Volvo 740 weer opstarten na 10 jaar stilstand
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2024 19:47 #1475989
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De B230K heeft een Heron-kop
De B230K heeft een Heron-kop en is geen vrijloper vziw
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2024 17:29 #1475994
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Afhankelijk of het een B230K of een B230KH
De B230K kent meen ik twee versies: met en zonder Heron-kop. De laatste is een 631-kop, de eerste 530?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2024 13:43 #1476001
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen idee wat ik heb...
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
13-10-2024 21:16 #1476004
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic B230A
Dat is een B230A, herkenbaar aan het gele dopje op de carburateur.
Fijne, sterke en vlotte motorblokken. Wel Euro 98 tanken bij voorkeur.
Fijne, sterke en vlotte motorblokken. Wel Euro 98 tanken bij voorkeur.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2024 22:13 #1476005
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik lees hierboven dat er ooit
Ik lees hierboven dat er ooit een inlaatspruitstuk van een 240 is opgezet, dus dat kan verklaren waarom het een B230A lijkt. Op de sticker op de distributiedeksel zou je aan de onderzijde het type moeten kunnen zien. Ook is het nummer van de cylinderkop ergens zichtbaar ingeslagen, aan de uitlaatzijde. Zo zou je het moeten kunnen achterhalen. Zie bv: vhttps://www.klassiekevolvo.nl/product/volvo-b230a-motor-240-242-244-245/ (voor de sticker).
Maar een B230A heeft de distributie niet aan de achterzijde van de cylinderkop zitten (maar aan de zijkant, voorzijde), en dat is hier wel het geval (zie bv: www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-vo...nderdeelid/16589550/
Maar een B230A heeft de distributie niet aan de achterzijde van de cylinderkop zitten (maar aan de zijkant, voorzijde), en dat is hier wel het geval (zie bv: www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-vo...nderdeelid/16589550/
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-10-2024 13:01 #1476025
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic plaats ontsteking
Ik heb ooit een b230K ingebouwd in een Volvo 240. Wel een klus. We hebben het luchtfilterhuis moeten bewerken, omdat het anders niet onder de motorkap paste. De ontsteking pasten ook niet gemonteerd in de wagen. Dus een tussenas uit een sloopblok gehaald, dat paste perfect. Daarna een ontsteking bovenop het blok geplaatst. Zelfs het boutgat zat in het carter. De ontsteking moest wel worden aangepast, omdat de vervroeging niet meer klopte. Na een anderhalve week rekenen en aanpassen hadden wij het voor elkaar. Er moest ook een vacuümpot in want de motor liep voor geen meter.Dus hebben wij een brandstoffilter van een Daihatsu diesel genomen die ergens in de garage slingerde. Een slang op de uitgang met een bout er in met een slangklem. Daarna met een blij gevoel een paar rondjes stoer en de volgende dag van Deventer naar Amsterdam. Harde wind in de rug, liep als een trein. Alleen op de terugweg liep het niet zo lekker meer. Ik kon slechts een top van 110 halen. Dus even uitstappen op een parkeerplaats. De diagnose kwam snel. Omdat ik de vloerbedekking niet wilde versmeren had ik voor de inbouw een tapijttegel op de vloer bij de bestuurdersplaats gelegd. Deze was onder het gaspedaal geschoven, dus dit ding eruit gehaald en aan een vuilnisbak gedoneerd. Bij het wegrijden kreeg ik een schop onder mijn kont, de motor reageerde snel. Later op de Duitse Autobahn hebben wij een topsnelheid van 210 km per uur gemeten. Een snelheid die je met een 240 niet moet rijden zonder aanpassingen, het zwabberde behoorlijk. De 240 heb ik ongeveer vier jaar gehad zonder al te veel problemen. Daarna kwam er een rode 245, die behoorlijk uitgewoond was. omdat ik niet van rinkelende zuigers hield en nog minder van olieverbruik kwam al vrij snel mijn Witte Dame die ik nog steeds heb. En die er nu uit moet, wordt te duur. Met bloedend hart, het is een perfecte wagen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-10-2024 18:22 #1476030
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik kan kiezen voor
Ik kan kiezen voor verschillende standen van de lpg regel module. Maar welke moet ik hebben voor benzine stand? Oranje lampje is lpg stand dat weet ik zeker. De groene ledjes erboven zijn uit want de lpg tank is leeg. Wanneer ik op. Het knopje druk dan hoor duidelijk een relais klikken. Het lampje brand dan rood. Wanneer ik nogmaals op de knop druk hoor ik weer een relais klik en brandt er in het geheel geen lampje. Weer knopje indrukken volgt weer het lpg oranje lampje. Dus de vraag: welke is de benzine stand.
- Jasper de Kat Angelino
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-10-2024 21:36 #1476031
door Jasper de Kat Angelino
Beantwoord door Jasper de Kat Angelino in topic Rood
= benzine stand
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-10-2024 13:50 #1476032
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zojuist de 740 even op de
Zojuist de 740 even op de gasstand (gele lampje gezet) en wonderbaarlijk starten en lopen. Wel klinkt de motor erg luidruchtig, misschien smering nog niet optimaal.
Maar op benzine loopt de auto gewoon niet. In het filmpje klik in de gasmodule om naar benzine maar auto slaat direct af en start ook niet meer. Op gasstand wel. Maar de lpg tank is schoonleeg. Dus dit zijn hooguit wat rest dampen...
Maar op benzine loopt de auto gewoon niet. In het filmpje klik in de gasmodule om naar benzine maar auto slaat direct af en start ook niet meer. Op gasstand wel. Maar de lpg tank is schoonleeg. Dus dit zijn hooguit wat rest dampen...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-10-2024 16:30 #1476034
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Filmpje vergeten te delen:
Filmpje vergeten te delen:
<a href=" drive.google.com/file/d/1TFXtZhuU-ELRoMi...X0_/view?usp=sharing ">Eerste start na 10 jaar stiltsand...
<a href=" drive.google.com/file/d/1TFXtZhuU-ELRoMi...X0_/view?usp=sharing ">Eerste start na 10 jaar stiltsand...
Moderators: Jerry Stam