verbruik koelvloeistof enorm (opgelost!!)

• Stefan Juffer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2012 23:54 #1091449 door Stefan Juffer
verbruik koelvloeistof enorm (opgelost!!) is gemaakt door Stefan Juffer
Hallo,
Al enige tijd verbruikt mijn 940 op g3 uit 1992 te veel koelvloeistof. Inmiddels is de waterpomp vervangen maar het verbruik lijkt alleen maar ergen te worden. Nu ongeveer een liter op 500 kilometer.
Ik zie geen sporen van lekkage bij de radiator en tevens geen smurrie in de dop of witte rook dat kan wijzen op een lekke koppakking.
De dealer heeft vandaag ook even gekeken en geeft aan dat het ook aan de verstuiver kan liggen voor de lpg.
Iemand enig idee? Ik weet dat er al het eea over staat beschreven maar kan het juiste niet vinden.

Alvast bedankt,

groeten Stefan Juffer

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2012 08:36 #1348370 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Welke
Welke LPG installatie heb je (merk en type) ?
Het lijkt me een vreemd verhaal als het aan een injector (verstuiver) van de LPG zal liggen, die heeft niets met koelwater te maken. LPG verdamper zou wel kunnen, daar stroomt koelvloeistof doorheen. Wat ik ervan begrijp zijn die na een aantal jaren versleten, pakkingen zijn niet goed meer etc.  In sommige gevallen kun je m reviseren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2012 10:42 #1348374 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic getest ??
heb je het systeem wel eens onder druk gezet (laten zetten) om te kijken of het echt wel helemaal dicht is (en dus lekvrij) ??
groet will

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2012 11:06 #1348376 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Kachelkraan lek
Lekkende kachelkraan?
Kijk even onder je vloermat of het daar erg nat is.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2012 12:25 #1348382 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Welke installatie
Het is inderdaad belangrijk om te weten wat voor een installatie het is. Als het een Vialle LPi installatie is, dan kan de gasinstallatie niet de oorzaak zijn. Die spuit namelijk vloeibare LPG in wat pas in het spruitstuk / cilinder verdampt. Komt geen koelwater aan te pas.
Bij andere typen gasinstallaite wordt vloeibare LPG eerst verdampt tot gas. Dat proces neemt warmte op en zonder verwarming van het koelwater zou de verdamper bevriezen. Daar stroomt dus koelwater doorheen. Bij interne lekkage zou er water bij het gas kunnen komen en de motor zo langzaam je koelwater opdrinken. Als dat maar langzaam genoeg gaat, zie je d'r niets meer van.
Rob

• Wim de Jong
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2012 12:58 #1348383 door Wim de Jong
Beantwoord door Wim de Jong in topic kachel radiator?
Zet eens je kachel vol open, met aanjager ook vol aan.
Als je na een tijdje wat zoetige stof ruikt, is het koelvloeistof, en lekt je kachelradiator.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2012 13:27 #1348387 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic natte voeten

wim de jong schreef : Zet eens je kachel vol open, met aanjager ook vol aan.
Als je na een tijdje wat zoetige stof ruikt, is het koelvloeistof, en lekt je kachelradiator.

Hmm, ik rij op LPG omdat ik best wel kilometers maak. 500 km is bij mij minder dan een week. Elke week een liter koelvloeistof dat het interieur in loopt dat ruik je niet meer, dan krijg je gewoon natte voeten.
Ik denk ook eerder aan een lekkende verdamper, maar aan de andere kant, een liter op 500 km dan zou je toch een aardige mistwalm achter moeten laten

• M.O.D. Bauer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2012 15:24 #1348392 door M.O.D. Bauer
Beantwoord door M.O.D. Bauer in topic oliepeilstok
Op dit moment ligt mijne (LPT '98 met Vialle gas) met de kop er af.Ik had een vergelijkbaar verbruik een geen sporen van lekkage.Mijn oliepeilstok was wat wittig (sludge heet dat geloof ik).Verder dan die sporen op de peilstok en dat ik om de 500 km het expansie vat moest bijvullen kwam het bij mij niet, qua verschijnselen.Omdat ik altijd lange stukken rij is er weinig koelwater in de olie achter gebleven, denk ik.Afpersen (tot 2 x toe) gaf geen uitsluitsel, uiteindelijk toen de kop er af ging werd het pas duidelijk dat de pakking inderdaad lek was.Kijk eens naar je olie of je peilstok, mogelijk zie je daar dus wat sporen.
Maandag mag ik hem weer ophalen :-)

• Stefan Juffer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2012 16:56 #1348402 door Stefan Juffer
Beantwoord door Stefan Juffer in topic vandaag
bij Timen Smit in Vaassen geweest. ruim een uur aan het zoeken geweest wat het probleem kon zijn. Hij heeft de vloeistof gemeten op CO en vonden daar niets geks toch durven we een beginnende lekke koppakking niet uit te sluiten.
Er zit geen viale verstuiver op dus het gas word inderdaad niet vloeibaar ingespoten maar eerst verstuifd
Een lekke kachel is het niet, ook dit hebben we nog bekeken vandaag.
Kortom het blijft een misterie. Vandaag weer een liter vloeistof moeten toevoegen, dit keer na nog geen 200 kilometer.
Weet iemand of er een manier is om te testen of er inderdaad koelvloeistof verdwijnd via de verstuiver.
groeten stefan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2012 17:08 #1348405 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Juiste benamingen !

stefankampen schreef : Er zit geen viale verstuiver op dus het gas word inderdaad niet vloeibaar ingespoten maar eerst verstuifd

stefankampen schreef : Weet iemand of er een manier is om te testen of er inderdaad koelvloeistof verdwijnd via de verstuiver

Ik ben er een beetje strikt in, maar gebruik van onjuiste benamingen kan veel verwarring geven. Je bedoelt denk ik de verdamper ??? Zou Timen denk ik wel aan de uitlaatgassen moeten kunnen meten. Verstuivers heb je in dieselmotoren, injectoren in benzine en LPG motoren (in geval van LPG injectie) en verdampers heb je soms bij LPG installaties.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC