alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)
Afstellen LPG 1/2-installatie
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
31-01-2010 15:01 #629907
door V300 register
Afstellen LPG 1/2-installatie is gemaakt door V300 register
Aangezien er toch een aantal personen zijn hier op het forum die op LPG rijden stel ik de vraag hier maar: Hoe stel je precies een LPG-installatie af en wat is er uberhaupt af te stellen?
Als ik me niet vergis dan zijn er slechts twee dingen af te stellen:
- stationair toerental
- gastoevoersmoorventiel.
De reden dat ik dit hier vraag is dat ik problemen heb met de gasinstallatie van m'n 244. De gasinstallatie heeft het altijd goed gedaan. Totdat ik het 2-liter-onderblok (B19E) heb vervangen door een 2.3 liter (dan zou 't nu dus een B23E zijn).
Op benzine (K-jetronic systeem) loopt hij goed, pakt netjes op en het verbruik is niet extreem. Op LPG loopt hij ook goed maar wanneer ik op de motor afrem en ik trap de koppeling in, dan valt de motor meteen stil (tenzij ik tussendoor even flink het gas intrap). Wanneer de motor onbelast (in z'n vrij) op z'n staart getrapt wordt en het toerental gaat terug naar stationair blijft hij gewoon lopen. Dus ik heb alleen een probleem wanneer ik op de motor afrem. (iets wat je dus altijd doet wanneer je op een bocht of kruispunt af komt rijden). En als ik te lang doe over het schakelen.
Heb al vanalles geprobeerd:
- Stationair toerental omhoog geschroeft naar 1500rpm; geen verschil
- Armer en rijker mengsel geprobeerd; maakt geen verschil
Iemand die hier meer ervaring mee heeft?
[mod]verplaatst naar Techniek Overige, technische LPG discussies vallen daar met name onder:
Techniek overige alleen voor dingen die ?cht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)[/mod]
Als ik me niet vergis dan zijn er slechts twee dingen af te stellen:
- stationair toerental
- gastoevoersmoorventiel.
De reden dat ik dit hier vraag is dat ik problemen heb met de gasinstallatie van m'n 244. De gasinstallatie heeft het altijd goed gedaan. Totdat ik het 2-liter-onderblok (B19E) heb vervangen door een 2.3 liter (dan zou 't nu dus een B23E zijn).
Op benzine (K-jetronic systeem) loopt hij goed, pakt netjes op en het verbruik is niet extreem. Op LPG loopt hij ook goed maar wanneer ik op de motor afrem en ik trap de koppeling in, dan valt de motor meteen stil (tenzij ik tussendoor even flink het gas intrap). Wanneer de motor onbelast (in z'n vrij) op z'n staart getrapt wordt en het toerental gaat terug naar stationair blijft hij gewoon lopen. Dus ik heb alleen een probleem wanneer ik op de motor afrem. (iets wat je dus altijd doet wanneer je op een bocht of kruispunt af komt rijden). En als ik te lang doe over het schakelen.
Heb al vanalles geprobeerd:
- Stationair toerental omhoog geschroeft naar 1500rpm; geen verschil
- Armer en rijker mengsel geprobeerd; maakt geen verschil
Iemand die hier meer ervaring mee heeft?
[mod]verplaatst naar Techniek Overige, technische LPG discussies vallen daar met name onder:
Techniek overige alleen voor dingen die ?cht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)[/mod]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
31-01-2010 15:05 #815973
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afstellen LPG 1/2-installatie
onze gasboer heet Anjo, vraag hem eens, heb begrepen dat ie onze heeft afgesteld met Erik ... en tot tevredenheid moet ik vermelden!
ik doe niks met gas, ik geef gas en dat was het dan ook wel...
ik doe niks met gas, ik geef gas en dat was het dan ook wel...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
31-01-2010 15:49 #815976
door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Afstellen LPG 1/2-installatie
Motor warm draaien. Stationair toerental met de hand op 3000 RPM laten draaien, even iemand de gas op die stand laten houden, de gas toevoer regel schroef dicht draaien tot de toerental zakt en dan een halve slag terug.
Daar je een grotere motor heb gemonteerd doe je het anders om, eerst open draaien tot de toerental niet meer stijgt en dan het bovenste nog eens herhalen.
Daar je een grotere motor heb gemonteerd doe je het anders om, eerst open draaien tot de toerental niet meer stijgt en dan het bovenste nog eens herhalen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
31-01-2010 15:57 #815977
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afstellen LPG 1/2-installatie
Volgens mij "waait" ie uit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
31-01-2010 16:43 #815981
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afstellen LPG 1/2-installatie
Ik bedenk me net dat normaal de carterontluchting naar de inlaat loopt. Deze loopt nu gewoon naar buiten en de aansluiting op het inlaatspruitstuk is afgedopt.
Lijkt me sterk dat dit met het probleem te maken heeft aangezien de auto op benzine nog wel goed loopt...........
Ik ga deze manier van afstellen eens toepassen en kijken of we vooruitgang boeken.
Bedankt voor de tips tot nu toe!!!
Lijkt me sterk dat dit met het probleem te maken heeft aangezien de auto op benzine nog wel goed loopt...........
Ik ga deze manier van afstellen eens toepassen en kijken of we vooruitgang boeken.
Bedankt voor de tips tot nu toe!!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
31-01-2010 19:21 #815995
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afstellen LPG 1/2-installatie
Kan aan de regeling van de verdamper liggen. Bij afremmen en uitrollen op de motor heb je een heel hoog vacuum. Als dat ervoor zorgt dat de verdamper helemaal niks meer geeft, kan het zijn dat ie te laat komt met gas leveren op moment dat de motor het nodig heeft.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
31-01-2010 20:22 #816001
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afstellen LPG 1/2-installatie
Ligt er dus aan of de verdamper gebruik maakt van motorvacuum.
De verdamper in mijn GLS heeft geen slangetje van inlaatspruitstuk naar verdamper. Misschien heb je wat aan de volgende handleiding:
www.webshop.luccio.nl/OMVL_Afstelling%20verdamper%20R90_E.pdf
De verdamper in mijn GLS heeft geen slangetje van inlaatspruitstuk naar verdamper. Misschien heb je wat aan de volgende handleiding:
www.webshop.luccio.nl/OMVL_Afstelling%20verdamper%20R90_E.pdf
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
Minder
Meer
01-02-2010 13:35 #816128
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Afstellen LPG 1/2-installatie
Als je me hier ook mod maakt wil ik dat graag voor je doen... Ik heb nu tussen het vacatures doorlezen door toch tijd zat...antiekeradio;132241 schreef : PS wil iemand dit naar techniek overige moven?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
01-02-2010 16:00 #816145
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afstellen LPG 1/2-installatie
geregeld
en ik heb hem zelf ondertussen vast even gemoved.
en ik heb hem zelf ondertussen vast even gemoved.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
01-02-2010 16:05 #816146
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afstellen LPG 1/2-installatie
in dat afstelvoorschrift wordt dit probleem inderdaad specifiek genoemd. blijkbaar kan het verholpen worden door wat te wijzigen aan de stroming van de inlaatlucht.
ben wel benieuwd wat de oorzaak nu is (ligt het aan de temperatuur van de lucht, of juist aan het 'inwaaien' door de rijwind?)
ben wel benieuwd wat de oorzaak nu is (ligt het aan de temperatuur van de lucht, of juist aan het 'inwaaien' door de rijwind?)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets