spruitstuk daf 66 Vs 340
- Boris Duijndam (GAST)
-
- Nieuw lid
-
Ik wil namelijk een turbo spruitstuk voor de b14.4 laten maken door een vriend van mij heb nu een kop en spruitstuk liggen van een 66.
Kan ik die ongestoord meegeven voor de pasvorm op de kop om een begin te maken van het spruitstuk of kom ik dan strak in de problemen.
Als dat niet kan moeten we maar steeds afspreken bij mij thuis om de b14.4 te pakken en te meten.
Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|
Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|
Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
-zuigers zijn anders
-drijfstangen zijn anders
-kop is compleet anders
-betere oliepomp
etc.
B14.4 aanpassen naar turbodruk is ook te doen maar wil je dat relatief makkelijk goed lopend krijgen dan betekend dat kortgezegd alle onderdelen van een R5 motor erop schroeven, of al die moeite een setje pakkingen + 3 uurtjes sleutelen waard is..
met de internals en kop van een std b14 zou ik niet zo snel meer als 0,3 bar laaddruk onder de gasklep zetten; die kop is totaal niet ontworpen voor laaddruk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
AvdAkker;140691 schreef : toch is het beter om als basis de geblazen C1J motor te gebruiken direct uit de R5;
-zuigers zijn anders
-drijfstangen zijn anders
-kop is compleet anders
-betere oliepomp
etc.
B14.4 aanpassen naar turbodruk is ook te doen maar wil je dat relatief makkelijk goed lopend krijgen dan betekend dat kortgezegd alle onderdelen van een R5 motor erop schroeven, of al die moeite een setje pakkingen + 3 uurtjes sleutelen waard is..
met de internals en kop van een std b14 zou ik niet zo snel meer als 0,3 bar laaddruk onder de gasklep zetten; die kop is totaal niet ontworpen voor laaddruk
Jammer om te horen, ik begrijp hieruit dat jij dus ook de R5 motor hebt genomen als basis.
Wat moet ik me voorstellen bij het overzetten van dit, ik ga er vanuit dat niets meer gaat passen als je dat blok er recht inzet
Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|
Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Turbo herpositioneren (raakt verwarming/schutbord).
Motorsteunen maken.
Radiator en intercooler aanpassen en herleiden.
Draadboom pas maken.
Vacuum systeem ombouwen om te werken op overdruk.
Veel reserve vario's en riemen regelen, of een 340 vario inbouwen (zijn beter verkrijgbaar).
Eventueel aandrijfas aanpassen.
Bron:
www.dafclub.nl/forum/view_thread.php?nam...a0e7a9595c324b4fc8d2
Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|
Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
C1J is overigens fysiek gelijk aan de B14.4; onderblok is identiek, C1J als basis heeft als voordeel dat je direct met de goede Solex carburateur, ontsteking (RE208 of RE209) etc kan werken, juiste compressie voor laaddruk etc. enige grote aanpassing die je dan nog hebt is de fabricage van je uitlaatspruitstuk, maar dat had je bij een B14 ook al:)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
evt een nieuwe routing voor de bekabeling die naar de startmotor gaat (1 2,5? en 1 15? kabeltje) zodat dat een beetje bij de hitte vandaan blijft.
motorsteunen zijn gelijk aan origineel voor een C1J alleen is voor de voorste steunen een hardere compound (of hard kunststof als nylon of bij voorkeur delrin) aan te raden ivm grote koppel van de motor, alpine motor is een iets ander verhaal:)
cvt sturing regelen met een externe compressor; als je een cvt gaat regelen aan een turbomotor gaat dat nooit optimaal werken bij bep snelheden maak je ook op deellast al lichte overdruk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Keek even op marktplaats en de R5 blokken lijken niet extreem duur.. of ik heb wel erg teveel betaald voor mijn B14.4 :crazy1:
Even gaan bedenken wat wijsheid is.
- 340 blok weer in de verkoop zetten en een R5 blok kopen
- 340 blok inbouwen en kijken hoelang hij het houd met turbo ( maar dan is het spruitstuk nutteloos als ik naar het R5 blok zou gaan erna niet?)
- 340 blok en R5 blok samen mengen van alles het beste pakken en niet huilen om centjes
hmmm....
Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|
Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
jep, de kop van een C1J heeft iets meer tapeindjes:)mrborrie;140696 schreef : 340 blok inbouwen en kijken hoelang hij het houd met turbo ( maar dan is het spruitstuk nutteloos als ik naar het R5 blok zou gaan erna niet?)
als basis een C1J blok pakken is meest duurzame + eenvoudige + goedkope manier, aan de b14.4 heb je slechts weinig, nagenoeg niets zelfs (koppelingshuis en cvt vliegwiel kun je ook los kopen:D)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.