• Adriaan Versluijs
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2021 12:16 #1464732 door Adriaan Versluijs
Beantwoord door Adriaan Versluijs in topic Komende foto's
"Voor ons ook leuk om te lezen!"

....en te kijken (naar de komende foto's van al jouw kluswerk).

Veel succes Mick!

Adriaan

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2021 01:33 #1464764 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic uitgestelde kop
Vaak is zijn dan kleppen en zetels van de uitlaatzijde volledig naar de galemiezen. Terwijl de inlaatkleppen en zetels nog prima zijn. De klepstelplaatjes van de inlaat hebben dan ongeveer de helft van de dikte van nieuwe. De klepgeleiders controleren, het is niet altijd nodig deze te vervangen. Klepgeleiders zijn overigens niet de duurste onderdelen ter wereld. Laten zitten wat nog goed is.

De uitlaatklepzetels vervangen door CNG zetels (aardgas), deze slaan minder snel in. Klepzetsels opmeten en controleren, deze hoeven ook niet altijd te worden vervangen. Zo kostte de cilinderkoprevisie van mijn B200F mij zegge en schrijve 240 Euro exclusief koppakkingset. Aangezien de kop vlak was heb ik deze nie laten vlakken maar licht laten schuren. De kopbouten zijn hergebruikt omdat ze voldeden aan de Volvo-specificaties. Wanneer de lengte klopt en de diameter geen insnoeringen vertoont (micrometer gebruiken) kun je ze gewoon opnieuw monteren en met de juiste manier met een momentsleutel vastzetten.

Voor het loshalen van deze bouten gebruik ik geen slagmoersleutel maar een dop met wringijzer, waarbij ik het wringijzer verleng met een buis van een meter die ik er over schuif en die te grote krachten voorkomt, je kunt met een dergelijk wringijzer te grote krachten op een bout voorkomen omdat je de kracht beter bij demontage kunt doseren en hij de bout dus zelden breekt.

Wanneer je de revisie op deze manier goed aanpakt kan de kop er weer zo'n 500.000 km tegen.

Van Autodoc heb ik niet zo'n hoge pet op, deze firma zit net zoals 024autodelen in Duitsland en dan betaal je hoge transporttarieven en ze kunnen niet alles leveren. Bij Timen Smit, Nordicar, Estate Services en RenD-autoparts ben je wat dat betreft beter af en de service is beter.

Voor LPG problemen weet ik nog enkele oplossingen, met name voor de actuator, die voor Vialle niet eer leverbaar is en wanneer deze wel wordt verkocht is het voor torenhoge prijzen. Hij is te vervangen door een Prins actuator met een aangepaste montage, er staan foto's van op mijn persoonlijke pagina.

Veel geluk er mee en succes,

Jur

• F Nieuwenhuizen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2021 21:36 #1464788 door F Nieuwenhuizen
Beantwoord door F Nieuwenhuizen in topic vooraan
Je staat wel als 1e in het rijtje Timen ;)

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2021 23:29 #1464790 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Kennis
@Venustus
Ja Jur is een man met kennis van zaken!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2021 17:50 #1464815 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uiteraard heb ik Timen al
Uiteraard heb ik Timen al weten te vinden voor de cilinderkop. Spoiler alert: Ik kom binnenkort weer langs voor een turbo, want de uitlaat-kant rond de waste-gate is compleet uitgesleten.

Voor de "standaard" onderdelen vind ik Autodoc wel prima. Denk aan bougies, pakkingen, schokbrekers, remschijven etc. Ze leveren merk spul voor een zeer voordelig prijs. En de leverkosten zijn bij een grote bestelling 0 euro. Levering is meestal binnen een week. Garantie en terug sturen zal wel een drama zijn, maar daar is de prijs dan ook naar.

Timen en Estate services zijn inderdaad zeer goede plekken om het echte Volvo spul op te duiken. Zo heeft Timen mij ook voorzien van vervangende slangen voor de olie-koeler. Die slangen waren, zoals zo vaak, compleet vergaan door alle olie-lekkages.

Dank voor alle positieve reacties! Ik ben ondertussen klaar met het verwijderen van de cilinderkop. En zal daar als binnenkort een verslagje (met wat foto's) van posten.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2021 09:56 #1464828 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Succes er mee!
Succes er mee!
Foto's heerlijk!!!!
Je maakt de redactie van de Factor 700 helemaal gelukkig als je er een verhaal van weet te maken (kan de redactie vast wel mee helpen).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2021 21:38 #1464879 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Side quest - Carterplug opnieuw tappen
Ik begin al aardig op te schieten! De cilinderkop is er af, en een gereviseerde staat klaar op de werkbank. Voordat hij erop kan moeten alle sensoren en de verdeler nog overgezet worden. Ook het reinigen van het onderblok zal nog een flinke klus zijn. Oja, en ik moet de o-ring van de carterventilatie (die nu lekker toegankelijk is) nog vervangen.

Echter was er een kleine tegenvaller bij het aftappen van de olie. De plug bleek tijdens het losdraaien continu weerstand te houden. En toen hij helemaal los was, bleek een vorige eigenaar (of een haastige monteur) de plug er, of schuin (cross-threaded), of veel te strak in gedraaid te hebben. In ieder geval kwam een deel van de schroefdraad mee naar buiten. Ik ben aan het googelen geslagen en heb contact opgenomen met Timen. Zelf dacht ik de schroefdraad op nieuw te tappen naar M20x1.5, maar Timen adviseerde mee voor Gasdraad / BSP-thread 1/2 te gaan. Hij had een tap en plug klaarliggen, en dat zou precies (zonder boren) moeten passen. Eenmaal thuis aangekomen, bleek ik geen wringijzer voor deze maat tap te hebben. Dus daar heb ik twee weekjes op moeten wachten.

Vanavond ben ik vol goede moed aan de slag gegaan. De tap bleek lastig te "happen", maar uiteindelijk heb ik hem zo recht mogelijk erin kunnen krijgen. Het ging gepaard met flink wat kracht, maar de nieuwe draad ziet er erg mooi uit. De spaanders kwamen helaas wel in het carter terecht, dus die heb ik met een magneet eruit weten te vissen. Hopelijk heb ik ze allemaal, maar ik zal voor de zekerheid een magneet aan de plug vastmaken en de olie een keer spoelen.

Helaas blijk ik niet 100% recht gegaan te zijn, waardoor de nieuwe plug dus nu niet helemaal vlak aansluit op de oliepan. Ik heb nu een oplossing bedacht met meerdere dikke carterringen, in de hoop dat die bij stevig aandraaien een afdichting weten te maken. Een alternatieve oplossing is met Loctite 542, wat gemaakt zou moeten zijn om schroefdraden olie of zelfs luchtdicht te maken. Dat gebruik ik regelmatig voor het schroefdraad in mijn luchtgereedschap, maar zou dus hier ook een oplossing kunnen zijn.

Dit was voor mij de tweede keer dat ik ergens nieuwe draad in moest tappen, dus hoewel ik teleurgesteld ben in mijn eigen precisie. Denk ik dat het best tevreden mag zijn. Mijn vraag aan mensen die tap-ervaring hebben: hoe zorg je dat dat ding precies recht gaat? Zeker in zo'n dun stuk staal lijkt me dat echt onmogelijk. Achteraf dacht ik nog dat ik hem misschien eerst kaarsrecht had moeten zetten, en dan een flinke tik met de hamer had kunnen geven. Of misschien een geleide-"mal" maken van een stuk staal dat ik op de kolomboor had voorgetapt?

Voor nu heb ik een liter (warme) olie in het carter gegoten, en er een vel papier wit papier onder gelegd. Nu wordt olie dunner als de motor op temperatuur is, dus het zegt niet alles. Maar dit zou mij een indicatie moeten geven of de 3-carter-ringen oplossing werkt.

Bijgevoegd weer wat foto's. Helaas geen foto van de nieuwe schroefdraad, maar om nu de plug eruit te gaan draaien voor een instagram-momentje gaat me wat te ver. Die houden jullie dus te goed.

Aan het eind van dit project wil ik zeker een verhaal schrijven voor de Factor 700! Ik geniet altijd erg van de klusverslagen in het blad.

P.s. het uploaden van foto's lijkt niet goed te gaan op deze post, dus ze staan bij de eerste post.

[moderator: Foto's erin geplakt. Tip: Eerst "Normale tekst" veranderen in een willekeurige andere optie (hierbij gaat je opmaak verloren!), dan tekst ingeven, dan afbeeldingen uploaden, dan de link naar de foto's in het bericht plakken (dit gaat niet als ie nog op "Normale tekst" staat!!!)]

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC