volvo 940 1998 lambda waarde te hoog

• John Want (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2025 21:53 - 02-04-2025 22:08 #1476730 door John Want (GAST)
volvo 940 1998 lambda waarde te hoog is gemaakt door John Want (GAST)
beste volvo vrienden,goede dag allemaal,leuk jullie te leren kennen,ben nieuw op het forum,ben afkomstig van het forum van de volvo 700 vereniging,maar deze is zo te horen  opgenomen in het VKV forum,aangenaam kennis te maken,wil tegelijker tijd een probleempje aankaarten met mijn volvo 944 uit 1998.
ben erg gehecht aan deze auto omdat ik deze overgenomen heb van mijn inmiddels overleden jongere broer,ik wil deze ter herinnering aan hem graag in ere houden,de auto heeft inmiddels 580000km op de teller maar ik rijd nog steeds met volle tevredenheid en met redelijk lage kosten met deze auto.
het probleem waar ik nu tegen aan loop is een te hoge lamda waarde,auto komt daardoor niet door de keuring,zou erg jammer zijn,auto is lijkt me nog in prima conditie,
wat heb ik de laatste tijd vevangen
computer brandstofsysteem
gasklephuis
cis klep
luchtmassa meter
kachel radiateur
koelwaterradiateur + uitlaat achterste en middendeel
klopsensor 
temperatuur sensor temperatuur meter
temperatuur sensor ECU
bougies,verdeelkap
luchtfilter
inlaatspruitstuk pakking
gasklephuis
turbo
een drietal jaar geleden koppaking vervangen
compressie gecontroleerd ligt tussen de 8 en 10 bar alle vier cylinders gelijk
klepspeling gecontroleerd 0,25 mm alle vier  cylinders gelijk,dit zou 0,1mm te klein kunnen zijn
computer geeft geen foutmelding
lambda sensor en catalysator nog niet vervangen
als extra wil ik nog vermelden dat de lambda waarde  bij twee verschillende garages is gecontroleerd,bij  1 garage is de lamda waarde goed,bij de andere garage is de lambda waarde te hoog bij hoog toerental.
ik wil jullie vragen om  goede raad om deze problematiek op te kunnen lossen.
alvast dank voor het meedenken en de reacties,ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.met groetjes john
Laatst bewerkt 02-04-2025 22:08 door John Want (GAST). Reden: tekst onvolledig

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Albert de Leest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
03-04-2025 09:47 #1476732 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic volvo 940 1998 lambda waarde te hoog
Hoi John, ik mis nog een simpele handeling in jouw verhaal, een valse lucht test vooral bij de injectoren en het inlaatspruitstuk. Omdat je zelf zegt dat de kleppen te strak staan, zou je deze ook op de goede waarde kunnen zetten. Groeten Albert

• John Want (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2025 21:57 #1476735 door John Want (GAST)
Beantwoord door John Want (GAST) in topic volvo 940 1998 lambda waarde te hoog
hallo albert alvast bedankt voor de reactie,ga een en ander eens proberen te onderzoeken,wat betreft de kleppen denk ik niet dat dit nog gaat lukken,ik denk dat ze uitgesteld zijn,heb dit geprobeerd,maar heb geen dikkere stelplaatjes meer,weet niet of er in de handel dikkere zijn,de maximale dikte die ik nog heb is 4-10.maar ik ben een hobby sleutelaar dus weet er niet al teveel van,misschien weet u nog iets,in ieder geval al bedankt voor de reactie het brengt me wel verder
met grtjs john

• John Want (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2025 22:23 #1476736 door John Want (GAST)
Beantwoord door John Want (GAST) in topic volvo 940 1998 lambda waarde te hoog
hallo albert heb inmiddels ontdekt dat de klepstelplaatjes tot een waarde van 4.50 gaan, ga dit waarschijnlijk ook nog eens proberen,dan zou de klep speling op een waarde van 0,29 uitkomen waarschijnlijk,maar eigenlijk nog 0.06 mm te klein,weet niet of dit voldoende zou zijn om op de wettelijk toegestane waarde te komen,ga een en ander eens proberen grtjs john

• BartJu
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
03-04-2025 22:28 - 03-04-2025 22:39 #1476737 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic volvo 940 1998 lambda waarde te hoog
Hoi John, mooi dat je deze wagen met al die emotionele waarde o pde weg wilt houden!

Zonder al te veel kennis van zaken (ik heb geen lambda en zo) toch een paar opmerkingen...

Dikste plaatje dat je hebt is 4.10 zeg je. Ik zie hier dat er ook dikkere zijn, iig 4.25. Scheelt toch weer 0.15.
www.estateservices.nl/klepstelplaatje-b19-230-dikte-4-25.html

Je geeft aan dat de lambda bij 1 garage goed is, en bij een ander niet, bij hoge toeren.
Is dat bij 1 net binnen de tolerati, bij de ander er net buiten? Of is het echt een verschil tussen de twee?
Bij net wel, net niet: dan is het gat dus niet zo groot, mogelijk dus redelijk simpel goed t ekrijgen (al is het voor de keuring, zodat je dan weer tijd hebt voor  een achte fix). Mogelijk dat ook premium brandstof al kan helpen? Ik heb ook ooit gehoord van bij menegen van of wasbenzine/spiritus zodat CO omlaag ging bij keuring, maar weet niet meer hoe dat zat. En spiritus is natuurlijk ethanol, dus daarna wel tank goed leegrijden en vers goed spul erin.(hygroscopisch)
Bij een groter gat zou het dus ook aan de meetapparauur kunnen liggen. ik zou dan de apk bij de eerste garage laten doen, en dan rustiger verder sleutelen
Succes in ieder geval!

Tip: waar woon je in de buurt? Er is vanuit het VKV 700 register ism Volov24-260Register zaterdag 12 april een sleuteldag in het groen hart (Aanmeliding sluit morgen) Live en met meer personene is er mogelijk meer over te zeggen...

Naschrift: ik zie dat d plaatjes ook tot4.50 te krijgen zijn, 0.40 meer dan je dikste plaatjes nu.
Laatst bewerkt 03-04-2025 22:39 door BartJu. Reden: naschrift

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-04-2025 00:11 #1476738 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic volvo 940 1998 lambda waarde te hoog
Hoi John. Ik denk ook aan valse lucht ergens in het inlaat traject of uitlaat. En, mis ik iets, klepspeling is 0,25 moet deze niet ong 0,35 zijn dus het plaatje moet dunner ipv dikker?

• Co K
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2025 08:30 #1476740 door Co K
Beantwoord door Co K in topic volvo 940 1998 lambda waarde te hoog
Wat John zegt klopt, als de klepspeling te weinig is, moet je dunnere plaatjes monteren.

Merk je in de motorloop of het rijden iets? Inhouden, onregelmatigheid, geluiden, ... Anders maakt dat het wel erg lastig om een probleem op te sporen..
Valse lucht kun je proberen op te sporen door met remmenreiniger te spuiten op het inlaattraject bij een stationair draaiende motor. Verandert het toerental, dan heb je het lek.

Andere vraag, wat is de compressie precies? Je zegt 8-10 bar, alle vier gelijk. Maar de ene 8 en de andere 10 is niet zoals het hoort.

• Albert de Leest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
04-04-2025 10:18 #1476744 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic volvo 940 1998 lambda waarde te hoog
Hoi John, omdat je aangeeft dat je zelf sleutelt zul je de ervaring hebben niet twee aanpassingen tegelijk te doen. Bedoel je vindt valse lucht, repareren en keuren. Daarna kleppen stellen. Stel de kleppen op minimaal 0,35mm. De afwijking tussen de twee garages wat betreft lambda waarde zal niet groot zijn hooguit 0.2 Weet je wat de CO waarde is? Groeten Albert

• Rob Versteeg
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2025 11:39 #1476746 door Rob Versteeg
Beantwoord door Rob Versteeg in topic volvo 940 1998 lambda waarde te hoog
Als de klepspeling te klein is, betekent dat dat er een te dik plaatje tussen nokkenas en klepsteel zit. Om de speling weer groter te krijgen, moet je er dus een dunner plaatje tussen zetten. Als de speling nu 0.25 mm is, dan moet je een plaatje gebruiken dat 0.10 of 0.15 mm dunner is dan wat er nu tussen zit. Op LPG loopt de klepspeling gestaag terug, op benzine nauwelijks. Je schrijft nergens dat je op LPG rijdt, dus zal het allemaal wel meevallen. Die 0,25 mm speling is weliswaar iets te klein, maar zo weinig onder de voorgeschreven minimum waarde van 0.30 dat dit geen verklaring kan zijn voor je probleem. Richt je eerst maar op andere mogelijke oorzaken. Valse lucht in het inlaattraject tussen LMM en motor, maar ook in het uitlaattraject tussen motor en lambdasonde (na de sonde heeft valse lucht geen invloed meer).
Kleppen stellen

Ik neem aan dat je met lambda waarde bedoelt dat de CO-meting te hoog uitkomt? De lambda-waarde wordt bij mijn weten niet gemeten bij de APK.

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
04-04-2025 23:02 #1476751 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic volvo 940 1998 lambda waarde te hoog
Koop een bus remmenreiniger en spuit in de buurt van Inlaatspruitstuk en luchtslangen en injectoren. Krijg je toerental verschillen heb je lekkage.
Dat oplossen en opnieuw meten. 
De klepstelplaten worden zoals gezegd in de loop van tijd/kms steeds dunner, met name op LPG.
In de markt zijn er plaatjes tot zelfs 2.3 mm dik. Je krijgt dan ook last van de randen van de stoters die je nokken raken.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC