Distributieriem verwisseld ging probleemloos, nog wel een paar vragen
- V700 register
- Nieuw lid
-
, duidelijk verhaal over dat opspannen, Timen, en inderdaad de wet van Murphy dicteert dat als er iets mis kan gaan dat dat dan ook zal gebeuren. Veilig werken is het devies.MaGNeT schreef :
Je moet Murphy ook thuislaten als je gaat sleutelenwp001 schreef :
JanV schreef : definitief goed.
Ik ben zelf niet zo'n voorstander van het extra aanduwen van de spanrol. Een te strakke riem slijt harder en maakt meer herrie.
Ik denk dat je mij niet goed begrepen hebt. De veerconstructie die de riem eigenlijk moet spannen laat het wel eens wat afweten. Het scharnierpunt loopt wat zwaar ook de geleiding langs de kop werkt niet even gelijkmatig. Door spanrol wat aan te drukken ( zelf gebruik ik een koperen hamer om de spanrol wat naar voeren te bewegen) komt deze in de juiste positie. Tijdens het vastzetten druk je niet meer aan de veer moet dan zijn werk doen. Welke methode je ook toepast de riem moet goed gespannen staan . Niet te los en ook niet te vast!
Dat de bovencover er niet af kan zonder te waterpoelie te verwijderen is helaas heel jammer. Maar om te controleren of de riem goedgespannen staat kun je haast niet anders.
De bovencover eraf vind ik mooi om te zien maar ik huiver bij de gedachte alleen al. Waarneer ik wat werkzaamheden aan de motor verricht, laat ik nog wel eens een boutje o.i.d. vallen. Je raadt nooit waar dat ding dan invalt.
Toch maak ik me niet zo druk, de V-riemen draaien immers ook open in het rond.
grt,
Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ander vraagje wat betekent "oiled threads' helemaal onderaan. Moet er olie op de pulley bout????
 
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Van die oiled threads ik vertaal dat voor mezelf altijd met vettige draad, dus niet roestig of met ontvetter afgespoeld en drooggewreven, Volgens mij is dat trouwens alleen essentieel bij lichtere aanhaalmomenten, zoals bij bougieschroefdraad. Ik heb al sinds mensenheugenis een tube kopervet als de draad erg droog is dan doe ik dar er -spaarzaam- op. Net als bij boegies. Ik heb in dit verhaal de achterzijde van de plaat van de spanrol ook een beetje vettig gemaakt daarmee. Gecombineerd met een zeer sterke veer van de spanrol denk ik dat de riem op voldoende spanning zal komen als ik die moer losdraai na die 1000 km, zonder verdere toestanden. De motor heeft ook nog 'maar' 230.000 gedraaid, die veer kreeg ik al met moeite weer gemonteerd daar staat kracht genoeg op.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton Herman Melis
- Nieuw lid
-
En zo blijf je leren. Ik moet zeggen dat ik in het verleden bij mijn 240 toch wel een aantal keren op deze manier de riem heb 'nagesteld'. Maar ik heb dus geluk gehad. Een gewaarschuwd mens... Bedankt Timen.wp001 schreef : Helaas is deze methode niet waterdicht. Als je niet goed oplet hoe de nokkenas staat is het zelfs mogelijk om de riem nog slapper te stellen dan dat hij al ligt. Door de kracht van de klepveren kan de distributieriem de spanrol de verkeerde kant opdrukken.Zet je dan door het gat in de bovencover de spanrol weer vast dan staat je riem slapper. De enige echte goede manier is om de bovencover te verwijderen. Helaas moet dan wel de waterpomppoelie los. Als je nu de spanrol vastzet druk dan de spanrol wat extra aan want de veerconstructie is vaak niet in staat om met eigen kracht goed tegen de riem te gaan liggen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Is niet moeilijk dus ook niet moeilijker maken.
Gr. Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
je kan ook tegen de klok in spanning op de riem houden met de bout van het nokkenastandwiel.(kost niet veel kracht, je draait de bout er niet mee los. Het gaat er maar om dat je de rechte kant van de riem (die niet over de spanrol gaat) strak houdt. Dan spanner lossen en de riem komt op spanning. Dan spanner weer vast. Ik laat de kap er trouwens de eerst paar honderd km gewoon vanaf want dan doe ik dat spannen nog een keertje. De riem heeft dan nl. even de tijd gehad in te slijten en te rekken op de tandwielen. Met het naspannen wordt er dan nogmaals wat slapte weggenomen. Dan doe ik de kap er definitief op.940 Rider schreef : Als je de olievuldop opent, kun je de nok van de eerste cylinder zien en door met een dop 24 de krukaspoelie met de klok mee te draaien kun je de eerste cylinder in het BDP zetten. Beetje spanning op de krukaspoelie houden en nu achter het rubberdopje met sleutel 15 de spanner los en weer vast en klaar is kees in dit geval Piet dus.
Is niet moeilijk dus ook niet moeilijker maken.
Gr. Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.