Zijn Volvo speakers een beetje OK ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-04-2009 23:53 #1236424
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geluid in de auto.
als je gewoon eens een orginele Volvo speaker uit een deur demonteert en er eens naar kijkt zie je dat de conus van een soort papier is en de ophanging van een soort foam. De magneet en spoel zijn niet bepaald ruim bemeten. Verder is het een all range speaker, er zit geen tweeter in. Oordeel: zeeeeeer matig....
In mijn vorige 940 had ik fijne poly propyleen conus speakers , 2-weg, dome tweeter , met een forse magneet/spoel er achter, paste nog net netjes in de deuren en achter de orginele roosters. ik geloof dat het merk Magnat was. Mijn radio (headunit) was een 4x20W vrij oude simpele panasonic. CD wisselaar erbij. Maar er kwam me een partij strakgeluid uit! (af en toe draai ik ook jou genre muziek) De beperking zat echt in de versterker, de speakers konden het met gemak aan. Ik heb er nooit een externe versterker bij gezet maar dat hadden de speakers ook nog wel kunnen hebben.
Bij de installatie is het aandacht besteden aan details bepalend voor het verkrijgen van het beste resultaat:
- zorg dat de versterker een goede gezekerde dikke voedingdraad gebruikt.
- zorg dat alle speakers netjes in fase staan L t.o.v. R maar ook V t.o.v. A. Anders gaat het nog als bagger klinken. Als 2 speakers of 2 groepen speakers in tegenfase werken neutraliseren ze feitelijk elkaars conusbewegingen en dat is vooral goed te horen in het bass bereik en als je de versterker op mono hebt staan. Bassen klinken dan dof en ongedefinieerd, in fase: strak en helder.
- zorg dat de speakers strak en goed in de deuren zijn gemonteerd, voorkom dat er delen in de deuren kunnen gaan meetrillen, voeg eventueel anti-dreun materiaal toe aan de binnenkant van de deuren. Zorg dat ook de draden vanaf de radio naar de speakers lekker dik zijn,
- als je een LPG-tank in een sedan hebt liggen dan zijn die grote hoedplank speakers niet te plaatsen, de tank zit dan in de weg. Voor mij geen issue want ik heb een hekel aan extreem harde zeer lage bass, helemaal in een auto.
In de 855 T5R die ik kort heb gehad zat een Alpine set met 8 speakers, orgineel Volvo geleverd. Die set klonk standaard al wel superstrak! Die auto was net een rollende concertzaal, met als extra instrument de 5 cilinder roffel.
In mijn vorige 940 had ik fijne poly propyleen conus speakers , 2-weg, dome tweeter , met een forse magneet/spoel er achter, paste nog net netjes in de deuren en achter de orginele roosters. ik geloof dat het merk Magnat was. Mijn radio (headunit) was een 4x20W vrij oude simpele panasonic. CD wisselaar erbij. Maar er kwam me een partij strakgeluid uit! (af en toe draai ik ook jou genre muziek) De beperking zat echt in de versterker, de speakers konden het met gemak aan. Ik heb er nooit een externe versterker bij gezet maar dat hadden de speakers ook nog wel kunnen hebben.
Bij de installatie is het aandacht besteden aan details bepalend voor het verkrijgen van het beste resultaat:
- zorg dat de versterker een goede gezekerde dikke voedingdraad gebruikt.
- zorg dat alle speakers netjes in fase staan L t.o.v. R maar ook V t.o.v. A. Anders gaat het nog als bagger klinken. Als 2 speakers of 2 groepen speakers in tegenfase werken neutraliseren ze feitelijk elkaars conusbewegingen en dat is vooral goed te horen in het bass bereik en als je de versterker op mono hebt staan. Bassen klinken dan dof en ongedefinieerd, in fase: strak en helder.
- zorg dat de speakers strak en goed in de deuren zijn gemonteerd, voorkom dat er delen in de deuren kunnen gaan meetrillen, voeg eventueel anti-dreun materiaal toe aan de binnenkant van de deuren. Zorg dat ook de draden vanaf de radio naar de speakers lekker dik zijn,
- als je een LPG-tank in een sedan hebt liggen dan zijn die grote hoedplank speakers niet te plaatsen, de tank zit dan in de weg. Voor mij geen issue want ik heb een hekel aan extreem harde zeer lage bass, helemaal in een auto.
In de 855 T5R die ik kort heb gehad zat een Alpine set met 8 speakers, orgineel Volvo geleverd. Die set klonk standaard al wel superstrak! Die auto was net een rollende concertzaal, met als extra instrument de 5 cilinder roffel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Maarten Varewyck
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-04-2009 00:19 #1236428
door Maarten Varewyck
Beantwoord door Maarten Varewyck in topic helix
Ik heb er bij mij die Helixen in zitten waar Isabelle het over heeft. Ben er uitermate tevreden over. Klank is zeer goed, en blijft zuiver als je eens iets luider gaat. (Heb namelijk dezelfde mening ivm muziek als jou)
Combo setje heb ik (op aanraden van Isabelle) ook gehaald bij Stefs. Kortom, zeker een aanrader. (je mag altijd eens komen luisteren! is natuurlijk ook in het zuiden beetje onder Hulst)
Combo setje heb ik (op aanraden van Isabelle) ook gehaald bij Stefs. Kortom, zeker een aanrader. (je mag altijd eens komen luisteren! is natuurlijk ook in het zuiden beetje onder Hulst)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-04-2009 15:04 #1236449
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic puik
Ik heb van voor tot achter op iedere mogelijke officiële plek Volvo speakers zitten zoals af-fabriek geleverd. In combinatie met mijn SC805 geeft dit een geluid dat behoorlijk goed te noemen is. Ik ben best een kniesoor op dat gebied. Ik erger me dan ook meer aan de onderdelen in de auto die gaan rammelen als ik 'm wat harder zet (dat eerder gebeurt dan vervorming van het geluid).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-04-2009 17:21 #1236462
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic prijs/kwaliteit
wat ik hoor zo, en dat komt overeen met de bevidingen hier, is datr er verschillende setjes geleverd zijn.
in de mijne zit, blijkbaar, een iets beter setje.
Ik heb niet te klagen, maari k heb wel een gekeken naar andere speakers van Volvo. die waren AANZIENLIJK minder dan ik aantrof achter mijn kapjes. Ik heb de mijne wijsleijk laten zitten.
Zo mooi als goede JBL of andere premiums is het natuurlijk niet, maar het is alleszins acceptabel bij mij. inander heb ik wel bagger gehoord,
Maar bijvoorbeeld EdeBree heeft een super dingetje in zijn 940 gebouwd. tenminste, ik zou hem anders aftstellen, maar dat is smaak.
dus per saldo:
met een beetje geld is aftermarkt beter, maar vergis je niet als je het betere Volvo spul hebt
in de mijne zit, blijkbaar, een iets beter setje.
Ik heb niet te klagen, maari k heb wel een gekeken naar andere speakers van Volvo. die waren AANZIENLIJK minder dan ik aantrof achter mijn kapjes. Ik heb de mijne wijsleijk laten zitten.
Zo mooi als goede JBL of andere premiums is het natuurlijk niet, maar het is alleszins acceptabel bij mij. inander heb ik wel bagger gehoord,
Maar bijvoorbeeld EdeBree heeft een super dingetje in zijn 940 gebouwd. tenminste, ik zou hem anders aftstellen, maar dat is smaak.
dus per saldo:
met een beetje geld is aftermarkt beter, maar vergis je niet als je het betere Volvo spul hebt
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-04-2009 21:12 #1236479
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hm
Mij is het wel duidelijk geloof ik. Ik wil mijn interieur langzaam proberen terug te brengen naar nette, originele staat. Voor mijn voorportieren zou dat inhouden dat ik nieuwe luidsprekers moet hebben die wel onder de kapjes passen, evenals nieuwe kapjes. Achter moet ik eigenlijk zo en zo vervangen omdat links de tweeter loshangt. Nu kan ik kiezen voor origineel volvo (achter heb ik al, die ga ik proberen) maar voor de voorportieren kan ik beter voor aftermarket gaan. Of proberen de goede Volvo speakers te vinden, maar ik heb geen idee hoe ik de goede van de slechte kan onderscheiden en bovendien kost dat misschien iets minder geld maar wel veel meer tijd. Ik zie ze niet vaak voorbij komen op MP in ieder geval. Wat betreft tweeters in het dashboard: Geeft dat veel verbetering in de geluidskwaliteit of is het effect icm een coaxiaal 2 wegsysteem in de deuren nauwelijks merkbaar ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-04-2009 21:41 #1236482
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog een vraagje
Voor aftermarket luidsprekers heb ik adapter ringen nodig. Is dat alleen auto specifiek en passen alle luidsprekers van een bepaalde maat daarin ? Of moet het echt passend zijn voor een bepaalde auto en een bepaalde luidspreker ?In ieder geval iedereen al hartelijk bedankt voor het meedenken en adviseren !
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-04-2009 22:16 #1236487
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic speakers
Tweeters in het dashboard: deze zorgen vooral voor een mooiere plaatsing van het hoog: netjes voor je, breed en ruimtelijk, alsof de motorkap het podium is. Dat is één van de redenen waarom ik ook een composet aanraad: midwoofers in de deuren met losse tweeters (en filters) die onder de originele kapjes in het dashboard kunnen geplaatst worden. Een andere reden is de kwaliteit: de filtering die vaak niet meer dan een condensatortje is en de tweeter die in een coaxiale luidspreker gepropt is, is bijna altijd inferieur aan de losse scheidingsfilters en tweeters van een composet van hetzelfde merk en type.
Adapterplaten: deze zijn auto-specifiek, in het geval van een 940 kun je ze ook gewoon zelf maken met een dun plaatje MDF. In de caraudiowereld zijn er standaarden omtrent het formaat en de bevestiging van luidsprekers, waar de meeste fabrikanten (zo ook Helix) zich aan houden. Standaard 13cm speakers passen op de originele plaatsen met behulp van (al dan niet zelfgemaakte) adapterplaten in de voorportieren.
groetjes,Isabelle
Adapterplaten: deze zijn auto-specifiek, in het geval van een 940 kun je ze ook gewoon zelf maken met een dun plaatje MDF. In de caraudiowereld zijn er standaarden omtrent het formaat en de bevestiging van luidsprekers, waar de meeste fabrikanten (zo ook Helix) zich aan houden. Standaard 13cm speakers passen op de originele plaatsen met behulp van (al dan niet zelfgemaakte) adapterplaten in de voorportieren.
groetjes,Isabelle
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-04-2009 23:04 #1236493
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic even lezen henk,
ik weet ze
even lezen henk,
ik weet ze te liggen hier erg dicht in de buurt de goede volvo boxen premium.
ik weet ze te liggen hier erg dicht in de buurt de goede volvo boxen premium.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-05-2009 07:22 #1237367
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volvo
Volvo speakers kunnen zeker goed zijn ! Heb gisteren een setje gebruikte Volvo niet-standaard spekers ingebouwd en wat een verschil ! Dashboardspeakers maken zeker een heel verschil (zaten er eerst niet in) maar toen ik daarna ook mijn huidige speakers vervangen had was het echt een stuk beter. Rammstein kan nu ook echt op volle oorlogssterkte zeg maar, zonder dat het een hoop harde ruis wordt. Ik kan mijn CT-906 nu (bijna) vol opendraaien met zn 4x20 watt en de muziek wordt gewoon goed weergegeven. Wel loeihard trouwens
Was nu voor de helft van het aantal euri klaar dan ik anders aan aftermarket had moeten uitgeven. Dus, Volvo speakers kunnen zeker goed zijn. Hoewel ik me inderdaad wel kan voorstellen dat de standaard "papieren" speakers beroerd zijn. Jan-Geert en Henk-Jan, nogmaals hartelijk dank voor de hulp bij inbouwen/testen en de koffie !

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-05-2009 15:08 #1237383
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Papier
Even voor alle duidelijkheid: het feit dat een speaker een papieren conus heeft zegt helemaal niets over de kwaliteit er van.
Zowel bij de allergoedkoopste troep als bij topluidsprekers (ik denk bijvoorbeeld aan de Focal Utopia Beryllium reeks) wordt papier toegepast als conusmateriaal. De meeste luidsprekers die qua detail en klankkleur mijn voorkeur genieten zijn trouwens luidsprekers met een papier-conus.
Zelfs de kostprijs van de luidspreker of het formaat van de magneet zegt niet altijd iets over de kwaliteit. Ik denk bijvoorbeeld aan TangBand, ik krijg binnenkort een setje 10cm breedbandertjes uit de topreeks van dit merk binnen.Kostprijs: 77 euro per stuk, geen budget-materiaal, maar zeer goedkoop in zijn klasse, wetende dat deze luidsprekers van conus tot magneet met hoogwaardige materialen en grote precisie is gemaaktMagneet: piepklein, maar door het gebruik van een neodymium toch vele malen sterker dan de grotere, courantere strontium magneten.Kwaliteit: Ik heb ze nog niet binnen en heb er dus zelf nog niet mee kunnen testen, maar volgens zowel objectieve (gebaseerd op metingen) reviews als ervaringsdeskundigen is het een van dé toppers in de wereld van 10cm breedbanders, waar nog talloze véél duurdere luidsprekers in bestaan!
Conclusie: vel nooit zo maar een oordeel over een luidspreker aan de hand van de kostprijs, het conusmateriaal, de grootte van de magneet... Het betrouwbaarste zintuig om een luidspreker te beoordelen is het gehoor, niet het zicht!
groetjes,Isabelle
Zowel bij de allergoedkoopste troep als bij topluidsprekers (ik denk bijvoorbeeld aan de Focal Utopia Beryllium reeks) wordt papier toegepast als conusmateriaal. De meeste luidsprekers die qua detail en klankkleur mijn voorkeur genieten zijn trouwens luidsprekers met een papier-conus.
Zelfs de kostprijs van de luidspreker of het formaat van de magneet zegt niet altijd iets over de kwaliteit. Ik denk bijvoorbeeld aan TangBand, ik krijg binnenkort een setje 10cm breedbandertjes uit de topreeks van dit merk binnen.Kostprijs: 77 euro per stuk, geen budget-materiaal, maar zeer goedkoop in zijn klasse, wetende dat deze luidsprekers van conus tot magneet met hoogwaardige materialen en grote precisie is gemaaktMagneet: piepklein, maar door het gebruik van een neodymium toch vele malen sterker dan de grotere, courantere strontium magneten.Kwaliteit: Ik heb ze nog niet binnen en heb er dus zelf nog niet mee kunnen testen, maar volgens zowel objectieve (gebaseerd op metingen) reviews als ervaringsdeskundigen is het een van dé toppers in de wereld van 10cm breedbanders, waar nog talloze véél duurdere luidsprekers in bestaan!
Conclusie: vel nooit zo maar een oordeel over een luidspreker aan de hand van de kostprijs, het conusmateriaal, de grootte van de magneet... Het betrouwbaarste zintuig om een luidspreker te beoordelen is het gehoor, niet het zicht!
groetjes,Isabelle
Moderators: Jerry Stam