Automaat
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2020 13:20 #1464173
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inwendige vervuiling?
Dat in de soep draaien van clutchpakketten komt doordat die pakketten door middel van oliedruk worden bediend. In het geval van deze ZF bakken is het leegloopkanaal van één van die pakketten een beetje krap bemeten en duurt het soms lang voordat de olie is weggelopen. Dat pakket blijft daardoor dan ook in N slippen. Vandaar een halve minuut wachten als je van D naar N schakelt, dat geeft de olie de tijd terug te lopen en het pakket vrij te laten komen.
Zie ook: volvo700vereniging.nl/algemeen-techniek/...maat-zf4hp22-prnd321
Zie ook: volvo700vereniging.nl/algemeen-techniek/...maat-zf4hp22-prnd321
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2020 14:21 #1464174
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic die apk gaat bij mij iig al
die apk gaat bij mij iig al 25 jaar goed.
De ZF gaat iets boven de 80 in de lockup en heeft probeert in zijn schakelverloop daarvoor zo min mogelijk toeren te draaien (wat ik heerlijk vind). Het is echt een beetje een ouderwetse luie automaat die niet van drukdoenderij houdt maar gewoon wil cruisen. Wat mijn AW40 heeft is dat deze uit de lockup schiet als je gas los laat - tenenkrommend. Dat doet de ZF dan weer niet (tenzij onder de 80).
De ZF gaat iets boven de 80 in de lockup en heeft probeert in zijn schakelverloop daarvoor zo min mogelijk toeren te draaien (wat ik heerlijk vind). Het is echt een beetje een ouderwetse luie automaat die niet van drukdoenderij houdt maar gewoon wil cruisen. Wat mijn AW40 heeft is dat deze uit de lockup schiet als je gas los laat - tenenkrommend. Dat doet de ZF dan weer niet (tenzij onder de 80).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
27-11-2020 14:46 #1464175
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Ik heb em al eens eerder
Ik heb em al eens eerder ergens hier op het forum neer gezet.
Maar kan em zelf niet eens meer terug vinden
In de bijlage nog maar eens de officiële apk-procedure.
Kan een MOD hem misschien ergens in de vraagbaak plaatsen voor de toekomst?
<a href=" volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...SMB25-025-0991_0.pdf ">SMB25-025-0991
Maar kan em zelf niet eens meer terug vinden

In de bijlage nog maar eens de officiële apk-procedure.
Kan een MOD hem misschien ergens in de vraagbaak plaatsen voor de toekomst?
<a href=" volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...SMB25-025-0991_0.pdf ">SMB25-025-0991
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-11-2020 20:21 #1464198
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic TransGo 340 reprogramming kit
Is iemand bekend met dit product? Ik ben het al een paar keer tegen gekomen op Engelse/USA fora; het zou het schakelgedrag zodanig aanpassen dat de bak sneller schakelt. Dus niet sneller in de zin van schakelen bij andere toerentallen, maar in de zin van dat de schakelmomenten korter worden, met minder interne slip in de bak, waardoor er minder slijtage is, en de bak ook minder warm loopt. Het wordt met name aanbevolen voor rijden met aanhangers (en verder ook voor racen / hot rodden etc. maar dat interesseert me niet). In de beschrijving op de website wordt gesproken over Toyota en andere Japanse merken, maar het zou dezelfde Aisin bak zijn die ook in de 960 en S/V90 zit.
transgo.com/product-details/a340-reprogramming-gear-command/
transgo.com/product-details/a340-reprogramming-gear-command/
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-11-2020 20:41 #1464199
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic reprogramming kit
Klinkt een beetje als wat de accumulator modificatie doet. Ik denk dat er tegenover de voordelen ook wel wat nadelige effecten zijn op comfort.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-11-2020 21:49 #1464200
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic accumulator & pressure mod
Ik wist niet dat het zo heette, maar inderdaad, het lijkt me net zoiets.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-11-2020 22:22 #1464201
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic slipt de bak dan in z'n
slipt de bak dan in z'n algemeenheid minder of alleen bij schakelen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 36
30-11-2020 09:51 #1464204
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic aanhanger en slip
Klinkt mij ook in de oren dat het is voor mensen die een aanhanger trekken en dan ook de hele tijd met een plat gaspedaal rijden. Als ik met (een eigenlijk te zware) aanhanger rijdt en een automaat, dan lift ik even tijdens het schakelen. Heel belegen, maar daardoor lopen de kilometrages van onze volvo's toch zo op. Met een aanhanger in de bergen is dat natuurlijk iets gedifferentieerder, maar de meeste slijtage zit toch onder je rechtervoet?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-11-2020 12:29 #1464209
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hij slipt minder tijdens het
Hij slipt minder tijdens het schakelen wat ik begrijp.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-12-2020 20:51 #1464362
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is inderdaad hetzelfde effect
Is inderdaad hetzelfde effect als bij de accumulator mod.
Bij de accumulator mod zorg je dat de 3 zuigers maar plusminus 1 mm in kunnen in veren waardoor hij eerder schakelt en niet de bakolie te lang door de kanalen laat lopen, wrijving is warmte daar wordt de bakolie ook bij normaal gebruik pisheet van.
De mod voorkomt het nog heter worden van je bakolie ook en vooral onder nog zwaardere omstandigheden. Ik heb de mod ook gedaan, de bak schakelt ietsje harder, maar niet noemenswaardig vervelend, de AW's schakelen sowieso al wat ruw.
Voor normaal gebruik is de mod nuttig, voor zwaar werk en met de caravan rijden zeer nuttig
Bij de accumulator mod zorg je dat de 3 zuigers maar plusminus 1 mm in kunnen in veren waardoor hij eerder schakelt en niet de bakolie te lang door de kanalen laat lopen, wrijving is warmte daar wordt de bakolie ook bij normaal gebruik pisheet van.
De mod voorkomt het nog heter worden van je bakolie ook en vooral onder nog zwaardere omstandigheden. Ik heb de mod ook gedaan, de bak schakelt ietsje harder, maar niet noemenswaardig vervelend, de AW's schakelen sowieso al wat ruw.
Voor normaal gebruik is de mod nuttig, voor zwaar werk en met de caravan rijden zeer nuttig

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam