343 '76 - '77?
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- alex kokkeler (GAST)
- Nieuw lid
Doe eens een poging.
als antwoord op de vraag:
duvellover;170832 schreef : Bij DAF in Eindhoven?
Wiki schreef : De DAF 77 was een ontwerp van de vroegere Nederlandse autofabrikant DAF voor een personenauto die de beoogde opvolger was van de DAF 66 . De auto zou nooit door DAF worden geproduceerd, omdat Volvo in 1975 de personenautodivisie van Van Doorne's Automobiel Fabriek kocht om greep te krijgen op de markt van de kleine wagens. Volvo produceerde vervolgens de 66 nog tot 1981 als Volvo 66 , de DAF 77 werd echter de Volvo 343 , met de typische variomatic -aandrijving (die Volvo CVT noemde) en zonder noemenswaardige wijzigingen aan het chassis. Het probleem van de Volvo 343 was dat hij te zwaar was voor de riemen van de variomatic, zodat deze snel sleten. De auto was daarnaast, echter enkele jaren na de marktintroductie, ook leverbaar met een conventionele versnellingsbak.
De eerste Volvo 343's bezaten nog veel DAF-kenmerken. Al gauw paste Volvo dit model steeds meer aan naar "Zweedse maatstaven". Zo kreeg de 343 een vernieuwd interieur, nieuwe velgen en werden de bumpers dikker. In 1991 zou het doek vallen voor deze auto (inmiddels Volvo 340 geheten). Het was de laatste auto waarin CVT in zijn oorspronkelijke vorm werd toegepast.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.