Onderhoud algemeen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik ben momenteel 19 jaar oud en mijn broer 18. Ik ben samen met hem aan het kijken voor een eerste auto. Mijn oog valt op een Volvo 740. Nu weet ik dat het niet echt bepaald goedkope auto's zijn in verbruik, wegenbelasting, en verzekering. Toch vraag ik nu of het redelijk haalbaar is om deze rijdend te houden om het zo te zeggen. Ik zal hem niet erg veel nodig hebben in dagelijks vervoer enz. De verzekering zal een oldtimer verzekering worden op mijn vaders naam dan waarschijnlijk (ANWB). Nu weet ik dat je hiermee maar een 7500Km per jaar mee mag rijden en dat ik in feite een Volvo moet zoeken die ouder is dan ' 88.
Nu heb ik nog een aantal vragen:
- Wat verbruikt een Volvo 2.3 gemiddeld ?
- Zijn ze relatief onderhoudsvrij ?
- Zijn eventueel onderdelen duur in een garage ?
- Eventueel nog andere opmerkingen die van belang zijn ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mooi voornemen, een 7-serie aanschaffen.
Ik rijd zelf in een 940 met een B230FB blok (een non-turbo 2.3 liter dus) en deze loopt bij redelijk vlot rijgedrag 1 op 6,5 op gas (géén G3) Op benzine heb ik het nooit gemeten en/of bijgehouden, maar ik denk dat ik van de oorspronkelijke 1 op 10 nog wel 1 op 8 mag verwachten. (Alles beter dan een 34 jaar oude 164, die 1 op 3 loopt momenteel...)
Als ik het op gas rustig aan doe en veel snelweg rijd, haal ik net aan de 1 op 9. Afgelopen zomer naar Frankrijk, regelmatig toch 130 tot 140 gereden en na 650 kms was de koek van 75 liter op.
Onderhoudskosten? Ben je een beetje handig me of heb je affiniteit met levensgrote Volvo-mecano? Niets sleutelt zo lekker als een 700 of 900 serie (nou ja, mijn 164 is ook wel prettig) Onderdelen zijn bij de dealer vaak duurder dan via garage of via het 'interne circuit' zal ik maar zeggen. Het gebeurd nogal dat er hier onderdelen van de hand gaan die best schappelijk geprijst zijn, en nieuwe onderdelen zijn ook zo adressen voor.
Voorbeeld: Uitlaat vanaf kat vervangen kost bij de dealer 680 euri excl BTW.
De buis zelf kun je aankomen voor rond de 130 tot 150 euri, en als je hem er zelf onder sleutelt is dat alles.
Maar je moet het wel willen.
Je kunt het ook een beetje voor proberen te zijn. Onlangs zijn er schitterende 7-serie sedans langsgekomen, met naar zeggen aantoonbaar alle onderhoud volgens boekje en alles tot op de kilometer geregistreerd. Ja, daar betaal je iets meer voor.
Je kunt ze ook vanaf 250 euri op marktplaats vinden, maar vaak zijn die er een stuk beroerder aan toe. Het is net wat je zelf wil. Goedkoop is wel vaak duurkoop. Tegen jaren achterstallig onderhoud is het hard knokken. Als je dan denkt dat je voor onder de 1000 euri een nette Volvo 700 rijdt met nog jaren zorgeloos (hobby-)rijplezier, kom je bedrogen uit. Ik ken er 1 die dat gelukt is.
Als je budget laten we zeggen 1500 euro is, houd dan toch maar rekening met iets reserve. Er zijn helaas vaak toch wel dingen die je niet van buitenaf kunt zien.
Waar kom je vandaan, qua regia (ik hoef geen postcodes/straten of zo) maar als het nou in de buurt is......wie weet heb ik tijd om eens mee te kijken, indien gewenst.
Verder is de beste raad denk ik, lid worden van deze vereniging als je er 1 besluit te kopen. Er gaat nog een hele berg info schuil achter dit forum, waar je als forummer geen toegan toe hebt, maar als verenigingslid wel. Mijn best bestede euro's sinds de aanschaf van mijn 940.
Overigens staat ie te koop, 940 sedan handbak 325dkms gas-G2.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik woon in midden Limburg, ik zit momenteel in het 2de jaar autotechniek dus onderhoudsbeurten of een riem vervangen moet lukken. Van grotere reperaties zal ik helaas moeten afzien. Ik heb zelf al wat rondgekeken op marktplaats en kwam op de volgende advertentie:
<a href=" www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A...5j%252FgJGeYW9QoRKtq " target="_blank"">Trax' link
- V700 register
- Nieuw lid
-
Altijd handig een autotechnicus in opleiding.....
Maar het is wel een mooi exemplaar zo te zien. Ik ben een zeikerd en vindt dus de radio niet mooi ingebouwd en de lederen pookhoes ontbreekt, en dat is jammer.
Hij staat voor 1250 te koop, en gaat voor onder de 1000 niet weg, dan heb je lijkt me een mooie auto voor 1125 euro, toch......
Ik rijd dus zelf in een 940, dus wellicht dat er zich iemand met specifiekere 7-serie kennis kan mengen, maar gezien de tijd, zal dat morgen worden denk ik....
Je hebt trouwens, als ik uitgetypt ben, een berichtje.
- V700 register
- Nieuw lid
-
is helaas wel een carburateur-auto, er zijn steeds minder onderdelen voor te vinden en de kennis van carburateurs verdwijnt ook rap uit de garages.
Maar de auto zite er wel netjes uit, vaak een teken dat de auto ook netjes is bereden en onderhouden.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Hetzelfde begin van kenteken, dezelfde velgen, mistlampen in voorbumper.
Toen kostte deze auto nog Euro 375,00 vraagprijs met een bijna verlopen APK. Vanwege de sterke rooklucht heb ik de auto laten staan.
Mij lijkt dit een overjarige 86 of 87-er die ergens bij een dealer is blijven staan en pas in 88 op kenteken is gekomen.
Theoretisch hebben 88-ers al een B230F motor.
Ook in Heerlen stond een 740 Turbo van 84. Is ook een leuke auto en ook nog bijzonder. De eerste Turbo's werden officieel pas in 85 in nederland geleverd. Staat trouwens ook op Marktplaats.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik rijd zo'n 20.000 km per jaar in mijn 740 GL estate, bouwjaar 1990, LPG. Voor mij geldt voor een auto van deze leeftijd dat de kosten bestaan uit brandstofkosten, verzekeringskosten, wegenbelasting, en onderhoudskosten.
Ter indicatie:
Verzekering (WA) bij Diks als semi-klassieker verzekering kost me ca. 180 euro per jaar.
Ik rijd op lpg (geen G3), wat me een wegenbelasting van om en nabij de 1200 euro per jaar kost.
Ik rij gemiddeld 1:7 (ongunstig gerekend), brandstofkosten bedragen per jaar ca. 1500 euro
Voor onderhoud ben ik ongeveer 500 euro per jaar kwijt.
Totaal: ca. 3400 euro per jaar, wat neerkomt op ca. 285 euro per maand en ongeveer 17 eurocent per kilometer.
Ik vind dat niet duur , je rijdt dan wel in een grote veilige en relatief luxe en comfortabele auto.
Weliswaar is wegenbelasting een grote post (bijna 100 euro per maand), en is het verbruik niet dat van een Daihatsu Cuore (of zoiets), maar bedenk dat onderhoud een grote kostenpost kan zijn. Dat vind ik bij de Volvo meevallen. Je kan als je daarin enigszins geinteresseerd bent, vrij gemakkelijk zelf een groot deel van je onderhoud en reparaties doen. Lukt dat niet, dan kan je als lid naar de sleuteldagen toe gaan waar je op de enthousiaste hulp van mede 700/900-rijders kan rekenen.
Er zijn tegenstrijdige berichten op dit forum te lezen met betrekking tot de verzekering, maar geloof mij: ik heb mijn Volvo 740 als semi-klassieker verzekerd via Diks.nl. Scheelt een aanzienlijke slok op de borrel. Volvo moet 12 jaar of ouder zijn, en ik geloof dat ik officieel max 15.000 km per jaar mag rijden, maar ze hebben ook een (ietsjes duurdere) variant voor max 20.000 km/jaar.
Neem een injectie: onderdelen volop te verkrijgen nog, en niet duur.
- V700 register
- Nieuw lid
-
swedish240 schreef : Ook in Heerlen stond een 740 Turbo van 84. Is ook een leuke auto en ook nog bijzonder. De eerste Turbo's werden officieel pas in 85 in nederland geleverd. Staat trouwens ook op Marktplaats.

Deze heb ik ook zien staan, stond geen prijs bij en staat nu in Kerkrade. Maar ik hou het fijn bij een relatief simpele auto als eerste auto. Ik zie zelf ook meer in een Injectie motor dan een met carburateur. Maar vanaf welk jaar zijn ze injectie ? Ik las ergens dat het vanaf '88 was ? en aangezien ik graag een oldtimer verzekering erop zou willen hebben moet hij ouder zijn dan '88.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dus misschien ook nog interessant om over de grens te kijken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb niet zo een zin om de rdw te bezoeken en hou het binnen nederland.
Tevens is een katalysator pas verplicht op voertuigen jonger dan 1989 (motoren boven de 2 liter) Dus het zal mij in feite niet zoveel uitmaken of die eronder zit of niet.
Baseman schreef :
Verder is de beste raad denk ik, lid worden van deze vereniging als je
er 1 besluit te kopen. Er gaat nog een hele berg info schuil achter dit
forum, waar je als forummer geen toegan toe hebt, maar als
verenigingslid wel. Mijn best bestede euro's sinds de aanschaf van mijn
940.
Overigens staat ie te koop, 940 sedan handbak 325dkms gas-G2.
Wat is er zoal voor een extra informatie als ik lid zou worden van de vereniging ? Technische informatie kom ik zelf goed aan (Autodata,Kluwer)