Distributie vervangen

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
29-09-2010 11:46 #1288729 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Helemaal mee eens Boy
Maar ik mis dan toch echt die aanvulling die het potentiele probleem kan voorkomen.
En daar gaat het mij om.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2010 12:37 #1288743 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ok, daar komt ie dan..
Als je <a href=" www.timensmit.nl/zelfstl.php?subaction=s...from=&ucat=2& ;">hier kijkt, vind je een pagina waar je het gereedschap goedkoop kunt verkrijgen, of om te kijken wat je moet lenen om de klus voor elkaar te krijgen. D.w.z. dat gedeelte waar je de startmotortruc volgens Jur voor zou moeten gebruiken.
Het potentiele probleem:
Doordat de spie een verkeerde constructie heeft (naar mijn bescheiden mening) hoofdzakelijk iets te klein en ook nog eens schuin is en de poelie uit 2 delen bestaat met een laagje rubber er tussen (vibratie-/resonantiering) is  het lastig is om excact te voelen of de spie op zijn plek zit. Als je dan de bout aandraait druk je heel gemakkelijk de spie in het zachte materiaal en bingo! Een extra sleuf erbij, maar helaas niet corresponderend met de nok op de distributiebehuizing.
De clou is het schoonmaken/schuren (met de hand en een schuurpapiertje of scotch brite) van de asstomp en de binnenzijde van de poelie. Likje molykote of andere hoogwaardig vet dat na 80.000km nog steeds zijn werking niet heeft verloren, er op en net zolang daarmee doorgaan tot de poelie soepel op de as schuift en je duidelijk kunt voelen dat ze op haar plek zit. Ik kan je verzekeren, dat je dan zelfs het verschil voelt tussen de originele en de foute plek! Als je je zeker genoeg voelt van je eigen talenten, kun je de originele spiebaan met een zoet of stevig sleutelvijltje weer terugbrengen naar de (bijna) originele vorm zodat je merktekens weer corresponderen met de juiste waarde als je je stroboscooplamp er op zet.
De volgende distributiewissel is dan een fluitje van een cent. Je hebt immers het juiste gereedschap en een poelie die je bijna met de hand kunt verwijderen als de bout er uit is.
Suc6

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2010 13:50 #1288765 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoeveel sleuteltjes (Haynes)?

Jur schreef : poepen zonder drukken

Dat verschijnsel is ook wel bekend onder de naam diarree.
Ik zou kiezen voor de iets zwaardere methode. Dan doel ik m.n. op het lossen en vastzetten van de krukaspoelie, met tegenhouder van Timen of Volvo tool 9995248.
Zie ook <a href="/node/25405" target="_parent">hier</a>. Vreemd dat die Volvo werkplaatsman die niet had.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2010 22:25 #1288813 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Gratis kaas? Dat geloof ik niet!

Wytze schreef : Je maakt mensen bang om zelf te sleutelen.
Natuurlijk kan alles mis gaan maar redelijkerwijs is het goed te doen als je een beetje gevoel hebt voor techniek. Als iemand gaat twijfelen komt ie gewoon naar een sleuteldag of vraagt een ander meer ervaren lid hem te helpen. Maar bang maken is niet nodig denk ik.
Of ik begrijp je grijns verkeerd. dat sluit ik ook niet uit.

Dat ik mensen bang zou maken om zelf te sleutelen? Wytze toch!
Ik maak en verkoop diverse onderdelen om het zelfsleutelen gemakkelijker en misschien ook wel veiliger te maken. Ook heb in diverse gereedschappen die het monteren vergemakkelijken. Ik zal ze niet noemen maar een aantal staan er wel   op mijn website. 
Gevraagd en ongevraagd geef er dan ook nog advies bij.
Soms moet ik toch wel wat lachen om goed bedoelde adviezen, die in mijn ogen de plank volledig mis slaan. Sterker nog wanneer iets pertinent onjuist is.

Mijn grijns heeft betrekking op het niet kunnen verschuiven van de "o" streep op de krukaspoelie zoals JUR dat afdoet als een fabeltje..
 Deze "streep" kan wel degelijk verschuiven.  Boy Bakhuys schrijft ook al dat hij het verscheidene keren is tegengekomen. Het is niet alleen de spie waar iets mis mee kan zijn maar ook het verdraaien in het rubber van de krukaspoelie komt nogal eens voor. De poelie heet niet voor niets elastische koppeling!

Wanneer je nu nog niet overtuigd bent.  Ik heb ook nog wel ergens een JPG liggen van zo´n verschoven krukaspoelie. Waarneer dat nog niet voldoende is heb ik ook nog wel lijfelijke exemplaren.
Het verhaal over de spie heeft Boy al wel uit de doeken gedaan!
Zelf geef ik toch de voorkeur aan mijn eigen tegenhouder want die is wat functioneler. Hiermee kun je ook het nokkenastandwiel tegenhouden! Erg handig als de bovenste keerring lekt.  Ook kun je er flenzen mee verwijderen, zoals de asflens van de versnellingsbak. Als de keerring lekt van de cardan is het ding ook handig. 

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
29-09-2010 23:33 #1288852 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Ik weet uit eigen ervaring dat het mogelijk is.
Het probleem is me bekend. Het ontwerp had beter gekund. Ik heb die shit ook wel gezien in het verleden toen ik nog voor iedereen sleutelde.
Maar mijn tip voor je zit em er in dat je, datgeen wat je nu opschrijft, en Boy hierboven opschreef, er beter gelijk bij kunt schrijven.
Nu blijven de aarzelaars, na jouw grijns, in verwarring achter. Terwijl jouw intentie is om hen te helpen en stimuleren naar ik nu begrijp.
Doe er je voordeel mee en als ik er naast zit hoor ik het graag.
En laten we degeen die proberen anderen te helpen door een relaas op te schrijven voor een ander, Jur in dit geval, niet demotiveren door er een opmerking onder te zetten die in een slecht geval iedere nieuwe poging iets bij te dragen definitief weg zal nemen. Hij komt boven het maaiveld uit en laten we hen helpen en niet afkappen.
No hard feelings maar wel ter overweging.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2010 00:06 #1288859 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Maaiveld

Wytze schreef : En laten we degeen die proberen anderen te helpen door een relaas op te schrijven voor een ander, Jur in dit geval, niet demotiveren door er een opmerking onder te zetten die in een slecht geval iedere nieuwe poging iets bij te dragen definitief weg zal nemen. Hij komt boven het maaiveld uit en laten we hen helpen en niet afkappen.

Ik vind het heel nobel van je dat je het zo opneemt voor Jur, maar hij kan ook voor zichzelf spreken, lijkt me.
Hij reageert op een topic van 10 maanden oud, het probleem is dus niet actueel meer. Beweert vervolgens zeer stellig iets wat niet kennelijk niet klopt. Verder geeft hij, in een op zich gedegen handleiding (voor zover ik kan beoordelen, heb het zelf nog nooit gedaan), een tip die op mij dubieus overkomt.
Op beide mag gereageerd worden, toch? Volgens mij wordt er niet op de man gespeeld.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC