Automaat
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-12-2020 21:58 #1464363
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic accumulator mod
Ik ben wel benieuwd wat je er verder van merkt, die mod. Het is toch best wel een operatie lijkt me, niet iets dat je even op een zondagmiddag op je oprit doet.
En dan wordt de olie minder heet. En dan? Die AW bakken houden het sowieso toch heel lang uit, toch? Ik dacht dat de mod vooral bedoeld was om sneller te schakelen, en in de acceleratie winst te boeken. Ben wel nieuwsgierig wat nu precies het voordeel is van deze mod.
En dan wordt de olie minder heet. En dan? Die AW bakken houden het sowieso toch heel lang uit, toch? Ik dacht dat de mod vooral bedoeld was om sneller te schakelen, en in de acceleratie winst te boeken. Ben wel nieuwsgierig wat nu precies het voordeel is van deze mod.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
09-12-2020 15:00 #1464365
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Het bevestigt weer eens...
Het bevestigt weer eens het (voor?)oordeel dat ik over automaten heb, en niet alleen op gebied van versnellingsbakken. Het roeren met een pook in een bak olie verschaft mij lichaamsbeweging onderweg,. ik heb dan ook het voordeel dat mijn linkervoet minder gevoelig is voor trombose en ík bepaal dan hoe er wordt gereden. Bovendien kan ik mijn hersens gebruiken, wat resulteert in zuiniger rijden. Minder storingen is eigenlijk geen argument wanneer je hobby is. Wel moet ik er bij aantekenen dat ik met automaten heb gereden, maar behalve bij de DAF, waarmee je net zo hard achteruit kon als voorruit en die je eventueel tijdelijk met een nylon kous kon repareren vond ik er nooit een zak aan. Grinnik.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-12-2020 19:45 #1464370
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic comfort
Grappig, Jur. En herkenbaar ook. De automaat schakelt nooit wanneer je het zelf zou doen. De automaat van mijn 850 T-5 was, zeker in de 'sportstand', wat dat betreft helemaal een lachtertje. In de bocht bij iets pittig accelereren schakelde het ding naar de 1e versnelling terug. In plaats van hoge ogen gooien als sportieve rijder zat iedereen je dan aan te kijken alsof je niet kan rijden. Kortom, helemaal eens met je pleidooi voor zelf schakelen. Maar....met 45.000 km per jaar en op een (normaal gesproken) filegevoelige route was ik altijd erg blij met de automaat. Het is een stuk comfort en gemak dat ik boven andere argumenten (lichaamsbeweging, zelf regie hebben etc) heb gezet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-12-2020 22:32 #1464384
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic precies. De verlichting steek
precies. De verlichting steek je ook niet meer aan met een lucifer en starten doe je ook niet meer met een slinger. En straks met (volledig) electrisch rijden, heb je helemaal niks meer in te brengen dus wen er maar aan.
Maar even on-topic (hoewel...): een AW bak met oliekoeler heeft toch helemaal geen mod nodig? Of gaat dit enkel om racelarij?
Maar even on-topic (hoewel...): een AW bak met oliekoeler heeft toch helemaal geen mod nodig? Of gaat dit enkel om racelarij?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-12-2020 22:41 #1464385
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic racen
Ik was tot voor kort ook in de veronderstelling dat de mod van AW bak vooral bij de tuners gedaan werd. Kortere schakelmomenten, kan me er van alles bij voorstellen. Totdat hierboven de mod ineens aan caravan rijders werd gekoppeld, omdat de olie anders (te) heet wordt. En daar raak ik het spoor ook bijster. De gemiddelde 940 rijder heeft een trekhaak, en kan 1600 of bij model '98 zelfs 1800 kg achter de auto hangen. En ik geloof dat veel 940's ook voor dat soort doeleinden gebruikt worden. Ik hang er ook regelmatig een trailer achter met paard. En toch draaien deze AW's kennelijk met gemak vele honderdduizenden kilometers zonder problemen. En ik denk dat slechts een enkeling die mod heeft.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
10-12-2020 23:47 #1464386
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Olie( )koeler
Hallo Volvisti
Om oververhitting van de automaat te voorkomen heeft Volvo al jaren geleden een kleine oliekoeler bedacht. Die wordt ook aanbevolen als je zwaardere gewichten gaat trekken. En als je de versterkingsset inbouwt, vindt Volvo zelfs dat je de koeler moet inbouwen.
groetjes
Mathy
Om oververhitting van de automaat te voorkomen heeft Volvo al jaren geleden een kleine oliekoeler bedacht. Die wordt ook aanbevolen als je zwaardere gewichten gaat trekken. En als je de versterkingsset inbouwt, vindt Volvo zelfs dat je de koeler moet inbouwen.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-12-2020 12:23 #1464395
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat helpt niet Mathy, zeker
Dat helpt niet Mathy, zeker niet als je Volvo getuned is, dan pas krijgt een automaatbak echt op zijn ... Met verbrand ijzer tot gevolg. Ik heb nu 2x een bak compleet gereviseerd inclusief het ijzer (setjes voor Toyota te bestellen bij Autotrans) en telkens is het ijzer verbrand door het gebruik. Je kunt ook de koppelomvormer laten upgraden maar dat heeft dan weer niet zoveel met de hete olie te maken.
De accumulator mod verlengt echt het leven van de bak en je kunt ook nog zonder je te schamen je schoonmoeder meenemen voor een ritje.
P.s. mod doe je inderdaad niet op de oprit dat gaat niet lukken. Het kan op de brug zonder de bak er onderuit te halen maar trek dan wel een maanpak aan want het wordt een bende. Zelf koop ik een extra bak en doe het lekker thuis in mijn schuurtje, vervolgens omruilen en de bak die er onderuit komt ook weer reviseren.
Als je een AW71L koopt let er dan op dat deze een kogellager in het staartstuk heeft en niet nog een glijlager. Die glijlagers kun je sowieso niet meer aankomen, de kogellagers en keerringen wel.
De Volvo dealer zal altijd beweren dat onderdelen voor de AW71 niet meer te krijgen zijn (ik heb het niet over een filtertje en pakking van de eerste laag), dat klopt ook maar de AW 71 is dezelfde als die er onder Toyota's gaat en daar is alles nog van te krijgen, Google er maar eens op.
[img src=" upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/t...ta-a10-1965-1970.jpg " (class="additional class"|alt="alt text")/]
De accumulator mod verlengt echt het leven van de bak en je kunt ook nog zonder je te schamen je schoonmoeder meenemen voor een ritje.
P.s. mod doe je inderdaad niet op de oprit dat gaat niet lukken. Het kan op de brug zonder de bak er onderuit te halen maar trek dan wel een maanpak aan want het wordt een bende. Zelf koop ik een extra bak en doe het lekker thuis in mijn schuurtje, vervolgens omruilen en de bak die er onderuit komt ook weer reviseren.
Als je een AW71L koopt let er dan op dat deze een kogellager in het staartstuk heeft en niet nog een glijlager. Die glijlagers kun je sowieso niet meer aankomen, de kogellagers en keerringen wel.
De Volvo dealer zal altijd beweren dat onderdelen voor de AW71 niet meer te krijgen zijn (ik heb het niet over een filtertje en pakking van de eerste laag), dat klopt ook maar de AW 71 is dezelfde als die er onder Toyota's gaat en daar is alles nog van te krijgen, Google er maar eens op.
[img src=" upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/t...ta-a10-1965-1970.jpg " (class="additional class"|alt="alt text")/]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-12-2020 14:01 #1464397
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oliekoeler
De olie wordt niet zozeer heet door het schakelen van de ene versnelling naar de andere, daarvoor zijn de schakelmomenten te kort. Dat de olie warm wordt, komt vooral uit de slip in de koppelomvormer. Onder zware belasting wordt er meer warmte ontwikkeld. Tijdens lockup zal de olie dan ook nog maar minimaal opwarmen. Het hogere verbruik van een automaat wordt in de bak dan ook allemaal in warmte omgezet.
Bij een handgeschakelde versnellingsbak krijgt de koppelingsplaat het alleen zwaar bij het wegrijden. Bij het laten opkomen na schakelen geef je meestal maar weinig gas. Bij een automaat is dat anders. Elke versnelling heeft min of meer zijn eigen koppelingsplatenpakket en wordt onder belasting ingeschakeld. Bij normaal rijden valt dat wel mee, maar bij flinke belasting wordt er tussen de platen aardig wat warmte ontwikkeld. Het beste zou zijn om zo snel mogelijk dat platenpakket aan te drukken, maar dan voel je een harde klap tijdens overschakelen. Het even laten slippen is dus een compromis tussen soepel overschakelen en slijtage van de koppelingsplatenpakket.
Van een ZF bak weet ik dat tijdens schakelen de oliedruk korte tijd op een bepaald niveau gehouden om de platen te laten slippen. Daarna komt er pas de volle oliedruk op te staan en slippen de platen niet meer. Het drukniveau tijdens slippen is afhankelijk van de belasting en wordt geregeld door veertjes, zuigertjes en nauwkeurig bepaalde boringen. Voor een AW zal dat niet anders zijn.
Door wat in die regeling te rommelen kun je blijkbaar het drukniveau of tijdsduur van het slippen aanpassen. Ongetwijfeld merk je dat er iets minder soepel wordt geschakeld, maar korter slippen betekent minder plaatselijke warmteontwikkeling en slijtage. Bij normaal rijden lijkt mij wat Volvo heeft bedacht een redelijk optimum tussen comfort en slijtage, zeker in ons vlakke land. Als je vaak met zware last of rechtervoet rijdt, zal dat misschien anders zijn.
Bij modernere bakken met electronische regelingen is die oliedruk allemaal veel mooier geregeld en wordt zelfs heel kort even het motorvermogen automatisch teruggenomen tijdens schakelen. Tsja, de techniek staat niet stil.
Bij een handgeschakelde versnellingsbak krijgt de koppelingsplaat het alleen zwaar bij het wegrijden. Bij het laten opkomen na schakelen geef je meestal maar weinig gas. Bij een automaat is dat anders. Elke versnelling heeft min of meer zijn eigen koppelingsplatenpakket en wordt onder belasting ingeschakeld. Bij normaal rijden valt dat wel mee, maar bij flinke belasting wordt er tussen de platen aardig wat warmte ontwikkeld. Het beste zou zijn om zo snel mogelijk dat platenpakket aan te drukken, maar dan voel je een harde klap tijdens overschakelen. Het even laten slippen is dus een compromis tussen soepel overschakelen en slijtage van de koppelingsplatenpakket.
Van een ZF bak weet ik dat tijdens schakelen de oliedruk korte tijd op een bepaald niveau gehouden om de platen te laten slippen. Daarna komt er pas de volle oliedruk op te staan en slippen de platen niet meer. Het drukniveau tijdens slippen is afhankelijk van de belasting en wordt geregeld door veertjes, zuigertjes en nauwkeurig bepaalde boringen. Voor een AW zal dat niet anders zijn.
Door wat in die regeling te rommelen kun je blijkbaar het drukniveau of tijdsduur van het slippen aanpassen. Ongetwijfeld merk je dat er iets minder soepel wordt geschakeld, maar korter slippen betekent minder plaatselijke warmteontwikkeling en slijtage. Bij normaal rijden lijkt mij wat Volvo heeft bedacht een redelijk optimum tussen comfort en slijtage, zeker in ons vlakke land. Als je vaak met zware last of rechtervoet rijdt, zal dat misschien anders zijn.
Bij modernere bakken met electronische regelingen is die oliedruk allemaal veel mooier geregeld en wordt zelfs heel kort even het motorvermogen automatisch teruggenomen tijdens schakelen. Tsja, de techniek staat niet stil.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-12-2020 21:54 #1464454
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Zie de accumulator mod alsof
Zie de accumulator mod alsof je je koppelingspedaal tijdens gasgeven niet langzaam maar juist snel laat opkomen.
Oliekoeler helpt zeker met het verlengen van de levensduur van de bak.
Als je dit langzaam op laten komen van koppelingspedaal met een handgeschakelde bak doet dan vreet ie ook aan je koppelingsplaat.
Wanneer je met maar 0,8 bar a 1 bar druk rijd met een 13c en maar af en toe de kickdown gebruikt dan volstaat een extra oliekoeler wel.
Hitte is de grootste vijand van een automaatbak, zal ook iedere automaat specialist bevestigen.
Vanaf 200pk is de mod wel aan te raden, eigenlijk een must.
of handmatig schakelen en ff je voet liften wanneer je schakelt.
Je kan een automaat redelijk goed zelf bepalen wanneer ie schakelt.
Alleen het terugschakelen wanneer je flink gas geeft en je wilt dit niet dat kan wel eens irritant zijn.
Oliekoeler helpt zeker met het verlengen van de levensduur van de bak.
Als je dit langzaam op laten komen van koppelingspedaal met een handgeschakelde bak doet dan vreet ie ook aan je koppelingsplaat.
Wanneer je met maar 0,8 bar a 1 bar druk rijd met een 13c en maar af en toe de kickdown gebruikt dan volstaat een extra oliekoeler wel.
Hitte is de grootste vijand van een automaatbak, zal ook iedere automaat specialist bevestigen.
Vanaf 200pk is de mod wel aan te raden, eigenlijk een must.
of handmatig schakelen en ff je voet liften wanneer je schakelt.
Je kan een automaat redelijk goed zelf bepalen wanneer ie schakelt.
Alleen het terugschakelen wanneer je flink gas geeft en je wilt dit niet dat kan wel eens irritant zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-01-2021 17:53 #1464816
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic E en S op automaat V90
In mijn V90 (1997) automaat AW43 zitten wel de knopen E(conomic) en S(port). Met deze laatste, trek je de stenen uit de weg - figuurlijk dan .
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam