Octaangetal & loodvervanger
- V300 register
- Verbannen
Zonder loodvervanger
- vanaf de B14.3E met renix-ontsteking (rond '84) t/m B14.40/E/S
- auto's met katalysator/lambda sonde
- B172K na bouwjaar '86
- B19A met lage compressie (8,5:1 / 91pk)
- B200, behalve twijfelgevallen hieronder
Met loodvervanger
- alles v??r en inclusief de B14.3E, met contactpuntjes dus; althans dit wordt overal op het forum ten zeerste aangeraden, terwijl het Shell-boekje vermeldt dat euro 98 loodvrij altijd een goed alternatief is voor 95 met loodvervanger. Lees bericht #2 hieronder van Wouter!
Ik noem het gevalletjes "mag-wel-hoeft-niet":
- B19A met hogere compressie en B19E
- B172K bouwjaar '86
- B200K en B200E bouwjaar '85 en '86
Octaangehalte
Algemeen: vanaf B14.2E '81 minimaal RON 95, daarvoor RON 98.
Alles vanaf bouwjaar '87 zonder aanpassingen RON 95, ook de 2-liters.
Kanttekeningen:
- Modeljaren '81, '82 en '83 B14.2E en B14.3S: ignition time advance 2 graden
- Modeljaren '82 en '83 B14.3E: ignition time advance 6 graden
- Modeljaren '84, '85 en '86 B14.3E, B14.4E/4S: connect B-terminal to earth?!
- B14.40 (vanaf '85) zonder aanpassingen euro 95
- B19A '84 en '85 met lage compressie (8,5:1 / 91pk) zonder aanpassingen euro 95
- B19E, B200K, B200E = euro 98 maar m?t de volgende extra kanttekeningen:
Bij hoge belasting en/of hoog toerenbereik aanspreken is RON98 aan te raden bij motoren met compressieverhouding 10:1.
Bij normaal gebruik en compressie 10:1 = RON95 voldoende.
Lage compressie en electronische ontsteking = RON95 voldoende.
Lage compressie en contactpuntontsteking = RON98 want de ontsteking is minder nauwkeurig en minder krachtig, wat bij een lager RON eerder tot zelfontbranding kan leiden.
Het spreekt voor zich dat je de pingelgrens eerder bereikt bij een motor met een hoge compressieverhouding waarin je een lage klopvaste benzine gooit, dan bij een motor met een lage compressieverhouding waarin je een hoge klopvaste benzine gooit. In het eerste geval loop je kans je motor te vernielen, in het tweede geval ben je een dief van je eigen portemonnaie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
- alles voor de B14.3E met contactpuntjes; althans dit wordt overal op het forum ten zeerste aangeraden, ondanks het Shell-boekje waarin staat dat alleen euro 98 loodvrij ook volstaat.
niet door mij in ieder geval, ben het eens met het Shell boekje Loodvervanger (buiten de octaangetal verhoging die het oplevert) is enkel nodig voor motoren met zwakke klepzittingen. Er zijn eigenlijk 3 soorten klepzittingen:
- niet geharde stalen zittingen; alleen geschikt voor gelode benzine, antieke kwaliteit
- geharde stalen zittingen; alleen geschikt voor benzine, maar hoeft niet gelood te zijn, oude kwaliteit
- kneiterharde zittingen (stelliet); geschikt voor LPG, nieuwe kwaliteit
De B14.2 en ouder heeft altijd geharde stalen zittingen gehad. Technisch is het dus NIET noodzakelijk om loodvervanger te gebruiken.
bij de B14.3 en vroege B14.4 zit er vaak een sticker op het distributiedeksel (klein wit rond plakkertje) met daarop GPL wat aangeeft dat het blok geschikt is voor LPG. Weet niet 100% zeker wanneer dit gekomen is, kan goed zijn dat dit bij de overgang van B14.3E van contactpunten naar renix geweest is.
Het naar massa leggen van 1 van de draden van de B terminal geeft een ontstekingsverlating van 3 graden.- Modeljaren '84, '85 en '86 B14.3E, B14.4E/4S: connect B-terminal to earth?!
Bijv. bij de B14.3E met contactpunten is de timing op superbenzine 10 graden voor BDP, volgens deze lijst voor euro 95 moet dit 6 graden zijn = 4 graden verlating
volgens mij geldt hetzelfde voor de bovenste regel, daar is het 2 graden en origineel 6, (dus ook 4 graden verlating)
De modellen waar je aanpassingen voor moet doen aan de onsteking kun je beter op V-power (=RON97) of euro 98 rijden. Dat is op dit moment goedkoper dan de ontsteking verlaten en euro 95 tanken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Dat verhaal over de klepzittingen vind ik met name erg interessant.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ik heb alweer twee vragen en ik wens een concreet antwoord met zo min mogelijk mening erin:
1. Is het echt slecht als ik mijn B19E (zonder lvv) met enige regelmaat doorjakker in de hoge toeren op Euro 95? Ofwel, wat is normaal gebruik?
2. Hoe stel je het ontstekingstijdstip bij het HALL-principe (B19E) bij? In VV39 wordt aangeraden om dit af te laten stellen met een stroboscoop. Dat kun je dus niet doen zoals Joris hieronder aangeeft?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
met de huidige kwaliteit van benzine is het volgens mij gewoon mogelijk om standaard met die 3 graden vervroeging te rijden, geeft bij mij tot op heden nog geen problemen (rij altijd op 95)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Loodvervanger gooi ik er meestal wel bij, dat kost 10 euro per 250 liter. Oke, het hoeft niet maar och...
Zal dat stickertje eens proberen te zoeken... Maar een b14,3e een van de eerste met renix, heeft dus gewoon geharde zittingen. Dus die loodvervanger kan ik er net zo goed niet meer indoen, wanneer deze op is?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Dit is waarschijnlijk precies de reden waarom het shellboekje 98 aangeeft voor die modeljaren met die motorcode (en alle andere jaren), of euro 95 m?t loodvervanger als oplossing voor het verhogen van octaangetal + dat Volvo ooit een notificatie heeft gestuurd (die ergens in het ledenmenu zou moeten staan) dat het mogelijk is om op euro 95 loodvrij te rijden mits aanpassing ontstekingstijdstip.Markvictor;206071 schreef : Bij mij moet er volgens het boekje 96 ron in. Maar dat bestaat helemaal niet!
Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat ik mede door mijn rijstijl toch wat vaker 98 moet tanken of i.i.g. V-power, die B19E - dat merk je ook wel - kan goed overweg met 98. Ik was hier niet helemaal zeker van, omdat ook vaak gesuggereerd wordt dat het alleen tussen de oren zit. Nu snap ik ook waarom de vorige eigenaar altijd loodvervanger gebruikte, in Duitsland zijn die hogere octaangetallen-benzines nog wat lastiger te vinden, toch?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.