Zijn Volvo speakers een beetje OK ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2009 20:03 #1074023 door V700 register
Zijn Volvo speakers een beetje OK ? is gemaakt door V700 register
Allen,
ben eigenlijk benieuwd naar jullie mening over de originele Volvo luidsprekers in de voor- en achterportieren. Voorin zitten nu grote JBL luidsprekers waarvoor de kapjes zijn verzaagd en zijn vastgelijmd. Achterin blijken kleinere Pioneer luidsprekers te zitten, waarvan links de tweeter niet meer vastzit aan de grotere conus. Eigenlijk wilde ik de luidsprekers in de voorportieren vervangen door Volvo luidsprekers en nieuwe kapjes proberen te vinden, ik had hiervoor al een setje nieuwe gevonden. Nu blijkt dat achter ook niet meer OK is en eigenlijk ook vervangen moet worden. De vraag is even of ik ga vervangen door Volvo luidsprekers of iets anders.
Ik wil graag goede luidsprekers omdat ik denk dat ik toch wat kritischer luister dan de gemiddelde huisvrouw op haar boodschappenritje. Ik luister regelmatig behoorlijk stevige muziek (rammstein, metallica of nog wat ruiger) waarbij het volume niet meer geschikt is om op normale toon (of iets luidere toon) een gesprek te voeren. Ook dan moet het een beetje goed klinken. Aan de andere kant ben ik er minder (professioneel) mee bezig dan bijvoorbeeld Candisa. De luidsprekers worden gebruikt icm met een CT-906, een externe versterker zit niet in mijn plannen. Ben dus benieuwd naar jullie ervaringen met de Volvo luidsprekers en wat jullie advies zou zijn, met de eis dat het onzichtbaar moet zijn met de normale roosters.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2009 20:27 #1236388 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic speakers
Henk ik heb nog een setje orginele  volvo achterdeurspeakers voor je liggen die kwamen uit mijn 940 '97 klinken wel goed .

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2009 20:40 #1236389 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gevoeligheid
Als je niet wilt werken met een versterker is het belangrijk luidsprekers te kiezen met een hoge gevoeligheid die geen hoge vermogens vereisen om goed te klinken.
Laat originele luidsprekers maar voor wat ze zijn: zo goedkoop mogelijk in serieproductie te maken om 90% van het publiek tevreden te stellen. Ik weet niet wat de Volvo dealer er voor vraagt, maar sowieso zal 95% van dat bedrag zitten in het 'Volvo' stickertje. Fabrieks-af luidsprekers, zeker voor oudere wagens zijn niet veel soeps. Spendeer beter het geld op de aftermarket markt.
Een reeks luidsprekers dat tevreden is met weinig vermogen (en dus behoorlijk klinkt met het interne versterkertje van de radio) en die uitzonderlijk goed klinkt in zijn prijsklasse is de Helix Deep Blue reeks.
Vooraan zou ik je aanraden een 13cm composet te plaatsen. 13cm midwoofers passen normaal met behulp van adapterplaten en de tweeters kun je onder/in de roostertjes in het dashboard knutselen.
Achteraan zou ik je aanraden de luidsprekers in de deuren er gewoon uit te halen, in de B-stijlen de kabels voor de speakers in de achterdeuren doorknippen en verlengen naar de hoedenplank en daar een setje 6x9" luidsprekers te plaatsen. Door het grotere conusoppervlak zullen ze veel beter bass kunnen produceren dan normale 13cm luidsprekers in de achterdeuren en doordat ze verder naar achteren zitten geeft het ook een ruimtelijker effect aan de klank.
De Helix Deep Blue reeks is vrij betaalbaar en heeft zowel een 13cm composet als 6x9" luidsprekers in de reeks.
Ik weet niet waar je woont, maar als je redelijk in het zuiden van NL woont kun je eens langs gaan bij Stef's Car Audio te Brecht (30km van Breda, 30km van Antwerpen), doe hem gerust de groeten van 'Candisa'.
groetjes,Isabelle

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2009 20:51 #1236391 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic luide spreker
Uit Volvo speakers in de oudere 700 en 900 series komt alleen een heleboel lawaai...daar is alles wel mee gezegd.
Groet,
Wart

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2009 21:00 #1236392 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste Isabelle, je schreef
Beste Isabelle,
je schreef dit; "Laat originele luidsprekers maar voor wat ze zijn: zo goedkoop mogelijk in serieproductie te maken om 90% van het publiek tevreden te stellen. Ik weet niet wat de Volvo dealer er voor vraagt, maar sowieso zal 95% van dat bedrag zitten in het 'Volvo' stickertje. Fabrieks-af luidsprekers, zeker voor oudere wagens zijn niet veel soeps."
Nou bestaat er geen twijfel over, ik zit in de 10% en niet in de 90%. En toch kan ik je melden, het geluid dat door de standaardspeakers in mijn 940 word geproduceerd met een standaard Volvo radio, is absoluut niet slecht. Het gaat er alleen om wat je verwacht. En natuurlijk wat je definitie van goed is. Tuurlijk, serieuze bassen en echt heldere hoge tonen moet je niet verwachten, maar alles daartussen wordt mooi weergegeven. In mijn 940 zitten de standaard 4 deurspeakers en 2 dashboard speakers.
In mijn 960 is het geluid wel effe een beetje beter, maar ook daar, alles standaard Volvo. Mooie hoge tonen en zelfs goede bassen. 2 dashboardspeakers, 4 deurspeakers en 2 hoedenplankspeakers in dit geval. Echt een concertzaal.
Zeker als je het geluid dat in onze oude bakstenen met de standaardspeakers wordt geproduceerd vergelijkt met wat andere merken bieden, is het zeker niet slecht. Jij stelt hele hoge eisen aan geluid is inmiddels wel duidelijk. Maar dat is natuurlijk ook direct je referentiekader. Je geeft nu redelijk stellig advies dat het allemaal maar niks is wat Volvo biedt, maar wel vanuit jouw referentiekader. En jouw referentiekader is een kader dat slechts weinigen delen. Er zijn meer mensen die minder hoge eisen stellen dan mensen die net zulke hoge eisen stellen. Dat moet je denk ik wel in je advies meewegen. Daarmee maak je het voor de gene die je verhaal moet afwegen een stuk duidelijker hoe je verhaal geplaatst moet worden.
Wilde ik even meegeven. Naast mijn persoonlijke mening dat het geluid van de standaardspeakers dus echt niet zo heel slecht is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2009 21:09 #1236395 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Speakers
In ieder geval dank voor je mening en advies Isabelle. Hoewel ik niet in het zuiden woon (maar daar minimaal 3 uur rijden vanaf woon) toch bedankt voor het adres dat je aanbeveelt. De tip voor de betaalbare aftermarket speakers zal ik uitzoeken. Het gaat me om goede luidsprekers die tot een redelijk volume de bassen en hoge tonen nog redelijk weergeven voor een redelijke prijs. Ik wil mijn luidsprekers in mijn achterdeur houden. Als ik nu Barry Mcguire luister met "the eve of war" hoor ik Barry duidelijk vanaf de achterbank komen (mijn vriendin was dat ook opgevallen) dus qua plaats vind ik dat wel OK. Scheelt me ook interieurwerk, waar ik op zich niet heel happig op ben. Hoewel naar de hoedenplank verplaatsen wel meer ruimte zal geven. Adapter ringen monteren en evt. aanpassen is wat mij betreft geen probleem natuurlijk, dus aftermarket is zeker wel in beeld. Als mn deurpanelen niet bol gaan staan en de roosters er op een normale manier op kunnen. Ik heb even snel in Vadis gekeken, voor en achterspeakers zijn wel verschilllend, momenteel heb ik al een setje Volvo speakers voor achter liggen. Die kan (en ga) ik gewoon proberen. Eens kijken hoe dat klinkt... Het blijft natuurlijk een wollige discussie, daarbij ben ik het helemaal met Richard eens. Maar zo kom ik denk ik wel verder.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2009 21:13 #1236397 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hé Henk, je weet waar ik
Hé Henk,
je weet waar ik woon, en wat mij betreft ben je van harte welkom eens te komen luisteren hoe het "standaardspulletje" klinkt. Neem gerust je cd van Barry McGuire mee in dat geval

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2009 21:28 #1236399 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Prijs
Prijs valt me mee, en was eigenlijk ook wel wat ik in gedachten had (maximaal dan). 45 euri voor een setje. Binnenkort maar eens kijken hoe dat te monteren is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2009 23:11 #1236416 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hallo henk, heb zowel in de
hallo henk,
heb zowel in de 940 als 740 een premium set boxen zitten dit klinkt echt super en kan pioneer niet tegenop.
je mag wel eens luisteren , is nog in de buurt ook ;) , weet ook nog wel van die setjes te koop

gr jangeert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2009 23:27 #1236421 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic originele speakers
zijn meer dan goed
heb nog set liggen uit 960
zalig geluid

als je toch voor iets anders zou gaan,
steek MacAudio
passen in originele gaten
veel speaker voor je geld

mvg

koen

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC