- Berichten: 111
Distributieriem verwisselen zonder speciaal gereedschap-hoe het niet moet volgens TC
- Wouter Borsje
- Premium lid
Op deze manier zou je de suggestie kunnen wekken dat het iets is om serieus te overwegen mijns inziens.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
rustybuster;249203 schreef : Je moet de motor laten lopen en dan -goed afgesteund- een scherp mes op het midden van de breedte van de riem drukken.
Als je het goed doet is de riem na enige tijd in de lengte in tweeen gedeeld.
rustybuster
En als 'ie dan blijft haken heb je een mes in je oogbal, danwel een motor in de soep. Nee bedankt. :crazy1:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
- Berichten: 7
Wouter;249206 schreef : Want je moet ook de looprol(len) en spanrol mee vervangen. Alleen de riem vervangen is dus sowieso half werk.
Idd. en bij veel auto's vervang ik ook de waterpomp gelijk mee. En sommige bouten moeten goed vast gezet worden (nm/loctide)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Volgens mij heb ik het ooit een keer zo beschreven gezien.powerflux;249216 schreef : Nee bedankt. :crazy1:
Het lijkt mij ook wel wat link, m.n. wat betreft het oog.
oudebiels
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Wouter;249206 schreef : Want je moet ook de looprol(len) en spanrol mee vervangen. Alleen de riem vervangen is dus sowieso half werk.
Ik las wel dat het vervangen van de looprollen en de spanrol gemotiveerd wordt met de veranderde spanning op deze rollen en hun lagers wanneer de riem wordt vervangen door 'ontspannen en weer spannen'
Bij de deel-techniek wordt er niets losgemaakt, valt deze reden dus weg.
oudebiels
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
rustybuster;249324 schreef : Ik las wel dat het vervangen van de looprollen en de spanrol gemotiveerd wordt met de veranderde spanning op deze rollen en hun lagers wanneer de riem wordt vervangen door 'ontspannen en weer spannen'
Bij de deel-techniek wordt er niets losgemaakt, valt deze reden dus weg.
oudebiels
Ook spanrollen en looprollen gaan 1000-en keren per minuut rond. Deze hebben dus gewoon een beperkte levensduur. Het opspannen en ontspannen bij het vervangen van de riem zal vast meespelen voor wat slijtage betreft, maar dat is niet de enige slijtage, en valt de slijtage dus niet weg. Gewoon vervangen dus die spanrollen en looprollen, de kosten en moeite zijn minimaal, zeker ten opzichte van het vervangen van een motorblok.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
- Berichten: 7
rustybuster;249324 schreef : Ik las wel dat het vervangen van de looprollen en de spanrol gemotiveerd wordt met de veranderde spanning op deze rollen en hun lagers wanneer de riem wordt vervangen door 'ontspannen en weer spannen'
Bij de deel-techniek wordt er niets losgemaakt, valt deze reden dus weg.
oudebiels
Dat kan idd. Meestal hebben ze het ook over (vaak nieuw type) waterpompen, waarvan de afdichting kan gaan lekken doordat de spanning er af is geweest. En er is natuurlijk ook een groot verschil in vervangtijd. Als je om de 60.000 een riem vervangt met een niet lange levensduur, dan zou zo'n meelooprol en spanrol het nog wel 60.000 kunnen uithouden. Echter ik neem het risico niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.