Vialle vloeistof-injectie LPG-inbouw, Mesman: "geen onderhoud nodig, wellicht ook geen koprevisie nodig" Kan dat kloppen?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2010 16:17 #1080407 door V700 register
Lean Mesman gaf mij vandaag een offerte voor LPG inbouw in mijn 940 sedan (2.0i, B200F motor, 1994, 76000km).
Mesman beweert dat het Vialle systeem het enige VLOEISTOF-injectie systeem is (de andere systemen schijnen damp-injectie te hebben), dat er bij dit systeem GEEN onderhoud nodig is en dat een koprevisie wellicht helemaal niet hoeft, maar dat laatste wist hij niet zeker, met dit type motor. Er schijnt met dit systeem ook geen vermogensverlies op te treden. De vloeistof-injectie benadert het meest de situatie als de motor op benzine loopt. Mesman zegt de beste ervaringen te hebben met Vialle, en ook op de langere duur geen problemen.
Van verschillende mensen hoor ik dat er bij LPG na ca. 100.000km standaard een koprevisie nodig is, dat dit behoorlijk wat kost (hoeveel?). Is zo'n koprevisie inderdaad standaard? Wat wordt er dan precies gedaan aan de kop? 
Overigens leek de prijs mij redelijk: E1875 incl.BTW, inclusief 100 liter tank onder de hoedenplank (36cm doorsnede). De inbouw zou twee dagen duren en hij zou een leenauto voor me hebben gedurende die tijd.

Misschien is Mesman's verhaal iets té optimistisch, hij wil me tenslotte een LPG systeem verkopen.
Eerder had ik overigens al een offerte aangevraagd bij van Orsouw in Eindhoven, die vroeg E1950 incl.BTW voor een Prins LPi systeem.

Groetjes,
Michiel  

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2010 16:25 #1272686 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPi
LPi is inderdaad het enige vloeibaar LPG injectiesysteem. Andere systemen (bijv. Prins VSI, Landi LSI) injecteren dampgas (reeds verdampt LPG) of mengen dat in het inlaatspruitstuk (de oudere verdamperinstallaties). Bij LPG injectie inderdaad (nagenoeg) geen vermogensverlies omdat er geen restrictie (wordt gevormd door het gasmengstuk) in het inlaattraject ingebouwd wordt.;Jouw B200 hoeft geen koprevisie, tenzij de plaatjes onder de 3mm komen. Daaronder zijn er zelfs nog wel wat andere maatregelen om dat te voorkomen. Voor inbouw hoef je niets te doen als de plaatjes nu goed zijn. Voordeel van de turbomotoren is dat ze hardere kleppen/klepzittingen hebben waardoor de koppen langer mee gaan. Jouw B200 heeft "gewone", zachtere klepzittingen die dus minder lang mee gaan. Rijd je normaal, dan lijkt me dat je veel meer dan 1 ton op LPG moet kunnen halen.Overigens, een snellere/goedkopere manier van koprevisie is een gebruikte kop monteren die op benzine niet teveel kms gemaakt heeft. Op benzine slijten die plaatjes nauwelijks, met zo'n kop kun je nog wel even flink vooruit.Prijzen zijn wel schappelijk, krijg je dan ook G3 op kenteken ? Moet volgens mij wel kunnen met LPi, scheelt je toch ruim 300 euro per jaar. Geen G3 ? Wellicht is dan een simpel verdampersysteem ook een optie. Goedkoper in de aanschaf, wel wat minder vermogen omdat je dan wel het gasmengstuk ingebouwd krijgt, dat als restrictie werkt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2010 16:30 #1272687 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic G2 of G3
 
Ikhad het je al per pb gestuurd. Misschien heb je er overheen gekeken.
Je had het over G3 in je 940. Volgens mij is deze net 1 jaar te oud daarvoor en gaat dat niet lukken. Het blijft G2. Als je toch LPG laat inbouwen vraag dan aan de inbouwer de garantie dat je G3 op kenteken krijgt!""
Ik ben dus ook benieuwd wat de inbouwers daar van zeggen!
 
Groeten Rudiger

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2010 18:25 #1272693 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Prestaties
En met Vialle LPi zijn de prestaties inderdaad hetzelfde als op benzine: je gebruikt wél wat meer LPG dan met een  installatie met verdamper.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2010 20:44 #1272708 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic g3
Bij mesman gaat g3 gewoon goedkomen!!!
Zelfs met u9 op kenteken en zelfs eeen 240 uit 88........
Maakt niet uit hoe,als het maar erop staat toch??

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2010 22:33 #1272728 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toch wel.

rudiger schreef : Je had het over G3 in je 940. Volgens mij is deze net 1 jaar te oud daarvoor en gaat dat niet lukken. Het blijft G2. Als je toch LPG laat inbouwen vraag dan aan de inbouwer de garantie dat je G3 op kenteken krijgt!""

Als je U9 op je kenteken hebt en een installatie NU nieuw laat inbouwen, krijg je inderdaad G3.Die vraag om garantie hierover, is wel handig, of ze het doen en wat jij er mee gaat doen als het toch niet blijkt te lukken.
Anyway.Als G3 niet kan, maar het gewoon een G2 installatie wordt, dan is 1875 wel erg veel.Zet hem dan maar hier neer, laat ik het voor je inbouwen en hou ik er nog bijna 800 euro aan over.Mag je mij auto ook nog lenen......;-)
Nee, maar een G2 voor 1875 is teveel, die kan er vanaf 800 al in zitten, meestal rond de 1000.Omkeuren van die installatie is absoluut onmogelijk.Kijk ook eens bij Vogels autogas, ook in het Brabantse, als ik me niet vergis.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2010 23:55 #1272752 door V700 register
Aha, een B200F motor heeft zachte kleppen en klepzittingen, waar een Turbo blok geharde heeft. Dat is jammer, dat wist ik niet, dan slijt hij dus sneller op LPG door de hogere verbrandingstemperatuur en gebrek aan smerende werking (die benzine wel heeft).
Maar... bij een rustige / normale rijstijl zou ik veel meer dan een ton moeten kunnen rijden op LPG voordat een koprevisie nodig is, zegt Henk hierboven. 
Weet iemand hoeveel zo'n koprevisie ongeveer kost? Henk noemde ook de mogelijkheid om een gebruikte benzinekop te plaatsen, dat zou goedkoper zijn.
En welke mogelijkheden zijn er om de slijtage te beperken, Henk? Ik heb gelezen en gehoord over flaslube, een smeermiddel dat druppelsgewijs wordt toegevoegd. 

G3 was absoluut mogelijk, verzekerde van Orsouw me bij een eerder aangevraagde offerte.
Wat er op je kenteken staat schijnt van belang te zijn. Ik weet niet precies waar ik naar moet kijken, op mijn deel 1A (voertuigbewijs) staat het volgende:
Kenteken 48-kzt-8
Voertuigcategorie M1 AC/Personenauto
Wat betekent dit voor G2 / G3? 

Groetjes en dank voor de reacties, Michiel 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-04-2010 00:53 #1272756 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Niet alles is waar

michielockeloen schreef : Aha, een B200F motor heeft zachte kleppen en klepzittingen, waar een Turbo blok geharde heeft. Dat is jammer, dat wist ik niet, dan slijt hij dus sneller op LPG door de hogere verbrandingstemperatuur en gebrek aan smerende werking (die benzine wel heeft).

Waar je deze wijsheid vandaan haalt is mij een raadsel.  De koppen hebben origineel allemaal dezelfde stellieten zetels alleen bij de turbo vind je een natrium gevulde uitlaatklep. Zowel de turbo als de normale cilinderkop uitvoering gaan ± 250.000 km mee., voordat er iets aan de kop moet gebeuren. Ik ken zelfs iemand met een B230F uit Maastricht die al 7 ton op gas gereden heeft zonder echte koprevisie. Ik denk dat er bij de vereniging ook wel leden zijn die al aardig in die buurt komen.
Raar is wel  bij de turbo op LPI is dat altijd de inlaatzetel ook zo snel meeslijt. 
Het is soms wel oppassen geblazen met een gereviseerde kop omdat daar niet altijd zeker is welk zetelmateriaal gebruikt is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-04-2010 07:40 #1272765 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Van mij
Van mij, toch weer gevalletje klok en klepel. Mijn excuus ! Mijn gasspecialist wilde geen garantie op G3 geven, maar wellicht verschilt dat per specialist. Qua Flashlube ea: De verhalen die ik erover hoor zijn verschillend. Niet negatief, maar de mening is verdeeld in "het maakt niets uit maar is niet slecht/schadelijk" tot "het werkt echt". Mijn LPG specialist biedt het aan, maar zei tegen mij dat het eigenlijk niets uitmaakt. Als er mensen zijn die het willen, zetten ze het erin. Ik heb wel LPi maar heb het er niet op zitten. En ik ga het er ook niet op zetten. Ik denk dat je met een normale rijstijl zonder meer LPG kms haalt dan bij planken met Flashlube. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-04-2010 22:19 #1272886 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic flash
Flashlube werkt inderdaad niet zo goed, omdat dat op je vaccuum werkt, en die extra klepsmering heb je juist nodig bij hoge toerentallen (flink doorrijden op de snelweg) wanneer je bijna geen vaccuum hebt....
Op mijn Prins VSI installatie zit Valvecare, dat (ongeveer) dezelfde vloeistof gebruikt als flashlube, maar middels een doseerpomp de olie inspuit, en middels een computer bepaalt wanneer dat nodig is. Inbouw kost 150 euro. DAT werkt wel ;-)
Meer info: <a href="#mce_temp_url#"> www.prinsautogas.com/nl/producten/valvecare/valvecare.html

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD