verbruik koelvloeistof enorm (opgelost!!)
- Stefan Juffer
- Nieuw lid
-
Al enige tijd verbruikt mijn 940 op g3 uit 1992 te veel koelvloeistof. Inmiddels is de waterpomp vervangen maar het verbruik lijkt alleen maar ergen te worden. Nu ongeveer een liter op 500 kilometer.
Ik zie geen sporen van lekkage bij de radiator en tevens geen smurrie in de dop of witte rook dat kan wijzen op een lekke koppakking.
De dealer heeft vandaag ook even gekeken en geeft aan dat het ook aan de verstuiver kan liggen voor de lpg.
Iemand enig idee? Ik weet dat er al het eea over staat beschreven maar kan het juiste niet vinden.
Alvast bedankt,
groeten Stefan Juffer
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het lijkt me een vreemd verhaal als het aan een injector (verstuiver) van de LPG zal liggen, die heeft niets met koelwater te maken. LPG verdamper zou wel kunnen, daar stroomt koelvloeistof doorheen. Wat ik ervan begrijp zijn die na een aantal jaren versleten, pakkingen zijn niet goed meer etc. In sommige gevallen kun je m reviseren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
groet will
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Kijk even onder je vloermat of het daar erg nat is.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij andere typen gasinstallaite wordt vloeibare LPG eerst verdampt tot gas. Dat proces neemt warmte op en zonder verwarming van het koelwater zou de verdamper bevriezen. Daar stroomt dus koelwater doorheen. Bij interne lekkage zou er water bij het gas kunnen komen en de motor zo langzaam je koelwater opdrinken. Als dat maar langzaam genoeg gaat, zie je d'r niets meer van.
Rob
- Wim de Jong
- Nieuw lid
-
Als je na een tijdje wat zoetige stof ruikt, is het koelvloeistof, en lekt je kachelradiator.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hmm, ik rij op LPG omdat ik best wel kilometers maak. 500 km is bij mij minder dan een week. Elke week een liter koelvloeistof dat het interieur in loopt dat ruik je niet meer, dan krijg je gewoon natte voeten.wim de jong schreef : Zet eens je kachel vol open, met aanjager ook vol aan.
Als je na een tijdje wat zoetige stof ruikt, is het koelvloeistof, en lekt je kachelradiator.
Ik denk ook eerder aan een lekkende verdamper, maar aan de andere kant, een liter op 500 km dan zou je toch een aardige mistwalm achter moeten laten
- M.O.D. Bauer
- Nieuw lid
-
Maandag mag ik hem weer ophalen

- Stefan Juffer
- Nieuw lid
-
Er zit geen viale verstuiver op dus het gas word inderdaad niet vloeibaar ingespoten maar eerst verstuifd
Een lekke kachel is het niet, ook dit hebben we nog bekeken vandaag.
Kortom het blijft een misterie. Vandaag weer een liter vloeistof moeten toevoegen, dit keer na nog geen 200 kilometer.
Weet iemand of er een manier is om te testen of er inderdaad koelvloeistof verdwijnd via de verstuiver.
groeten stefan
- V700 register
- Nieuw lid
-
stefankampen schreef : Er zit geen viale verstuiver op dus het gas word inderdaad niet vloeibaar ingespoten maar eerst verstuifd
Ik ben er een beetje strikt in, maar gebruik van onjuiste benamingen kan veel verwarring geven. Je bedoelt denk ik de verdamper ??? Zou Timen denk ik wel aan de uitlaatgassen moeten kunnen meten. Verstuivers heb je in dieselmotoren, injectoren in benzine en LPG motoren (in geval van LPG injectie) en verdampers heb je soms bij LPG installaties.stefankampen schreef : Weet iemand of er een manier is om te testen of er inderdaad koelvloeistof verdwijnd via de verstuiver