alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Ruitenwisser probleempje

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2009 11:58 #788595 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Ruitenwisser probleempje
Onder dashboard, Te bereiken via stoffig afdekkap voor de pedalen. Het is 1 van de vier of zes. Om te testen kun je een spanningszoeker 12v gebruiken

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-07-2009 16:10 #788614 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ruitenwisser probleempje

Erik;113883 schreef : Onder dashboard, Te bereiken via stoffig afdekkap voor de pedalen. Het is 1 van de vier of zes. Om te testen kun je een spanningszoeker 12v gebruiken

Als je je bevoorbeeld de intervalrelais aanzet hoor je iets licht tikken maar je kan het ook voelen welke relais het is. Met onbehouwen eeltige jatten misschien niet maar gewoon met een vinger ligt op de relais en je voelt de tik en weetje vanzelf welke relais waar voor is;D

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2009 20:49 #791332 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Ruitenwisser probleempje
Maar de ene doet het wel, en de andere niet?

Je maakt mij niet wijs dat ??n relais de ene wisser normaal laat functioneren, terwijl de andere last heeft van spastische neigingen? Ik zeg: verbindingsstang eens controleren, of anders dat wormwiel.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2009 11:34 #791399 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Ruitenwisser probleempje
Joost, idd. Jij leest nauwkeurig en begrijpt goed wat er staat. Jouw suggestie is dan ook een meer voor de hand liggende. Het kan al aan het aandraaien van de moer van de ruitenwisser liggen of de slijtage op het geribbelde asje.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-07-2009 11:45 #791401 door V300 register
Relais kunne heel wat kuren hebben hoor! Naarmate ze ouder worden vooral doen ze rare dingen!
Op het werk zie ik het geregeld! Relais die maar de helft van de tijd niet meer willen aantrekken, niet meer willen afvallen, staan klepperen, doorbranden, contacten verschroeien...

in dit geval moet ik jullie wel gelijk geven dat het niet kan zijn dat ??n van de twee wissers andere dingen gaat doen, dan moet je het idd gaan zoeken in de onderlinge bevestiging...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-03-2010 21:18 #820132 door V300 register
Even wat nieuw leven in dit topic. Ik heb een keer de ruitenwisserhendel op 'wissen' laten staan toen ik de auto parkeerde, en helaas... de volgende ochtend toen het hard gevroren had en ik het contact aanzette, zaten de wissers vast aan de ruit, maar de motor probeerde wel te draaien.

Toen ik de ruitenwissers later wilde gebruiken, kwamen ze niet meer goed in de ruststand, maar veerden weer iets omhoog. Daarna kreeg ik een aantal keer dat de ruitenwissers h??l langzaam wisten, en duidelijk met tegenzin (heel schokkerig). En op een gegeven moment was het in ??n keer weer goed. Maar sindsdien heb ik een aantal keer gehad dat ze weer langzaam wisten, en weer niet goed terugkwamen in de ruststand. Waar kan dat aan liggen? Motortje kapot? Of 't relais?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2010 21:21 #820133 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Ruitenwisser probleempje
geen van beiden

de vertanding in de ruitenwisserstang is dol gedraaid, dit is gegoten aluminium en bijzonder kwetsbaar hiervoor.

je kunt dit controleren door de armen even te verwijderen, dan zie je of een gladde conische passing is (en das foute boel); of een vertande conische passing (zoals het hoort:D)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-03-2010 22:40 #820139 door V300 register
Hey Anjo, ik snap je reactie, maar ik denk toch niet dat dit het probleem is. Wanneer ik de roitenwapsers aanzet doen ze het meestal gewoon goed, maar soms dus niet - maar dan doen ze dus beiden precies even raar. Ze stotteren precies hetzelfde over de ruit, en na - pak 'm beet - 10 minuten wissen lopen ze nog steeds gelijk. Het lijkt mij dat als het aan de vertanding ligt, dat ze dan na een tijdje niet meer precies synchroon lopen. Of heb ik ongelijk?

• Laurens Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2010 22:43 #820140 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic Ruitenwisser probleempje
Als het aan de vertanding ligt doet vaak 1 het niet goed, die loopt raar mee. Je kunt botsende wissers hebben.
Als er 1 stil blijft staan is het stangenstelsel uit de kom
Als ze beide synchroom slecht werken dan de motor controleren(evt loshalen en koperbaan controleren)

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
03-03-2010 22:45 #820141 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Ruitenwisser probleempje
Er is toch maar 1 motor? En 1 vertanding? De rechter ruitenwisser zit toch gewoon met een stangetje aan de linker vast, waardoor ze dus hetzelfde doen.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC