Distributieriem verwisseld ging probleemloos, nog wel een paar vragen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2008 20:48 #1206596 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic distibutieriem

MaGNeT schreef :

wp001 schreef :

JanV schreef : definitief goed.
Ik ben zelf niet zo'n voorstander van het extra aanduwen van de spanrol. Een te strakke riem slijt harder en maakt meer herrie.

Ik denk dat je mij niet goed begrepen hebt. De veerconstructie die de riem eigenlijk moet spannen laat het wel eens wat afweten. Het scharnierpunt loopt wat zwaar ook de geleiding langs de kop werkt niet even gelijkmatig. Door spanrol wat aan te drukken ( zelf gebruik ik een koperen hamer om de spanrol wat naar voeren te bewegen) komt deze in de juiste positie. Tijdens het vastzetten druk je niet meer aan de veer moet dan zijn werk doen. Welke methode je ook toepast de riem moet goed gespannen staan . Niet te los en ook niet te vast! 
 Dat de bovencover er niet af kan zonder te waterpoelie te verwijderen is helaas heel jammer. Maar om te controleren of de riem goedgespannen staat kun je haast niet anders.
De bovencover eraf vind ik mooi om te zien maar ik huiver bij de gedachte alleen al. Waarneer ik wat werkzaamheden aan de motor verricht, laat ik nog wel eens een boutje o.i.d. vallen. Je raadt nooit waar dat ding dan invalt.

Je moet Murphy ook thuislaten als je gaat sleutelen

, duidelijk verhaal over dat opspannen, Timen, en inderdaad de wet van Murphy dicteert dat als er iets mis kan gaan dat dat dan ook zal gebeuren. Veilig werken is het devies.
Toch maak ik me niet zo druk, de V-riemen draaien immers ook open in het rond.
 grt,
Jan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2008 20:54 #1206597 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Willy W

MaGNeT schreef : Je moet Murphy ook thuislaten als je gaat sleutelen

Dat wil ik ook wel maar hij komt altijd ongevraagd langs.
Misschien moet er eens een bovencover bedacht worden die eraf wil zonder de waterpomppoelie enz. te demonteren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-07-2008 23:22 #1206676 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic moment wel in haynes 50 Nm
in hoofdstuk 2a staat in het begin een lijstje met momenten. bij 'camshaft drivebelt' staat de 'tensioner locknut'.
Ander vraagje wat betekent "oiled threads' helemaal onderaan. Moet er olie op de pulley bout????

Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2008 11:07 #1206698 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oudere Haynes uitgave? Kopervet
Hee nu komt de bibliothecaris in mij boven. Ik heb een Haynes manual uit 2003 isbn 1859602495 (printed in USA). Onder torgue wrench settings pagina 2A.2 geen woord over die tensioner locknut. Het lijstje eindigt met Camshaft bearing caps en daarna crankshaft pulley/sprocket bolt en als laatste de sump bolts. Welke Haynes uitgave heb jij dan? Maar bedankt voor dit gegeven! <edit> ik zie nu dat je een 740 hebt van 10 jaar ouder dan mijn 940. Dus ik denk dat het een oudere Haynes is die je hebt. Maar toch, eigenaardig dat ze dat dan weggelaten hebben in een andere uitgave.
Van die oiled threads ik vertaal dat voor mezelf altijd met vettige draad, dus niet roestig of met ontvetter afgespoeld en drooggewreven, Volgens mij is dat trouwens alleen essentieel bij lichtere aanhaalmomenten, zoals bij bougieschroefdraad. Ik heb al sinds mensenheugenis een tube kopervet als de draad erg droog is dan doe ik dar er -spaarzaam- op. Net als bij boegies. Ik heb in dit verhaal de achterzijde van de plaat van de spanrol ook een beetje vettig gemaakt daarmee. Gecombineerd met een zeer sterke veer van de spanrol denk ik dat de riem op voldoende spanning zal komen als ik die moer losdraai na die 1000 km, zonder verdere toestanden. De motor heeft ook nog 'maar' 230.000 gedraaid, die veer kreeg ik al met moeite weer gemonteerd daar staat kracht genoeg op.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2008 14:55 #1206720 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja haynes 740 760 manual isbn 1 85960 081 6
De 940 manual isbn 1 85960 249 5 heb ik ook en daar staat ie inderdaad niet in. Vreemd
Rob

• Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2008 21:36 #1206756 door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic Weer wat geleerd

wp001 schreef : Helaas is deze methode niet waterdicht. Als je niet goed oplet hoe de nokkenas staat is het zelfs mogelijk om de riem nog slapper te stellen dan dat hij al ligt. Door de kracht van de klepveren kan de distributieriem de spanrol de verkeerde kant opdrukken.Zet je dan door het gat in de bovencover de spanrol weer vast dan staat je riem slapper. De enige echte goede manier is om de bovencover te verwijderen. Helaas moet dan wel de waterpomppoelie los. Als je nu de spanrol vastzet druk dan de spanrol wat extra aan want de veerconstructie is vaak niet in staat om met eigen kracht goed tegen de riem te gaan liggen.

En zo blijf je leren. Ik moet zeggen dat ik in het verleden bij mijn 240 toch wel een aantal keren op deze manier de riem heb 'nagesteld'. Maar ik heb dus geluk gehad. Een gewaarschuwd mens... Bedankt Timen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2009 16:06 #1226928 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic naspannen distributieriem.
Als je de olievuldop opent, kun je de nok van de eerste cylinder zien en door met een dop 24 de krukaspoelie met de klok mee te draaien kun je de eerste cylinder in  het BDP zetten. Beetje spanning op de krukaspoelie houden  en nu achter het rubberdopje met sleutel 15 de spanner los en weer vast en klaar is kees in dit geval Piet dus.
Is niet moeilijk dus ook niet moeilijker maken.
Gr. Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2009 22:53 #1226994 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic distibutieriem spannen

940 Rider schreef : Als je de olievuldop opent, kun je de nok van de eerste cylinder zien en door met een dop 24 de krukaspoelie met de klok mee te draaien kun je de eerste cylinder in  het BDP zetten. Beetje spanning op de krukaspoelie houden  en nu achter het rubberdopje met sleutel 15 de spanner los en weer vast en klaar is kees in dit geval Piet dus.
Is niet moeilijk dus ook niet moeilijker maken.
Gr. Piet

je kan ook tegen de klok in spanning op de riem houden met de bout van het nokkenastandwiel.(kost niet veel kracht, je draait de bout er niet mee los. Het gaat er maar om dat je de rechte kant van de riem (die niet over de spanrol gaat) strak houdt. Dan spanner lossen en de riem komt op spanning. Dan spanner weer vast. Ik laat de kap er trouwens de eerst paar honderd km  gewoon vanaf want dan doe ik dat spannen nog een keertje. De riem heeft dan nl. even de tijd gehad in te slijten en te rekken op de tandwielen. Met het naspannen wordt er dan nogmaals wat slapte weggenomen. Dan doe ik de kap er definitief op.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC