Afstellen LPG 1/2-installatie
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Heb vrijdagavond de boel eens afgesteld. Volgens de beschrijving moet je er een CO-meter voor hebben. Naar mijn mening kan het ook zonder. Heb vaak genoeg brommer, motoren, buitenboordmotors en grasmaaiers op 't gevoel afgesteld. Hierbij moet het dus ook wel gaan.
Ben als volgt te werk gegaan:
- In het luchtfilterhuis zit en thermoklep ingebouwd. Wanneer het koud is zorgt deze ervoor dat er warme lucht vanaf de uitlaat gepakt wordt. Wanneer het warmer is pakt deze meer lucht vanuit de aanzuigbuis in het front van de auto. Bij LPG wordt aangeraden om deze klep altijd te blokkeren. Bij mij staat nu de klep zo dat er altijd koude lucht wordt aangezogen.
- Nadeel is dat, wanneer je rijdt, er een hoge luchtdruk is in de neus van de auto. Hierdoor krijg je een overdruk in je inlaat en kan er dus geen gas worden aangezogen. Wanneer je dan je koppeling intrapt valt de motor dus gemakkelijk stil (en dat was dus ook bij mij het geval). De aanzuigbuis heb ik dus van het luchtfilter afgehaald. Nu pakt hij dus lucht in de motorruimte
- Hoofdstelschroef helemaal open gedraaid (dat is die "regelkraan" die tussen het mengstuk en de verdamper zit)
- Stationair fijnstelschroef (op de verdamper) helemaal dicht (rechtsom) gedraaid.
- Hoofdstationairschroef (op de verdamper) 4 slagen open gedraaid.
- Vervolgens op benzine overgeschakeld en het stationair toerental op ongeveer 900 toeren gezet. De stationairschroef op het gashuis is nu goed afgesteld.
- Daarna overgeschakeld op LPG en ben ik de stationair hoofdstelschroef langzaamaan in gaan draaien. Je merkt op gegeven moment dat het toerental gaat inzakken. Op dat moment is het mengsel te arm aan het worden. Wanneer je dan de deze stationair hoofdstel verder open gaat draaien gaat het toerental weer een beetje omhoog en merk je dat, hoe verder je de schroef opendraait, hoe onregelmatiger de motor gaat lopen; het mengsel wordt te rijk. Af en toe mist de motor een klapje. Dit kun je goed zien aan het trillen van de motor en het algemene motorgeluid. Op dan moment ga je de stationair hoofdstelschroef weer verder indraaien. De kunst is dan om de stationair hoofdstelschroef zo te zetten dat de motor zo rijk mogelijk loopt, maar dat hij nog wel heel netjes loopt: niet overdreven schudden, geen rook uit de uitlaat, en geen klappen missen. Dan staat de stationair hoofdstelschroef goed. Je probeert de motor bij stationair zo rijk mogelijk af te stellen zonder dat hij daardoor slechter gaat lopen. Je kunt het stationair-mengsel beter iets te rijk zetten dan te arm. Waarom? Met een rijk mengsel reageert de motor beter op het gas en pakt hij dus sneller op. Daarnaast heeft een koude motor meer brandstof nodig; op deze manier voorkom je dus dat de motor te arm staat wanneer deze net gestart is. Een arm mengsel bij koude motor veroorzaakt vaak het moeilijke starten. Qua verbruik is een rijke stationairafstelling te verwaarlozen: zo vaak/lang loopt je auto toch niet stationair?
- Daarna ga je het motortoerental opvoeren naar boven de 3000rpm. Ik zelf het de gasklep geblokkeer met voelermaatjes. Zo weet ik 100% zeker dat de gasklepstand hetzelfde blijft.
- Vervolgens ben ik de hoofdstelschroef verder dicht gaan draaien. Op gegeven moment gaat het motortoerental merkbaar omlaag. Op dat moment draai je de schroef weer open totdat je merkt dat het motortoerental niet meer omhoog gaat. Op dat moment schroef je hem nog verder open totdat je merkt dat de motor heel lichtjes begint te stotteren (dan staat hij weer te rijk afgesteld). Ook dit kun je nu heel goed zien aan het schudden van de motor en het motorgeluid.
Ook nu is het de kunst op zo'n afstelling te vinden dat de motor zo staat afgesteld dat hij niet te arm loopt (slecht voor de motor; meer warmte ontwikkeling enzo) maar vooral ook niet te rijk (waardoor 't verbruikt stijgt).
Nu moet je eigenlijk zorgen dat de auto niet te rijk staat. De volvo-motoren zijn robuust en kunnen het wel aan als de motor ietsjes te arm staat afgesteld; geen probleem. Daarnaast is een arm mengsel tijdens een koude motor niet zo heel erg. Omdat de motor nog koud is is er namelijk nog geen sprake van schade door te hoge temperaturen (logisch). Daarnaast warmt een motor, met een ietwat arm mengsel, sneller op.
- Nadat je de hoofdstelschroef hebt afgesteld ga je weer terug naar stationair toerental en ga je aan de gang met de stationair fijnstelschroef (op de verdamper). Deze ga je nu zo verdraaien dat de motor lekker loopt bij stationair (zie 3 punten terug).
- Vervolgens ga je een stukkie rijden. Pakt de motor lekker op? Start hij goed met een koude motor? (Zo nee, stationair fijnstelschroef iets verder opendraaien). Schud hij niet abnormaal bij stationair. Zo ja, dan zit het goed met je stationair afstelling. Trekt de auto goed door? Rijdt je niet van tankstation naar tankstation? Bij veel snelweg moet je de 1 op 10 wel net kunnen halen. Dan zal de hoofdstelschroef ook wel goed staan.
Let er overigens op dat het luchtfilter goed schoon is, klepspeling klopt en dat de ontsteking in goede staat is, anders heeft het vaak niet eens nut om het gassysteem af te stellen.
Een LPG-systeem zoals dat bij de oudere volvo's wordt toegepast heeft als nadeel dat er een gasring in de inlaat zit. Een vernauwing. Dit heeft als nadeel dat dit de motor smoort. Op hogere toerentallen bij veel gas lever je dus aan koppel in. Standaard zat in de B19E (standaard motor van m'n 244) een vrij snelle nokkenas. Lange timing, hoge lift en da's leuk bij hoge toerentallen want dan ademt de motor beter. Nadeel van deze nokkenas is dat het rendement en het koppel, op lage toerentallen bij minder gas, omlaag gaat. Het voordeel van de nokkenas wordt teniet gedaan door de gasring/mengstuk. Vandaar dat ik gekozen heb voor een "minder spannende" nokkenas. Korte timing en kleine lift. Dit levert een efficientere motor op en meer koppel onderin. En dat is HEEL goed te merken. Nu trekt de motor vanaf 1000rpm al aardig door terwijl dat bij de vorige nokkenas pas 2500rpm kwam.
De standaard nokkenas van een B19A of B200 is al een stuk tammer. In de 360 is dus veel minder winst te behalen wanneer je op LPG wilt rijden en je nokkenas vervangt. Maar ach, 't is leuke informatie
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Bodejodel;133000 schreef : Van Orsouw heeft bij de inbouw mijn thermoklep vastgezet en de toevoer naar het luchtfilterhuis naar achteren gericht. Slordig dat dat bij jou niet gedaan was...
Tsja inderdaad.............de installatie is ook niet voor niks in Polen ingebouwd :+
De vorige eigenaar heeft de wagen namelijk gekocht in Italie. Was helemaal gecharmeerd van de auto en is er ook mee op vakantie gegaan naar Polen. Omdat het zo'n dure rit was heeft hij er daar een LPG-installatie in laten leggen. Daarna is hij naar huis gereden en de auto door de RDW laten keuren. Zo had hij al direct voordeel aan de installatie. In plaats van 150 euro aan benzine heeft hij toen slechts 70 euro opgereden
Lucluc;133020 schreef : Goed verhaal Erik! Zelf heb ik de motor aan de hand van deze handleiding een keer nagesteld en dat leverde verassende resultaten op. Vooral het snel oppakken bij gas geven.
Mooizo
Ik moet wel zeggen dat ik nu een beetje problemen ondervind wanneer de auto net gestart is. Hij wil dan namelijk zo af en toe een hikje geven. Waarschijnlijk is het een iets te arme stationairafstelling. Vanavond eens een beetje bijdraaien.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Maar hij loopt nog helemaal niet lekker.
Als ik gewoon op benzine rijd en hem overschakel op gas, loopt ie redelijk goed op gas. Alleen als ik moet stoppen valt de motor meteen uit. Starten op gas gaat dan goed, als ie aanslaat een beetje gas geven en hij is weg.
Maar hoe kan ik hem afstellen dat hij ook stationair blijft lopen?
Ik heb dit topic al doorgelezen maar ik heb volgens mij een ander type installatie, want ik heb maar twee regelschroeven.
Welke schroef regelt wat?
Ik ben er al wel een beetje mee aan het spelen geweest. Als ik de messing schroef helemaal indraai start hij slechter als dat ik deze een eind uitdraai.
Bij het gasgeven lijkt het alsof de motor te weinig krijgt, hij komt niet goed op toeren, blijft een beetje hangen.
Ik heb zelf het idee dat hij door het mengstuk dat op de carburateur is geplaatst niet genoeg lucht aan kan.
Als ik er nu de luchtfilterdeksel opschroef dan lijkt het me dat hij niet heel veel lucht meer aan kan. Hoe zit dit bij andere 343tjes?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Volvo343Luuk;136875 schreef : Ik ben nu ook bezig met het afstellen van mijn lpg installatie in mn volvo 343.
Maar hij loopt nog helemaal niet lekker.
Als ik gewoon op benzine rijd en hem overschakel op gas, loopt ie redelijk goed op gas. Alleen als ik moet stoppen valt de motor meteen uit. Starten op gas gaat dan goed, als ie aanslaat een beetje gas geven en hij is weg.
Maar hoe kan ik hem afstellen dat hij ook stationair blijft lopen?
Ik heb dit topic al doorgelezen maar ik heb volgens mij een ander type installatie, want ik heb maar twee regelschroeven.
Welke schroef regelt wat?
Ik ben er al wel een beetje mee aan het spelen geweest. Als ik de messing schroef helemaal indraai start hij slechter als dat ik deze een eind uitdraai.
Bij het gasgeven lijkt het alsof de motor te weinig krijgt, hij komt niet goed op toeren, blijft een beetje hangen.
Ik heb zelf het idee dat hij door het mengstuk dat op de carburateur is geplaatst niet genoeg lucht aan kan.
Als ik er nu de luchtfilterdeksel opschroef dan lijkt het me dat hij niet heel veel lucht meer aan kan. Hoe zit dit bij andere 343tjes?
Je constteringen zijn juist. De klein de messing regelschroef regelt de hoeveelheid gas bij stationair. Simpeler gezegt; dat is de minimale hoeveelheid gas die door wordt gelaten. De andere (grotere) stelschroef regelt de hoeveelheid gas wanneer je (vol)gas geeft. De kleine moet je zo afstellen dat je motor goed stationair draait en goed start (beetje aan de rijke kant zetten dus). De andere stelschroef zet je zo dat de auto goed trekt, maar ook weer niet teveel zuipt. Heel onnauwkeurige manier van afstellen dus.........maar we moeten het er maar mee doen .
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ik heb alle standen van de stationairschroef geprobeerd, echter geen succes.
Heeft iemand nog een idee waar ik aan zou kunnen denken?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Gewoon zorgen dat de auto zijn lucht niet aan de voorkant van de auto aanzuigt. Met andere woorden: de rijwind mag niet in de inlaat waaien. Hierdoor komt er namelijk een lichte overdruk in je inlaatsysteem en wordt de LPG terug in de verdamper gedrukt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.