EMVK probleem
- V300 register
- Verbannen
Ik heb een vraag en ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.
Sinds een aantal weken rijd ik in een 340 variomatic. Nu viel het mij op dat de auto erg veel toeren maakte en veel brandstof verbruikte. Na enorm handige links op dit forum uitgevonden dat er een klepje van de opschakel kant was afgebroken. Klepje gelijmd met secondelijm en de auto reed als nooit tevoren.
Nu houd ik niet van halve maatregelen, en heb dus een revisiesetje voor de emvk besteld. Alles in de EMVK vervangen, ik dacht; dit kan er weer een tijdje tegenaan. Wat schetst mijn verbazing, de auto schakelt niet meer op :S
Ondertussen met hulp van dit forum alle elektronische componenten doorgemeten, alles lijkt prima. Na een lange zoektocht ben ik erachter gekomen, dat er wellicht iets in het "middenstuk" van de emvk kapot is. Ik zal het proberen uit te leggen.
Als ik bovenop het huis van de emvk op de "bron" van het vacuum zuig of blaas, kan ik zonder weerstand lucht door het gaatje van de terugschakelkant krijgen. Als ik echter het gaatje van de terugschakelkant dicht houdt, kan ik geen lucht blazen door het gaatje van de opschakelkant, en als ik aan de aansluiting zuig krijg ik er met zeer veel moeite wat lucht doorheen.
Het is een lang verhaal geworden, maar ik hoop dat iemand mij uit de brand kan helpen, want ik wordt ondertussen hopeloos van dit probleem!
Mvg,
Matthias
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Als iemand mij blij kan maken die dit onderdeel nog heeft liggen..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Geen vacu?mslangen omgewisseld? Geen draadjes van de spoelen omgewisseld?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Niet geregistreerd;233919 schreef : Als ik bovenop het huis van de emvk op de "bron" van het vacuum zuig of blaas, kan ik zonder weerstand lucht door het gaatje van de terugschakelkant krijgen. Als ik echter het gaatje van de terugschakelkant dicht houdt, kan ik geen lucht blazen door het gaatje van de opschakelkant, en als ik aan de aansluiting zuig krijg ik er met zeer veel moeite wat lucht doorheen.
dat is in ieder geval normaal, de terugschakelkant is open maar aan de opschakelkant is een vacu?mbegrenzer en een terugslagklep gemonteerd.
vwb het nu niet meer opschakelen, meest waarschijnlijke is dat de A en B slangen omgedraaid zijn (opschakelkant A is de dunne slang) zou evt ook kunnen dat je de diode er verkeerd op gesoldeerd hebt of het spoeltje met diode aan de terugschakelkant gebruikt hebt oid, maar dat had je wel gemerkt met het aansluiten van de bedrading (groene draad heeft een kleiner schuifje)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
AvdAkker;233924 schreef : zou evt ook kunnen dat je de diode er verkeerd op gesoldeerd hebt of het spoeltje met diode aan de terugschakelkant gebruikt hebt oid, maar dat had je wel gemerkt met het aansluiten van de bedrading (groene draad heeft een kleiner schuifje)
Dat kan dus maar op een manier.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ik weet alleen zeker dat alles goed gemonteerd is, alles zit zoals jullie zeggen en ik heb alles gemarkeerd voor ik het uit elkaar heb gehaald.
Wat betreft dat terugslag klepje, hoort dat zoveel weerstand te geven?
Nogmaals dank,
Matthias
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
ja dat klopt, maar ik heb er al genoeg gezien die het groene draadje met het kleine schuifje zo verkracht hadden dat hij op een groot schuifje paste;)Stepfun;233927 schreef : Dat kan dus maar op een manier.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
ja, een terugslagklep is in pneumatiek hetzelfde als een diode in elektra, de "stroom" (of lucht/vacuum) kan maar een kant opDuneWM;233930 schreef : Wat betreft dat terugslag klepje, hoort dat zoveel weerstand te geven?
in het geval van het emvk is het opschakelvacuum begrenst rond de 400mbar, dus ja dat geeft best wel wat weerstand als je het zelf doorblaast.
heb je deze pagina al gezien en doorgenomen?: www.v3c.nl/berichten.php?content=Varioma...agnose&menu=techniek
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Slangen gecheckt; ok
Spoel opschakel zijde doorgemeten; ok
Diode; ok
Stekkertjes opschakel kant; 12 volt bij gas geven
Het valt me op dat de bergrem nu ook niets meer veranderd aan het rijden. Verder hoor ik de emvk klikken bij het inschakelen van de bergrem, kickdown, rem. Alleen niet bij draaiende motor boven 1800 toeren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.