kleppen stellen

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2010 09:01 #1288606 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic kleppen stellen
Plaatjes bestel je via de website bij Scandcar of bij Nordicar. Of je haalt ze op de sloop. Wat ook werkt is bij een bevriende Volvodealer je oude plaatjes (die hebben ze graag want die gebruiken ze zelf ook) inruilen voor de dunnere (gebruikt). Plaatjes slijten namelijk niet.
Bij Nordicar kun je voor €65 een originele kleppenstelpers aanschaffen. En eventueel een plaatjestang, maar voor die zes tientjes die dat ding kost gebruik ik liever een heel klein schroevendraaiertje en een (haakse) punttang.
In plaats van de klepstelpers werkt een schroevendraaier met vierkante schacht ook. Die gebruik je dan als een soort breekijzer om de klepvolgers omlaag te drukken. Wel minder comfortabel.
Klepdekselpakkingen hoef je inn het algemeen niet altijd te vervangen. Ziet het deksel vast en lekt het niet dan is het goed. Vooral de dikkere pakkingen hebben een lang leven.
Dus resumerend:
1. Bestaande klepspeling meten met voelermaten en noteren
2. Nieuwe dikte berekenen
3. Deksel er weer op en plaatjes bestellen of op de fiets naar dealermans om te ruilen.
Plaatjes kosten ongeveer €0,00 (bij mijn dealerinruilconstructie) tot maximaal €0,50 op de sloop. Bij Nordicar of Scandcar betaal je tussen de €2,00 en €2,50, wanneer ik het mij goed herinner.
Kleppen controleren:
Officieel om de 45.000. Beter: Benzinemotoren 20.000, lpg motoren 15.000.
Krijg je er handigheid in dan is het controleren met een klein kwartiertje geklaard. Het loshalen van de plaatjes kan een beetje een gekloot zijn omdat ze door de gladheid en de olie nogal stevig plakken (vacuumeffect). Maar met wat rommelen en ervaring lukt het je waarschijnlijk op den duur al erg snel.
Succes!

Het leven is toch zo simpel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2010 09:15 #1288609 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sleuteldag?

johnvang schreef : ik wil van nu af aan de kleppen van mijn 940 zelf gaan stellen.
Hoe moet ik beginnen want ik heb helemaal geen plaatjes om mee te beginnen en ik kan toch niet voor elk plaatje naar de garage.
Graag handvaten en suggesties.

John, ik weet niet precies hoe veel jij per jaar rijdt, maar ik plan het meestal in op een sleuteldag.Ik rijd ongeveer 20000 per jaar en stel dan meestal in November bij Carlo de kleppen.Dit jaar ook weer.
Plaatjes, tsja, ze moeten er 1 keer uit, dan moet je bijhouden wat je er in zet en bij welke speling.Als je dat weet, kun je volgende keer met opmeten van de speling alleen al, de dikte van het te bestellen plaatje bepalen, die je dan via een van de verschillende aangeboden kanalen kan bekomen.Op een sleuteldag is alles voorhanden, in ruime mate.
Ik nodig je uit, om de 15de bij me af te komen kijken.Ik ben trouwens vast niet de enige.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2010 17:30 #1288663 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ook kleppen stellen
IK wil zaterdag ook kleppen stellen bij van der Wulp (sleutldag)
Dit heb ik nog nooit gedaan, officieel he ik me aangemeld om mijn voor schijven en blokken te vervangen
Maar mijn kleppen stellen is ook hard nodig
Wie zou me daarbij willen helpen en leren (of zou Timen ook komen?)
Hoe zit het eigenlijk met de temperatuur van de motor met kleppen stellen
De motor kan niet koud zijn als ik naar van der Wulp rijd, ben toch wel snel een half uur onderweg
Want je moet kleppen toch met koude motor stellen?

Vriendelijke groet Peter67

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2010 18:48 #1288792 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ees
Ik heb afgelopen zaterdag de kleppen van mijn 940 gesteld op de sleuteldag bij Koops in Ees; helemaal super!! Goede activiteit voor een sleuteldag lijkt me en handig dat de materialen "in de buurt" zijn.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC