Distributie vervangen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2009 13:50 #1073699 door V700 register
Distributie vervangen is gemaakt door V700 register
Hallo!
Ik heb een probleem met het vervangen van de distributieriem!
Toen ik het tandwiel gelijk zette met de punt op het achterdeksel, bleek dat het merkteken van de krukaspoelie niet op de 0 - streep stond.
Dat hoort toch wél op nul te staan?
Ik durf de boel nu niet te vervangen, omdat ik niet weet hoe de boel dan straks terug te zetten!
Help!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2009 14:03 #1234850 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Gevaarlijk
De krukaspoelie kan wel eens wel verschoven zijn. Wanneer je nu de oude posities goed merkt dan kun je zonder problemen de riem vervangen. Durf je dat niet dan moet je naar de basisafstelling gaan. Ergens kun je op de site wel een handleiding vinden onder de noemer distributieriem vernieuwen. Wanneer je geen lid bent kan ik je die handleiding wel toesturen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2009 14:08 #1234851 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Krukaspoelie
Hallo Timen! 
Dank voor je snelle antwoord!
Als ik het goed begrijp zeg je dus dat ik de stand waarin de krukaspoelie aantref ook weer terug moet zetten? Die correspondeert toch rechtstreeks met de stand van de krukas doordat de poelie met een spiebaan op de krukas zit? Ik nam aan dat ik de boel niet zo moet terugzetten, maar de merktekens moet aanhouden?
En de uitstekende handleiding had ik al gevonden hoor, alleen kom ik daar niet uit mijn vraag!

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2009 15:37 #1234852 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Merken

whitehorse schreef : Hallo Timen! 
Dank voor je snelle antwoord!
Als ik het goed begrijp zeg je dus dat ik de stand waarin de krukaspoelie aantref ook weer terug moet zetten? Die correspondeert toch rechtstreeks met de stand van de krukas doordat de poelie met een spiebaan op de krukas zit? Ik nam aan dat ik de boel niet zo moet terugzetten, maar de merktekens moet aanhouden?
En de uitstekende handleiding had ik al gevonden hoor, alleen kom ik daar niet uit mijn vraag!

Merken zoals het nu zit, en de nieuwe op dezelfde manier merken en weer inbouwen.
Vermoedelijk is de krukaspoelie inwendig verschoven. De oorzaak zelf vergt natuurlijk in de toekomst nader onderzoek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2009 17:01 #1234855 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Doe ik zo!
Hoi Timen!
Dank, ik ga het zo doen!

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2010 10:23 #1288612 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Distributie vervangen
De distributieriem vervangen is een fluitje van een cent. Dat een krukaspoelie verschuift is een fabeltje, er zit namelijk een paspen op de krukas.
Werkwijze (het gedeelte over de krukaspoeliebout geleerd van een Volvo werkplaatschef):
1.Ventilator en waterpomppoelie loshalen met een dun ringsleuteltje 10. De ventilator kan met een schroevedraaien die je achter een van de poelieboutjes zet, dus haaks op de as, worden geblokkeerd.
2. Ventilatorhuis verwijderen
3. Riemen dynamo, stuurbekrachtiging en eventueel airco verwijderen
4. Bovenste distributiedeksel verwijderen (bout met sleutel 12 mm en twee bouten met sleutel 10 mm. Plus schroefje bovenop aan de andere kant. Kleppendeksel verwijderen. (10 dopmoertjes 10 mm). Probeer de pakking van het deksel heel te houden! Deze kan meestal achteraf weer worden gebruikt. Anders vervangen.
4. Merktekens in de stand eerste cylinder in BDP zetten. De nokken van de eerste cylinder wijzen dan gelijkelijk iewts naar boven. Het merkteken op de krukaspoelie staat dan op de nulgradenmarkering. Het nokkenastandwiel staat bij de markering bovenaan op het distributiehuis.
5. Krukasbout loshalen. Deze zit altijd (gelukkig) knalvast.
Ofwel met een luchtsleutel loshalen, ofwel een plankje dwars over de chassisbalken vóór de motor leggen.
A. Een ringsleutel 24 op de krukasbout zetten en de andere kant strak op het plankje leggen. Met het uiteinde van de sleutel aan de stuurzijde van de wagen!
B. De plusdraad van de bobine loshalen.
C. De sleutel in het contact en even een héél kort tikje in de startstand. Dus draaien en direct loslaten.
Doordat de plank de  ringsleutel blokkeert kan nu de krukasbout worden verwijderd.
6. Krukaspoelie verwijderen.
7 Onderste distributiedeksel verwijderen.
8. Geleideplaatje van de distributieriem verwijderen. De paspen van het plaatje zit aan de onderzijde en blijft gewoon vastzitten.
9. De centrale moer van de riemgeleider lossen (sleutel 17), de riem aantrekken zodat de rol naar links verschuift, zo ver mogelijk, en dan de moer weer stevig vastzetten. Nu is de riem ontspannen. De riem demonteren zónder het tandwiel op de krukas te verwijderen. Er wordt ook wel eens geadviseerd om een nageltje in het gaatje vlakbij de spanveer te steken, niet doen, dit is weliswaar de officiële methode maar je krijgt de riem er dan vaak nét niet gemakkelijk omheen en deze kan dan beschadigen.
Hoewel stand van de tussenas voor de motoren zonder traditionele ontsteking (zoals bij de 240) niet kritisch is er toch op letten dat het merkteken overeenkomt met het merkteken op het distributiehuis. 't Kan geen kwaad en vreet ook geen brood.
Let op. De nokkenas of de krukas mogen nu niet meer verdraaid worden, anders kan er een schade ontstaan aan de kleppen!
Let op. Controleer het lager van de spanner. Wanneer het niet soepel draait: Vervangen! ik vervang het ding principieel altijd gelijk met de distributieriem. Een uitstekende verzekering tegen motorschade met een premie van €30 (Nordicar) to €65 (dealer) met een looptijd van 75.000 km...
10. De nieuwe riem omleggen. Wanneer deze strak aanligt en de merktekens op de plaats blijven is de klus geklaard.
Let op! De traditionele riem en tandwielen hebben een rechte vertanding. Op latere typen kan een ronde vertanding voorkomen. Het moterren van een niet passende riem heeft gegarandeerd op den duur breuk van de riem ten gevolge. De traditionele rechtgetande riem heeft als Gates typenummer 5020.
Voor de onzekeren onder ons: Op de riem staan merktekens. De 'gleuf' in het krukastandwiel is de plaats waar het dubbele merkteken hoort. Beetje lastig maar vanaf dit punt moet de riem om het krukastandwiel worden gelegd. Dan moet het tweede merkteken kloppen met het merkteken op het tandwiel van de tussenas. Het derde merkteken komt dan overeen met het merkteken op de nokkenas. Werkt dit niet, dan de distributieriem omdraaien. Maar altijd het dubbele merkteken op de krukas.   ;-)
11. Moer riemspanner lossen zodat de riem weer strak zit en weer vastdraaien. Controleren of de merktekens op de tandwielen corresponderen met de merktekens op het distributiehuis.
12. Geleideplaatje weer op de krukas plaatsen. Let op de paspen, de kerf bovenop moet overeenkomen met het merkteken BDP en dus de 'gleuf' in het nokkenastandwiel.
13. Onderste deksel distributiehuis monteren.
14. Onderste poelie monteren, let op dat de gleuf aan de achterzijde over de paspen valt. Krukasbout vastzetten met momentsleutel. Aanhaalmoment 60 Nm, hierna nog 60 graden verder. De krukas kan eenvoudig worden geblokkeerd, 5e versnelling en handrem er op. Eventueel een balk achter de achterwielen leggen. Of met de trekhaak tegen de muur... ;-)
15. Krukas twee slagen verdraaien met de ringsleutel (vergeet 'm niet uit de versnelling te halen, anders rijdt de wagen je plat, grinnik). Hierna de moer van de riemspanner lossen en weer vastzetten. De riem loopt dan goed en de spanning is correct. Niet schrikken wanneer de merktekens op de riem niet meer corresponderen met die op de tandwielen. Doordat de lengte van de riem niet correspondeert met de omtrek van de tandwielen 'schuift-ie op'. De stand van de merktekens op de tandwielen t.o.v. de merktekens op het distributiehuis zijn in het BDP (krukas nul graden) altijd maatgevend.
16. Verdere montage in omgekeerde volgorde. Meteen even de klepspeling controleren en het kleppendeksel weer monteren. O ja, en niet slim willen zijn en de riemen monteren als de waterpomppoelie nog niet op zijn plaats zit. Een maatje belde mij onlangs dat de v-snaren ineens niet meer pasten. En hoe of dit nu mogelijk was dat ze gekrompen waren... ;-)

De menigen van de deskundigen over de duur en de moeilijkheidsgraad van de gehele operatie lopen uiteen. Van gemakkelijk tot moeilijk, van anderhalf tot wel vier uur. Het is gewoon een ervaringskwestie, en eigenlijk poepen zonder drukken, zoals mij oma altijd zei. Vorige week heb ik de bovenvermelde klus op mijn gemak uitgevoerd, inclusief klepspeling controleren en ál het sloopwerk. De tijd heb ik geklokt: Exact 42 minuten. Na te vragen bij mijn echtgenote, die is daarin zeer betrouwbaar. Zij is namelijk van het type 'Bij jou duurt alles altijd langer dan je zegt...'
En tenslotte: Ben je toevallig niet vergeten dat stekkertje van de plusdraad weer op de bobine te zetten?
Grijns

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2010 11:45 #1288618 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bijdrage.
@Jur: Bedankt voor je uitgebreide bijdrage, ik zal eens zien of ik de bestaande handleiding die hier gewoon op de site staat, kan aanvullen of wijzigen met hetgeen je hierboven beschrijft.
Oh, de stap voor stap met plaatjes pagina, staat hier: <a href="../../../node/2922">Distributieriem vervangen, stap voor stap en geïllustreerd</a>

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2010 17:30 #1288662 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Grijns

Jur schreef : De distributieriem vervangen is een fluitje van een cent. Dat een krukaspoelie verschuift is een fabeltje, er zit namelijk een paspen op de krukas.

Grijns

De krukaspoelie kan wel degelijk verschuiven.
Dan heb ik het nog helemaal niet over de "paspen"  .
 Waarschijnlijk bedoel je met "paspen" de aangegoten spie op de zijkant van het krukastandriemwiel.
De "grijns" is voor mij!

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
29-09-2010 00:36 #1288709 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Ik begrijp dit niet Timen
Je maakt mensen bang om zelf te sleutelen.
Natuurlijk kan alles mis gaan maar redelijkerwijs is het goed te doen als je een beetje gevoel hebt voor techniek. Als iemand gaat twijfelen komt ie gewoon naar een sleuteldag of vraagt een ander meer ervaren lid hem te helpen. Maar bang maken is niet nodig denk ik.
Of ik begrijp je grijns verkeerd. dat sluit ik ook niet uit.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2010 09:58 #1288723 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hetzelfde gevoel..
maar dan als Timen...ik zou die grijns er ook neer gezet hebben omdat ik drie van die krengen heb met verkeerd geplaatste poelies. ze zitten er alledrie naast ingedrukt met een afwijkend beeld als ik mijn stroboscooplamp er op zet.
Ik zou bv ook niet graag zien dat het (ongetwijfeld goedbedoelde) advies van Jur over de startmotortruc in de algemene gebruiksaanwijzingen wordt opgenomen, met een goed bereikbaar en betaalbaar alternatief binnen ieders handbereik. Verschillende onder ons (waaronder ik) zijn ook nog bereid die spullen uit te lenen, dus het gaat niet om economische belangen.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heerlijk dat mensen zoals Jur bereid zijn heel veel tijd in adviezen te geven en dat allemaal op "papier" te zetten. Maar sommige dingen mogen wat mij betreft wat genuanceerder mogen. Ik denk juist dat Timen degene hier is, die iedereen stimuleert het trucje te leren zodat hij het niet allemaal zelf hoeft te doen, de spullen om dat te bereiken faciliteert en zelfs voor zeer aangename prijzen produceert voor eenieder die het dan ook echt zelf wil gaan doen op hun eigen voordeurstoepje

Ps: En oh ja, de werplaatschef die dit soort dingen aan zijn klanten leert, zou ik graag willen spreken. Ik ben zelf ook ooit aan het patroonsdiploma gekomen en veiligheid stond en staat nog steeds hoog in dat vaandel. En dat het een "echte" Volvo-man betreft vind ik met het oog op hoe hoog veiligheid in het vaandel van Volvo geschreven staat, helemaal treurig.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC