Distributieriem verwisseld ging probleemloos, nog wel een paar vragen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2008 23:13 #1066109 door V700 register
Beste mensen, vanmiddag de distributieriem en spanrol vervangen van mijn B230FK motor. Het ging op zich probleemloos, dank zij de <a href="/node/2922" target="_blank">geïllustreerde handleiding op dit forum</a> en de onvolprezen Tool van Timen. Zoals me wel vaker overkomt was de klus waar ik het meeste tegenop zag, het loshalen van de krukaspoelie, met die tool inderdaad in 2 minuten gepiept, maar voordat ik zover was ben ik 1,5 uur bezig geweest met de bodemplaat en de diverse v snaren. Zat allemaal hartstike vast. Vreemd want ik had alle snaren nog 1,5 jaar geleden vervangen. Wat ook tegenzat was de bovenkant van dat deksel. Op het forum staat ook voorzichtig dat plastic kan snel stuk, maar bij mij bleef ie vast zitten achter de poelie van de waterpomp. Ook bij het weer terugzetten van die deksel heb ik een tijd staan te kl... . Dus daarom dacht ik, achteraf, misschien is het handig om in de handleiding te zetten dat je de poelie van de waterpomp er ook 'even' af moet halen. Of wil dat niet 'even' ? En waarom heeft de firma V. van die verschillende kopmaten op die boutjes van de kap. 10 mm links en 12 mm rechts, vreemd. De kap is zo te zien al een keer vervangen want er zit een onderdeelsticker op. Zo weet ik ook dat het een B230FK is ;-)
En wat ook niet echt soepel ging was het verwisselen van de spanrol. Los gaat ie wel gemakkelijk, maar dan weer monteren en die veer ingedrukt krijgen... is denk ik een kwestie van ervaring, maar het is gelukt.
Enfin, de klus was in 4 uur geklaard. 5 uur als ik ook de bodemplaat terug monteren meereken en het opruimen van gereedschap enzo.
Nog een aanvulling op de handleiding. Op de krukaspoelie staat bij mij netjes een inkeping die precies correspondeert met de 'o' op de onderkant van het deksel. MIsschien handig om dat ook nog in de handleiding te zetten? Als je de bovenkant van het deksel eraf haalt en je zet de nokkenas goed op het merkteken dan zie je direct of de krukas ook goed staat. Toch? Of zie ik iets over het hoofd?
En bij mij hoefde de ventilator er niet af, gewoon dop op de momentsleutel en de tool van tiemen onder het chassis ging prima. Maar dat is misschien per model anders?
Nog een vraag: moet je die moer van de spanrol ook met een bepaald moment vastzetten? Zie ik nergens staan ook niet in Haynes.
Maar OK all's well that ends well. Nu nog een keer de bodemplaat beter vastzetten, die zit nu nog maar met2 schroeven en tieraps vast. De andere bevestigingspunten in het plastic zijn kapot en ik heb ook een moer finaal eraf gedraaid. Maar dat doen we na de vakantie, een keer een brug huren voor een dag en met de onderkant bezig. Erg roestig allemaal.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2008 23:34 #1206457 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic fan enzo
De motor waar deze guide op gebasseerd is, is er eentje met een mechanische fan. Jij hebt een electrische fan...
Deze mechanische fan moet je weg nemen om uberhaupt ergens bij te kunnen daar in het vooronder.
De mechanische fan zit met de boutjes van de waterpomppoelie vast, dus met dat je de fan demonteert haal je ook deze poelie los...
Vandaar dat het eea bij jou wat anders uit is gekomen. Maar goed om te horen dat het toch gelukt is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2008 23:35 #1206458 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die spanrol...
Heb je wel een borgpennetje door dat (speciaal er voor bedoelde) gat van de spanrol gezet voor demontage / montage?
Voor zover ik weet moet je de spanrol overigens na zo'n 1000km nog één keer naspannen.Dit hebben wij destijds wel gedaan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2008 00:13 #1206464 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic borgpen
Die pen werkt alleen als je de spanrol laat zitten en de riem verwiiderd. Als je de spanrol weghaalt, dan gaat de veer met de grondplaat mee en schuift links van de bevestiging af. Dus de veer komt los met de spanrol.Bij montage moet je eerst de veer over de pen schuiven en dan aan de rechterkant de spanrol tegen de veer aan en de pen aan de binnenkant weer in de spanrol. Ja als de riem moet worden nagespannen dan zitten we in Engeland op vakantie, daarom ook mijn vraag of die moer met een bepaalde kracht (moment) vastmoet. Dan neem ik de momentsleutel mee...
@Fat Rat: duidelijk! Volgende keer maak ik hem los! 

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2008 01:04 #1206466 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Kan wel

MaartenGoldberg schreef : Nog een aanvulling op de handleiding. Op de krukaspoelie staat bij mij netjes een inkeping die precies correspondeert met de 'o' op de onderkant van het deksel. MIsschien handig om dat ook nog in de handleiding te zetten? Als je de bovenkant van het deksel eraf haalt en je zet de nokkenas goed op het merkteken dan zie je direct of de krukas ook goed staat. Toch? Of zie ik iets over het hoofd?

Op zich kun je deze merkpunten goed gebruiken. Controleer ze dan wel vooraf. Het komt nog wel eens voor dat de binnenpoelie t.o.v. de buitenring verschoven is. Wanneer dat het geval is dan ben je in de aap gelogeerd. Daarom staat deze methode niet in de handleiding.

• Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2008 22:31 #1206525 door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic dopsleutel is voldoende

MaartenGoldberg schreef : Ja als de riem moet worden nagespannen dan zitten we in Engeland op vakantie, daarom ook mijn vraag of die moer met een bepaalde kracht (moment) vastmoet. Dan neem ik de momentsleutel mee...

Volgens mij is het credo "vast is vast". Zo vaag als dat dan is. De bout is alleen maar om de spanrol te borgen en de veer is ervoor om de juiste spanning op de snaar te zetten. Na 1000 km is je snaar voldoende 'gezet' om na te stellen. Bout los de veer regelt de spanning en je zet hem weer vast zodat de positie van de rol niet meer kan veranderen. Anders zou de snaar eraf kunnen lopen.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2008 23:09 #1206532 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Het beste is de bovencover eraf

tonherman schreef :

MaartenGoldberg schreef : Ja als de riem moet worden nagespannen dan zitten we in Engeland op vakantie, daarom ook mijn vraag of die moer met een bepaalde kracht (moment) vastmoet. Dan neem ik de momentsleutel mee...

&#160;
Volgens mij is het credo "vast is vast". Zo vaag als dat dan is. De bout is alleen maar om de spanrol te borgen en de veer is ervoor om de juiste spanning op de snaar te zetten. Na 1000 km is je snaar voldoende 'gezet' om na te stellen. Bout los de veer regelt de spanning en je zet hem weer vast zodat de positie van de rol niet meer kan veranderen. Anders zou de snaar eraf kunnen lopen.

Helaas is deze methode niet waterdicht. Als je niet goed oplet hoe de nokkenas staat is het zelfs mogelijk om de riem nog slapper te stellen dan dat hij al ligt. Door de kracht van de klepveren kan de distributieriem de spanrol de verkeerde kant opdrukken.Zet je dan door het gat in de bovencover de spanrol weer vast dan staat je riem slapper. De enige echte goede manier is om de bovencover te verwijderen. Helaas moet dan wel de waterpomppoelie los.  Als je nu de spanrol vastzet druk dan de spanrol wat extra aan want de veerconstructie is vaak niet in staat om met eigen kracht goed tegen de riem te gaan liggen. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2008 01:38 #1206551 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic spannen distributieriem.
ik hanteer altijd de methode waarbij ik de losse spannermoer pas vastzet als ik de krukas laat trekken aan de riem (aan rechte kant van de riem) De krukas hoeft niet te worden verdraaid, alleen straktrekken van de rechte kant van de riem is voldoende.
Alle 'slack' die er dan nog in de riem zat wordt opgenomen door de spanner, Al trekkend aan de riem via de krukas zet ik dan de spannermoer vast. Dat kan net met 2 handen.
Even herhalen na de eerste keer draaien kan geen kwaad omdat de riem dan op alle poelies zichzelf heeft uitgelijnd. Zelfde opspantrucje nogmaals herhalen en je zal zien dat de spanner nog iets verder zal staan. Eenmaal vast na proefdraaien, dan zit ie definitief goed.
Ik ben zelf niet zo'n voorstander van het extra aanduwen van de spanrol. Een te strakke riem slijt harder en maakt meer herrie.
Op mijn motor gebruik ik geen distibutieriem kap, ik vind het onnodig. Er kan toch niks tussen riem en tandwiel komen. Want eventuele objecten moeten dan eerst dwars door de grill, de airco warmtewisselaar, radiateur en intercooler . Gaat nooit gebeuren. En ik vind het gewoon leuk om die riem te zien werken.
&#160;
&#160;

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2008 18:55 #1206583 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Niet goed begrepen

JanV schreef : definitief goed.
Ik ben zelf niet zo'n voorstander van het extra aanduwen van de spanrol. Een te strakke riem slijt harder en maakt meer herrie.

Ik denk dat je mij niet goed begrepen hebt. De veerconstructie die de riem eigenlijk moet spannen laat het wel eens wat afweten. Het scharnierpunt loopt wat zwaar ook de geleiding langs de kop werkt niet even gelijkmatig. Door spanrol wat aan te drukken ( zelf gebruik ik een koperen hamer om de spanrol wat naar voeren te bewegen) komt deze in de juiste positie. Tijdens het vastzetten druk je niet meer aan de veer moet dan zijn werk doen. Welke methode je ook toepast de riem moet goed gespannen staan . Niet te los en ook niet te vast! 
 Dat de bovencover er niet af kan zonder te waterpoelie te verwijderen is helaas heel jammer. Maar om te controleren of de riem goedgespannen staat kun je haast niet anders.
De bovencover eraf vind ik mooi om te zien maar ik huiver bij de gedachte alleen al. Waarneer ik wat werkzaamheden aan de motor verricht, laat ik nog wel eens een boutje o.i.d. vallen. Je raadt nooit waar dat ding dan invalt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2008 19:33 #1206592 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je moet Murphy...

wp001 schreef :

JanV schreef : definitief goed.

Ik denk dat je mij niet goed begrepen hebt. De veerconstructie die de riem eigenlijk moet spannen laat het wel eens wat afweten. Het scharnierpunt loopt wat zwaar ook de geleiding langs de kop werkt niet even gelijkmatig. Door spanrol wat aan te drukken ( zelf gebruik ik een koperen hamer om de spanrol wat naar voeren te bewegen) komt deze in de juiste positie. Tijdens het vastzetten druk je niet meer aan de veer moet dan zijn werk doen. Welke methode je ook toepast de riem moet goed gespannen staan . Niet te los en ook niet te vast! 
 Dat de bovencover er niet af kan zonder te waterpoelie te verwijderen is helaas heel jammer. Maar om te controleren of de riem goedgespannen staat kun je haast niet anders.
De bovencover eraf vind ik mooi om te zien maar ik huiver bij de gedachte alleen al. Waarneer ik wat werkzaamheden aan de motor verricht, laat ik nog wel eens een boutje o.i.d. vallen. Je raadt nooit waar dat ding dan invalt.

Je moet Murphy ook thuislaten als je gaat sleutelen

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC