alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

APK niet gehaald, hulp nodig

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-08-2010 11:17 #843527 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic APK niet gehaald, hulp nodig

Bodejodel;153205 schreef : Komt helemaal goed dus! De lokale frietboer ook weer blij... :+

heb nog geen antwoord gehad.. assteunen zijn wel binnen. keuzestress :P

nieuw dingetje ontdekt: dat stuk metaal wat aan de motor zit en via een buis warme lucht toevoert aan het luchtfilter (hoe heet het?) is vrijwel er afgeroest.
foto komt er aan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
21-08-2010 12:16 #843530 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic APK niet gehaald, hulp nodig
Dat is de voorverwarmingsbuis welke de warme lucht dat van het uitlaatspruitstuk af komt naar de luchtfilter aanzuigopening brengt, dit helpt een koude motor sneller op te warmen.

Met de huidige buitentemperaturen zal het dus niet zo veel uitmaken dat die slang afgebroken/gescheurd/weg is, komende winter zal de motor met een nieuwe slang wat sneller opwarmen.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-08-2010 12:50 #843533 door Floris Schropp

Wouter76;153297 schreef : Dat is de voorverwarmingsbuis welke de warme lucht dat van het uitlaatspruitstuk af komt naar de luchtfilter aanzuigopening brengt, dit helpt een koude motor sneller op te warmen.

Met de huidige buitentemperaturen zal het dus niet zo veel uitmaken dat die slang afgebroken/gescheurd/weg is, komende winter zal de motor met een nieuwe slang wat sneller opwarmen.

ah, gelukkig geen oorzaak van de CO issue dus want tijdens testen was ie prima warmgedraaid :) *foto toegevoegd*

sorry voor alle vragen, maar ik vind het gewoon allemaal vet interresant!

Bijlagen:

• J. Ruiter
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-08-2010 13:27 #843538 door J. Ruiter
Beantwoord door J. Ruiter in topic APK niet gehaald, hulp nodig

Bodejodel;153205 schreef : Komt helemaal goed dus! De lokale frietboer ook weer blij... :+

..:yesyes:..

• Laurens Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-08-2010 16:16 #843544 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic APK niet gehaald, hulp nodig
Heb je geen scheur in het uitlaatspruitstuk zitten?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-08-2010 22:19 #843862 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic APK niet gehaald, hulp nodig
Is de auto inmiddels APK afgemeld?
Of zijn tenminste de APK punten hersteld?

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2010 14:08 #843889 door Floris Schropp

Fran?ois;153639 schreef : Is de auto inmiddels APK afgemeld?
Of zijn tenminste de APK punten hersteld?

na een hardstikke leuke middag sleutelen (en in de avond erik geholpen met een ander klusje - werkelijk een heel aardige man dus dat ging ook met plezier) gaan we komende vrijdag opnieuw laten keuren :) het hele verhaal komt!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-08-2010 20:48 #844381 door V300 register
reparatie 340

powerflux;153071 schreef : allereerst excuses als ik in 't verkeerde subforum zit.

Kom net terug van de APK: afgekeurd :sad:

't oordeel
- uitlaat niet gasdicht
- CO gehalte te hoog (geen getal gegeven, stom dat ik er niet naar heb gevraagd)
- RA voetrem lekkage (remcilinder)
- RA handrem onvoldoende
- RA remslang lekt
- LV remslang goed monteren

en de puntjes voor aandacht
- RA profiel band
- RV schokbreker lekt
- uitlijnen

't is nogal wat, en de moed is me een beetje afgenomen gezien dat ik bijvoorbeeld geen beschikking heb over een brug, en dat 't keuringsbedrijf me maar een week heeft gegeven op dit op te lossen. ik denk dat een paar dingen wel zelf te doen te zijn, maar bijv. bij de uitlaat en de remcilinder zou ik wel graag iemand bij hebben die wat meer kennis en tools heeft..

mijn vraag is nu hoofdzakelijk: zou iemand mij willen helpen mijn autotje weer in orde te krijgen, met een indicatie van de te verwachten kosten?

Ik ken nog een autobedrijf in Boekel, die is groot geworden door sleutelen aan 300's. Zit heel veel kennis, en geen absurde prijzen. (ik kom er al zo lang ik mijn rijbewijs heb) Autobedrijf Kuipers Logt 9 5427EN Boekel.
tel nr :0492-845401. Hoop dat je er iets aan hebt. Succes, enne.... die reparaties, daar ruim je zo'n stuk geschiedenis voor op????

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-08-2010 20:29 #844584 door V300 register
Ik had vroeger een APK-keurstation dat bij een te hoge CO gewoon 1 bougiekabel lostrok. Staat nergens in de APK-eisen dat de motor op 4 cilinders moet lopen.....---> briljant! De goede man is inmiddels (zeer riant) gepensioneerd en heeft het bedrijf helaas stopgezet.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2010 20:54 #844588 door Floris Schropp

850 Estate;154398 schreef : Ik had vroeger een APK-keurstation dat bij een te hoge CO gewoon 1 bougiekabel lostrok. Staat nergens in de APK-eisen dat de motor op 4 cilinders moet lopen.....---> briljant! De goede man is inmiddels (zeer riant) gepensioneerd en heeft het bedrijf helaas stopgezet.

haha, fantastisch!

nou, inmiddels is hij goedgekeurd, wat een geweldig gevoel geeft dat!
wel met de bestaande aandachtspuntjes en eigen wensen - maar daar hebben we nu gewoon echt de tijd voor.

dingen dus gedaan bij erik: 2x achter cylinder vervangen, remslang achter. CO naar beneden gesteld op gehoor (bedankt voor de uitleg) handrem strakker bijgesteld. de uitlaat dichtgekit en bij de pot gelast. vervolgens hele systeem ontlucht, tests gedaan en van de brug af gereden. hebben nog even gezocht naar een motorkap en linkerdeur in de goede kleur (heeft roestplekken en zou vervelend kunnen worden), maar een kleur onthouden is een vak apart. dat is dus voor een andere keer.

frietje gehaald, kopje koffie gezet en uiteindelijk in de late avond nog een begin gemaakt met het vervangen van een 4 bak naar een 5 bak bij een andere volvo, een klusje wat erik nog had liggen en waar we hem graag bij wilde helpen. rond 0000 waren we thuis, heel voldaan, een stuk zeker van mijzelf en mijn kunnen (erik schijnt zich gewoon verveeld te hebben... :P) en veel te hebben geleerd. zo heb ik bijvoorbeeld mijn eerste las ooit gezet.

de vrijdag erop was de handrem ineens 'los' en dus om 0800 nog een keertje afstellen (bedankt voor de snelle hulp op korte termijn) en vervolgens om 0900 met groot succes (CO was 0.1%!!) door de keuring heen. ook een veel fijnere keuring met respect voor de auto en niet gewoon hop-hop-ram-sleur over de rollerbank. j. jansen te venhorst, nog geen KM verderop.

mij zie je zeker nog een keer terug bij erik, al is het al alleen maar om onderdelen te halen :) want de lijst met wensen is flink gegroeid ;)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC