Octaangetal & loodvervanger
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Wouter;206001 schreef : Loodvervanger (buiten de octaangetal verhoging die het oplevert) is enkel nodig voor motoren met zwakke klepzittingen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Vroeger, h??l vroeger, ging men lood toevoegen aan de benzine. Dit was niet om iets te beschermen, maar om het octaan omhoog te brengen. Later kwam men er achter dat het lood ook de kleppen beschermde. Hierdoor waren geharde kleppen niet nodig, en kom men zachter materiaal gebruiken.
Nu zitten wij dus met de ellende van toen

Maar als ik het goed begrijp hebben ?lle Volvo's uit de 300-serie geharde kleppen of beter?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
-> uitgebreide info, of nl.wikipedia.org/wiki/Tetra-ethyllood beknopter in het Nederlands)
Beide zijn waar inderdaad. tetra-ethyllood (TEL) is eerst ontdekt als goedkoop middel om de klopvastheid te verbeteren, maar dit was al in de jaren '20 dus de materiaaltechniek stond toen zowieso op een heel ander niveau. Weet niet eens of je een motor van voor die tijd ?berhaupt lekker kunt laten lopen op 'gewone' euro95, laat staan dat het belangrijk is of de kleppen goed op speling blijven staan.
Toen TEL uitgefaseerd werd waren er al lang andere methoden ontwikkeld om de klopvastheid op gewenst peil te brengen.
Wat betreft materiaalgebruik in de kleppen en zittingen; Bijvoorbeeld bij gietijzeren blokken cq koppen was het vaak mogelijk om gewoon een mooi schuin randje in de kop te draaien en dat dan om te dopen tot klepzitting. Bij een kopklepmotor met aluminium cilinderkop moet een stalen ring in de kop geperst worden, omdat het aluminium basismateriaal veel te zacht is om een klepzitting van te maken. Om zeker te weten dat die ring niet vervormt bij het monteren, en goed vast blijft zitten in gebruik is het logisch om deze van gehard staal te maken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
punkazz;206076 schreef : Nu snap ik ook waarom de vorige eigenaar altijd loodvervanger gebruikte, in Duitsland zijn die hogere octaangetallen-benzines nog wat lastiger te vinden, toch?
Nee, in Duitsland is tegenwoordig beter super plus (98 of 102) te vinden dan in NL.
Tot enige jaren terug was in Duitsland normale benzine echter octaan 91, en 'super' 95.
Als je als Nederlander dus

Tegenwoordig is normale benzine weg bij de pompen en hebben ze super en super plus.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Da's nog steeds hoor, iig hier in de grensstreek. 'Benzin' is 91, 'Super' is 95 en 'Super plus' is 98.
Uitkijken dus!
Overigens is het prijsverschil tussen benzin en super hier maar 1 cent.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Wat wel goed te vinden is, is bijna pure benzeen wat ook de klopvastheid aanzienlijk verhoogt. Wel duur trouwens.
Maar ja, het ene is super giftig en het andere super kankerverwekkend, dus je moet onderhand wel gek zijn dat er bij te mikken.
Maar ik heb eens op lopen zoeken....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;206240 schreef : tot enige jaren terug?
Da's nog steeds hoor. 'Benzin' is 91, 'Super' is 95 en 'Super plus' is 98.
Uitkijken dus!
Overigens is het prijsverschil tussen benzin en super hier maar 1 cent.
Ik kom het niet meer tegen (NRW/Rheinland)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.