Terug naar Volvo, maar welk type?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2020 00:48 #1463796 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Hallo Volvisti
Hallo Volvisti

JK199711 schreef: "Op een gegeven moment hebben ze één grote bladveer gekregen welke nog wel eens moe wordt en lastig leverbaar is."

De bladveer wordt inmiddels weer geproduceerd en <a href=" volvo960parts.nl/ ">is gewoon te bestellen. Hij wordt in Nederland gemaakt, aanspreekpartner en initiator van de reproductie is onze vice-voorzitter Henk Huisman.

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2020 22:04 #1463828 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Veel dank!
Heel hartelijk dank voor al het meedenken!

Ik heb voor een S70 gekozen. Reden was het financiële plaatje. Dat (b)leek werkelijk op álle fronten (aanzienlijk) te schelen. Die 960 zou ik zonder twijfel het liefste rijden, maar ik heb de kosten er gewoonweg niet voor over.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2020 20:41 #1463889 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic S70 of toch 940?
De eerste week S70 is goed bevallen. Het geluid doet me meer dan ik had gedacht. Het voelt aan alle kanten degelijk en solide. Het valt me op hoe goed de automaat aangrijpt, erg prettig.

Wel merk ik dat de 940 nog altijd wat blijft lonken. Minstens de vraag: had ik me daar toch meer in moeten verdiepen alvorens een keuze te maken? Feitelijk maakt het niet uit, ik zit immers nog steeds in de proefperiode (er ligt nog geen lpg in). De reacties van Wouter (en zijn review op Autoweek) spelen hier trouwens wel een rol in.

Gevoelsmatig is de 940 een betrouwbaarder auto dan de S70. Nog meer rechttoe, rechtaan, zeg maar. Is dat met feiten te staven? Het verbruik zal elkaar waarschijnlijk ook niet zoveel maken, of zal de vijfde cilinder dit toch in het voordeel van de S70 doen beslissen? Het zullen geen km’s per liter zijn, lijkt me.

Al met al toch reden genoeg om dit draadje nog eens te activeren. S70 of toch 940? Jullie gedachten zijn me meer dan welkom!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2020 15:22 #1463907 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voor het eerst in een 940
Er staat vlakbij een 940 aangeboden, dus vandaag even langsgereden. Wilde er minstens in gezeten hebben (mijn bovenlijf blijkt vaak te lang voor auto’s, waardoor m’n hoofd tegen het dak aan komt). Ik bleek er net vrij in te kunnen zitten. De S70 heeft een paar cm meer ruimte, dus dat is een plus.

Het ex- en interieur sprak me daarentegen bijzonder aan. Het is echt een slag ‘ouder’ dan de S70 en die charme klikte direct. Waar ik bij de S70 weinig voel als ik hem zie of erin zit, had ik dat bij deze meteen. En dan te bedenken dat het niet eens zo’n mooi exemplaar was. Heb er niet in gereden, omdat ik zeker wist dat het deze niet zou worden (niet fair tegenover de verkoper).

Binnenkort ga ik proberen om een proefrit te maken in een kanshebber. De afweging is daarmee een stapje serieuzer geworden. Ideeën over redenen voor de S70 danwel de 940 hoor ik dan ook graag.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2020 15:57 #1463910 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verbruik S70 vs 940
Een kennis van mij had indertijd een V70 uit ik meen '99 met een Duitse LPG installatie (import). Wij hebben eens samen een ritje naar Winterberg gemaakt, ik in mijn 940 LPT LPi en hij in z'n V70. Samen getankt bij wegrijden en aankomst. Ik weet het niet meer precies, maar ik meen dat het op die 300 km toch wel een liter of 6 scheelde. Dat is dus met exact dezelfde rijomstandigheden.
Wat de zitpositie betreft, ik ben zelf 2.03 m en heb boven mijn kruin nog een paar cm over. Een ingebouwd open dak is vaak een probleem, omdat dat het dak een paar cm verlaagt. Bovendien kunnen de veren in de stoel van een 940 heel simpel iets worden verlaagd. Scheelt toch ook weer.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2020 20:41 #1463920 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic persoonlijk
Vergeet niet dat beleving en emotie persoonlijk zijn. De ene persoon zal zweren bij een 850 of V70, de andere houdt vast aan de 940. Het zijn allerlei afwegingen die meespelen. Is motorgeluid doorslaggevend, of zijn er andere zaken? Dat is echt persoonlijk. Het inwinnen van nog meer meningen gaat je daarbij niet verder helpen, vrees ik.
Ik heb twee 850's en een V70 gehad, en daarbij is de bouwkwaliteit me toch op wat fronten best tegengevallen. Ik heb inmiddels drie 940's en twee 740's gereden, dus ik heb best wat vergelijkingsmateriaal. ;-)
Ook is de zit (ik ben 1.86m lang) in de 940 gewoon beter voor mij. De stoelen zijn steviger, iets breder (voor mijn gevoel) en ik heb het idee dat de afstand tot de pedalen (indien gewenst) groter gemaakt kan worden dan bij de 850.
Met de V70 ben ik nooit vrienden geworden, had ik geen enkel gevoel bij. Dat was een relatie van heel korte duur.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2020 22:40 #1463924 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @Rversteeg: Viel dat verbruik
@Rversteeg: Viel dat verbruik ten gunste van de V70 uit of van de 940? Ik vermoed het eerste, maar wil het toch even checken.

Wonderlijk trouwens dat je met jouw lengte toch nog ruimte over hebt boven je hoofd! Ik ben 1.88m en lijk minder over te hebben dan jij. Wel heel interessant wat je schrijft over die veren. Daarmee lijken de gewenste cm's dus gerealiseerd te kunnen worden. Thanks!

@Wouter: Helemaal eens dat het voor mijn afweging weinig relevant is om persoonlijke voorkeuren en emotie van andere gebruikers te lezen. Wel vind ik dat erg leuk en boeiend, maar dan meer als liefhebber.
Voor deze afweging ben ik sec geïnteresseerd in feitelijkheden: verbruik, onderhoudskosten, betrouwbaarheid door de jaren heen, etc. En gezien jouw ruime ervaring met beide modellen, ben ik echt blij met jouw reacties en meedenken. Wordt zeer gewaardeerd!

Verder is het dan een kwestie van proefrijden en sfeer proeven. En natuurlijk een goede optie tegenkomen, want de 940 sedan lijkt vrij schaars te zijn (met automaat, climate- en cruise control). Ik heb er een gevonden in Achthuizen, zelfs al in contact met de verkoper. Met een beetje geluk ga ik daar dinsdag een proefrit in maken. Nog specifieke tips waarop te letten?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2020 00:24 #1463926 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ...
Hallo Volvisti

Ik heb een paar keer een V70 of S70 gehad als vervangende auto. Het verbruik lag volgens de tripcomputer, als ik het me goed herinner, bij 1 op 11. Dat haal ik met m'n eigen auto, een 945 met B234F, nog niet (maar waarschijnlijk zit de viscofan vast).

Wat mij bij de x70 opviel, was dat de laklaag op de knoppen van de elektrische raambediening er na verloop van tijd schijnbaar af slijt. En de knoppen voor de elektrische spiegelverstelling nog wel eens plakken.

Verder lijkt de motorkap, als je in de auto zit, korter dan die van de 900.

Wel handig in de x70: De gescheiden airco (links en rechts), het "min" knopje van de cruise control en de tripcomputer.

En de zitting van de stoel is inderdaad vanaf modeljaar 1991 te verstellen:

groetjes

Mathy

• Reinier Verbeek
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
14-11-2020 12:54 #1463931 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic verbruik en tripcomputer
In de XC70 D5 die ik af en toe naar/van Frankrijk reed was het verbruik met mijn rijstijl, (rustig optrekken en regelmatig rijden, wel 130 waar het mag) strak 1:16,7/1:16,5 volgens de computer , maar de 75 liter tank paste na 1050 kilometer toch 70 liter in, wat een werkelijk verbruik van 1:15 suggereert. Gemiddeld is de tripcomputer minstens 1 km per liter te optimistisch.

Bandenslijtage kan natuurlijk ook nog suggereren dat er meer km's in een liter zitten, maar dit was ook met nieuwe banden, en kleinere banden beïnvloeden ook de kilometerteller

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2020 15:36 #1463957 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Opportunistische boardcomputer
Dat herken ik, Reinier. De computer vertelde me dat ik met mijn eerste tank benzine gemiddeld 1:14 had gereden, maar dit bleek 1:12,8 te zijn.

Ik zie dat er verschillende uitvoeringen van de 940 zijn. De link die ik laatst plaatste biedt een 2.3i Polar aan. Dat lijkt de 135pk uitvoering (met lpt dus?) te zijn. Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden qua uitvoering, of zijn vooral de opties belangrijk om op te letten? Turbo’s kunnen natuurlijk stuk gaan, maar zeker de lage druk-variant schijnt taai genoeg te zijn. Maar verder dan ‘van horen zeggen’ kom ik natuurlijk niet...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC