Hier kun je een bericht plaatsen zonder te moeten registreren.

Volvo 66 van 1978 Variomatic

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-06-2011 20:16 #876764 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 66 van 1978 Variomatic
Hoi Joke,

Zoals Jeroen zegt ga inderdaad het beste naar de site van de Dafclub via www.dafclub.nl en stel daar op het forum je vraag nog eens. Zeg er ook bij waar je woont dan heb je zelfs kans dat een daffer uit de buurt kan komen kijken !

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-06-2011 00:08 #876809 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 66 van 1978 Variomatic
heeft de auto een P-stand?

wat gebeurt er als in de P gestart wordt en de R wordt ingelegd?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-06-2011 07:59 #876814 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 66 van 1978 Variomatic
Hey Joke, vanwaar ben je? Misschien woont er wel iemand in de buurt van jou die is kan komen kijken en voor jou eventueel het probleem kan oplossen.
Klopt mijn vermoeden dat je een Belgische bent?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-06-2011 13:50 #876835 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 66 van 1978 Variomatic

Dendorssers;177843 schreef : Hey Joke, vanwaar ben je? Misschien woont er wel iemand in de buurt van jou die is kan komen kijken en voor jou eventueel het probleem kan oplossen.
Klopt mijn vermoeden dat je een Belgische bent?


Hey, ben inderdaad een rasechte belg :-) Ben van Gent...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-06-2011 13:51 #876836 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 66 van 1978 Variomatic

antiekeradio;177838 schreef : heeft de auto een P-stand?

wat gebeurt er als in de P gestart wordt en de R wordt ingelegd?



Hetzelfde, het piepend geluid maken...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
10-06-2011 13:57 #876838 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Volvo 66 van 1978 Variomatic
Ik ben geen vario kenner, maar volgens mij kun je normaal niet in P starten???

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-06-2011 14:27 #876841 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 66 van 1978 Variomatic
Jawel, is niet aan te raden. Starten in D gaat niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-06-2011 14:37 #876844 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 66 van 1978 Variomatic
Haha, dacht het wel Joke! Wat mij betreft ben je altijd welkom, maar als hij nu niet rijdt is dat wat onhandig! Het is nogal moeilijk om op basis van wat ik hier lees een echt diagnose te kunnen stellen natuurlijk!

Kan het zijn dat de ontkoppelaar op de pook de geest heeft gegeven? Want dan lijkt het mij niet abnormaal om met draaiende koppeling de pook van stand te doen veranderen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-06-2011 14:50 #876847 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 66 van 1978 Variomatic
Je kunt een variomatic in P of N starten. Echter, de koppeling zal in beide standen gewoon aangrijpen. In de N-stand is dat geen probleem, omdat de transmissie in zijn vrijstand draait, en er dus geen krachtsoverbrenging naar de wielen gaat. De P-stand echter is niets meer een blokkeerpal op de achteruitversnelling. In een correct werkende auto zal de koppeling in die stand later aangrijpen, maar gasgeven in de P-stand betekent WEL krachtsoverbrenging, en daarmee slijt je dus je koppeling. Het kan dus geen kwaad daar een notitie van te maken als je je APK-keurmeester niet met de materie vertrouwt ;)

Van P-stand naar R-stand betekent dus alleen het lostrekken van de blokkeerpal. Ik kan niet exact benoemen wat er loos is als het daar al misgaat, maar ik heb het idee dat het een combinatie van factoren is, zoals ontkoppelmechanisme stuk en een draaiende aandrijfas door ofwel een te hoog stationair toerental of een koppelingsplaat die te strak staat afgesteld of waarvan een losse flard ervoor zorgt dat hij voortdurend wordt meegenomen door het vliegwiel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-06-2011 16:48 #876947 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 66 van 1978 Variomatic

v0lv0freak;177729 schreef : Als ik het zo hoor komt de koppeling dus niet vrij?


Inderdaad :-(

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD