Thuisbrengervelg, mistlicht
- V700 register
- Nieuw lid
-
- De velg van mijn 'thuisbrenger' lijkt mij even sterk uitgevoerd als de andere velgen, alleen istie zwart met gele sticker. Het scheelde een extra wissel, dus nu rijd ik daarop, met goede band. Mag dat?
- Er zit nog �©�©n mistlicht vooraan. Hoewel misschien nog te restaureren doet hij nu niks, draadjes losgemaakt en opgewikkeld. Is dat goed genoeg?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 3
Er hoeft geen mistlamp op een auto te zitten. Maar als ie erop zit, moet ie het ook doen. Dat geldt trouwens ook voor een controlelampje voor de mistlamp(en).
Je hebt dus denk ik twee mogelijkheden. Of repareren of de mistlamp verwijderen.
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mag ik blijkbaar gerust zijn op mijn zwarte velg?
Jeroen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 3
Of je met een thuiskomervelg mag rondrijden weet ik niet. Het zou kunnen dat die, omdat je ze normaalgesproken alleen in nood gebruikt, wat minder sterk zijn dan gewone velgen. Maar dat zul je waarschijnlijk pas merken, als ze er wat langer onder liggen. Ik zou ze er liever niet te lang onder hebben.
Wat je het beste met die mistlamp kunt doen, zou je met het bedrijf dat de auto keurt kunnen bespreken. Of je aan de voorkant �©�©n mistlamp mag hebben weet ik niet, maar ik betwijfel het. Misschien hebben ze op de sloop nog ergens een werkende mistlamp voor weinig. En anders is "eraf v�³�³r de keuring en er weer op na de keuring" ook een optie.
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De velg van de thuisbrenger is volgens mij smaller dan de normale velg maar het draagvermogen is denk ik hetzelfde.
De band die normaal om de thuisbrenger zit is smaller en de snelheids codering is lager dus met die band kan je thuis komen maar niet door de apk komen.
En was het ook niet zo dat op 1 as de zelfde banden moeten zitten?
mvg Jerry.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij mijn laatste APK heeft de garage �©�©n van mijn achterbanden vervangen: ik heb dus nu links en rechts niet dezelfde band liggen. Desondanks is de auto goedgekeurd.
Blijkbaar mag je dus op �©�©n as w�©l twee verschillende banden hebben.
Coert
Volvo ergo sum
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 3
Jerry schreef : De velg van de thuisbrenger is volgens mij smaller dan de normale velg maar het draagvermogen is denk ik hetzelfde.
Het draagvermogen zal allicht hetzelfde zijn, ze worden tenslotte onder dezelfde auto gebruikt. Maar dat wil niet zeggen, dat ze alletwee gemaakt zijn om evenveel gebruikt te worden!
Neem eens een willekeurige punt op de velg in gedachte. Als dat punt onder de as zit, zal het op druk belast worden. Maar draai je de velg (zoals tijdens het rijden gebeurt), dan wordt dat punt op trek belast. Als een velg dus ronddraait, wordt het afwisselend op trek en op druk belast. Enig idee hoe vaak dat tijdens een ritje van een kilometer gebeurd? Daar komt dan nog bij dat de velg ook nog tijdens optrekken en afremmen belast wordt en dat ook dat iedere halve omdraaiing anders is. En tijdens sturen/bochtje nemen. Tel al die belastingen bij elkaar op, en je zult zien dat zo ongeveer iedere fractie van een seconde (tijdens het rijden) de belasting van een velg anders is. Dat dat de velg enorm belast kun je je misschien wel indenken. Op deze belasting moet een velg dus berekend zijn.
Heb je al eens iets van metaal op en neer bewogen/gebogen, tot het afbrak? En gemerkt dat het de ene keer sneller breekt als de andere keer? Maar dat, als je het maar vaak genoeg heen en weer beweegt, het stukje metaal uiteindelijk afbreekt?
Dat zelfde effect treedt bij de meeste materialen op. Vraag is dus alleen "wanneer?".
Nu kun je een voorwerp zo maken, dat het nooit kapot gaat. Maar waarom zou je bij een thuiskomer ervoor zorgen, dat ie nooit kapot gaat? Thuiskomers zijn voor korte afstanden gedacht. Je krijgt een lekke band, legt de thuiskomer erop, rijdt naar huis/garage, legt een nieuwe band op de oude velg en monteerd die weer op de auto. That's it.
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 3
CPeeters schreef : .... Desondanks is de auto goedgekeurd.
Blijkbaar mag je dus op �©�©n as w�©l twee verschillende banden hebben.
Dat wil niet altijd wat zeggen. Sommige keurmeesters keuren iets nauwkeuriger dan anderen.
Ik heb eens meegemaakt, dat een oude escort APK goedgekeurd werd, terwijl er een hele waslijst aan gebreken boven water waren gekomen. Wonder boven wonder wilde de RDW precies deze auto ook eens aan de tand voelen, er kwam dus een steekproef. En wat bleek? De auto werd afgekeurd! Op een lijst gebreken, die zich maar ten dele overlapte met wat de keurmeester zelf gevonden had. En dan heb ik het dus niet over "meneer, uw lampje doet het niet" gebreken, maar "meneer, dat ding moet eigenlijk ter plekke gesloopt worden" gebreken.
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je mistlicht: zoals je het gedaan hebt is het prima. De regel is:
- Als je mistlicht vooraan hebt moet je er 2 hebben. Die moeten beide werken.
- Als je geen mistlicht hebt of er is er 1 stuk dan kan je de contacten losmaken. Als ze losgekoppeld zijn hoeven ze niet te werken. Dit wil wel eens afhangen van de keurmeester! Net als neon: je mag in principe neon onder je auto hebben zolang je het niet vanuit de auto aan en uit kan zetten.
--
945 '92 B200 FT - 306000 km - lid 728
transentience.com
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
thuisbrenger velg mag in noodgevallen volgens de apk.
Voor je mistlampen vooraan: moeten het beide doen zoniet, lampje vervangen of beide lampjes eruit halen en de bedrading onklaar maken (doorknippen). een controle lampje is niet nodig (alleen nodig voor mistlamp achter).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.