volvo 940 1998 lambda waarde te hoog

• John Want (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2025 17:12 #1476761 door John Want (GAST)
Beantwoord door John Want (GAST) in topic volvo 940 1998 lambda waarde te hoog
hallo bartju,bedankt voor je advies,weet op het moment nog niet wat ik er verder mee ga doen,maar bedankt voor je oplossingen,ga misschien e.a eens proberen,de meting bij de eerste garage was 1.03 bij de tweede 1.07,ga deze week de lamda sensor vervangen en een nieuwe meting doen bij een derde garage,heb de lamda sonde elektrisch gecontroleerd,doet een beetje raar.zou bij starten 400mv spanning moeten geven,doet deze niet,ook  bij verhoogd toeterental geeft deze geen hogere waarden dan 100mv,het zou weleens kunnen dat deze waarden te laag zijn,misschien een verouderde sonde,computer geeft geen foutmelding,ik woon in zeeuws vlaanderen zeeland,misschien wat lastig voor de sleuteldagen afstand wat groot,ik zal er eens naar kijken
bedankt voor de reactie grtjs john

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• John Want (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2025 18:01 #1476762 door John Want (GAST)
 hallo hier nog fotos van de metingen.mvgrt john

• John Want (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2025 18:11 #1476763 door John Want (GAST)

• John Want (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2025 19:57 #1476764 door John Want (GAST)
hallo,misschien is deze ook nog wel interresant,deze is de spanning van de lambda sonde bij stationair toerental,varieerd tussen 30 en 100mv,misschien weet iemand of dit juiste waarden zijn,via google weet ik dat de waarde bij starten tussen 400 en 500mv moet zijn,dat doet deze niet,deze geeft max 100mv,lijkt mij 
te weinig,maar ik weet de goede waarden niet.alvast bedankt grtjs john   

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2025 09:02 #1476766 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic volvo 940 1998 lambda waarde te hoog
Ik zie de multimeter op wisselspanning (AC) staan, dat lijkt me niet juist. 
Het signaal van een lambda sensor is niet constant.
Deze wissel bij goed functioneren, en een warme motor, snel en continu grofweg tussen 0,1 en 0,9 Volt.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• John Want (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2025 22:50 #1476842 door John Want (GAST)
beste volvo vrienden,goedeavond,goed nieuws vandaag,vandaag auto opnieuw gekeurd en in orde bevonden,de oorzaak van de te hoge lambda,c.q co waarde was een slechte aansluiting van de uitlaat op de turbo,veroorzaakt door een van de drie bouten,een bout was afgebroken,ik heb het lek gevonden door gaslekspray op de verbinding tussen turbo en uitlaat te spuiten,remmenreiniger leek me wat riskant,bleek er een lek te zijn,de boel los gehaald,uitlaadpaste er tussen en een nieuwe bout geplaatst,vanochtend op nieuw naar de keuring en ok bevonden,bedankt voor alle reacties,dankzij deze heb ik het probleem zelf kunnen oplossen,wist even niet waar ik het zoeken moest,ik heb ook nog een foto bijgevoegd van de mv meting van de lambda sensor.had de meter inderdaad op het verkeerde bereik staan moet op gelijkspanning staan deze is waarschijnlijk goed,wat betreft de klepspeling,dit ga ik nog eens controleren,ben waarschijnlijk mis geweest,voor een grotere klepspeling moeten er kleinere stelplaatjes in.nogmaals bedankt voor de reacties grtjs john

• John Want (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2025 22:52 #1476843 door John Want (GAST)

• Rob Versteeg
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2025 10:46 #1476852 door Rob Versteeg
Beantwoord door Rob Versteeg in topic volvo 940 1998 lambda waarde te hoog
Mooi dat je het probleem hebt gevonden. Je kunt die drie gerust regelmatig natrekken, want ze willen nog wel eens langzaam loslopen.
Remmenreiniger gebruik je trouwens om een lek aan de aanzuigkant van de motor te vinden. Doordat er wat (brandbare) spray door een lek mee aangezogen wordt in de motor, gaat die wat sneller lopen (extra brandstof). Aan de uitlaatkant werkt dat natuurlijk niet.
Door de lekkage aan de uitlaatkant wordt extra lucht in de uitlaat gezogen waardoor de lambda sonde een te arm mengsel registreert.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC