alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Verstopte carburateurverwarming

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-02-2010 23:16 #629995 door V300 register
Verstopte carburateurverwarming is gemaakt door V300 register
Ik ben bezig met lpg inbouw in mijn 343 cvt. Nu wou ik de verwarming van de verdamper aansluiten op de slangen van de carburateur verwarming. Bij het loshalen van de slange viel het al op dat er geen kvs uit kwam. Nu blijkt dat de slangen naar de carburateur toe vol met troep zitten. Ook de aan- en afvoerpunten aan de carburateur zitten vol met troep.
Mijn vraag is ten eerste of het slim is de carburateurverwarming af te takken om daar de verdamper op aan te sluiten.
Ten tweede hoe kan ik de carburateurkanalen zuiver krijgen? En wat is de functie van dit, want ik heb afgelopen winter probleemloos zo rondgereden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2010 23:38 #819584 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Verstopte carburateurverwarming
LPG verdamper wordt doorgaans parralel aan de kachelradiateurleidingen afgetapt

carburateurverwarming gaat bevriezen van de carb tegen, zonder carb verwarming rijden merk je vrijwel direct als je de snelweg op gaat

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2010 00:08 #819588 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verstopte carburateurverwarming
Wat zou ik er aan moeten merken? Rij dagelijks snelweg maar heb nog niets uitzonderlijks opgemerkt zolang ik er mee rijd. (5000km)

Ik dacht dat als ik het op de kachel aan zou sluiten dat het dan alleen verwarmd werd als ik de kachel aan zou sluiten, of is dit verkeerd beredeneerd? En wat houdt dat paralel precies in?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2010 00:12 #819589 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Verstopte carburateurverwarming
ja dat parralel doe je juist om te voorkomen dat het alleen maar werkt als je de kachelkraan open zet:)

voor de kachelradiateur heb je aan de linker en aan de rechterkant van het blok een slang lopen door het schutbord heen, van de een maak je de aanvoer en van de andere de retour voor de verdamper, zolang dit voor de kachelkraan zit (die zit bij een 343 binnen) staat de verdamper parralel aan de kachelradiateur

bevroren carburateur uit zich direct in vermogenverlies; vol gas blijf je zeg maar net op snelheid en afremmen tot stilstand en de motor valt uit, als je dan een x periode wacht tot het ijs gesmolten is kun je weer verder rijden

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2010 00:26 #819591 door V300 register
Okee das eigenlijk wel logisch ja!:crazy1:
Dus tussen de aan- en afvoer van de kachel beide een T-stuk plaatsen en deze door de verdamper laten lopen.

Maar ik heb volgens mij dan nog nooit last van een bevroren carburateur gehad. Ook al zitten de leidingen volgens mij al een poosje dicht. Ik ben er net met een klein boortje lichtjes doorgegeaan, maar het is een grote vette pasta.
Is het de verstandig om de carburateur er af te halen om dit circuit zuiver te maken? Of zijn er andere manieren om deze klus te klaren?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2010 01:29 #819601 door V300 register
al die dunne slangetjes loshalen (indien nodig vervangen) en ze los van de auto doorspuiten. Als ze al 'papperig' geworden zijn, kun je ze beter direct vervangen. Ze zijn alleen niet makkelijk te vinden.

Carburateur zou ik trouwens laten zitten zolang de motor goed loopt, dus de koelwaterkanalen door de carburateurvoet en spruitstuk gewoon in gemonteerde toestand met een tuinslang door spuiten.

overigens zou ik aanraden om de kachelradiator ook meteen goed door te spoelen (en eventueel een systeemreiniger erin te doen) en dan wel tegen de normale stroming in spoelen!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2010 09:49 #819611 door V300 register
Het doorspoelen van de carburateurkanalen zal niet zo makkelijk gaan, want beide aansluitingen zitten vanaf het begin al dicht. Het lijkt me dat de enige optie is om de kanaaltjes open te maken met een soort van naald ofzo...
En wat is de richting van het kvs? Welke van de twee slangen van de kachel moet ik dan hebben?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2010 12:10 #819617 door V300 register
de slang het dichtst bij de bestuurderskant is de aanvoer, de andere de afvoer.

de slangen bij de carburateur kun je misschien met een breinaald, of anders een stuk ijzerdraad open prikken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2010 13:55 #819632 door V300 register
Ik heb de carburateur eraf gehaald, en volgens mij heb ik de doorgang weer vrij. Is dit gewoon een haakse bocht die ervoor zorgt dat het aluminium verwarmd wordt? Of zitten er kleine kanaaltjes in het aluminium waar de kvs door moet lopen?

Volgend probleem is dat ik de carburateur zuiver heb gemaakt, maar dat ik nu een nieuw pakkingsetje nodig heb. Heeft iemand enig idee waar ik die kan vinden?

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2010 15:12 #819635 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Verstopte carburateurverwarming
BCCP in .....bergen.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC