alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

LPG installatie

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-03-2009 19:58 #628798 door V300 register
LPG installatie is gemaakt door V300 register
Hallo beste mensen,

Ik heb een volvo 360 sedan, 2 liter injection.
Echt wat een monster auto. Auto heb ik van mijn opa gekocht en die heeft deze auto in 1986 nieuw gekocht. Ben dus 2e eigenaar.
De auto heeft 148.000km gelopen.
Deze auto loopt op moment op benzine en moet zeggen dat een 2 liter niet de meest zuinige auto is. En wil er graag een LPG installatie opzetten. Dit omdat ik toch aardig wat kilometers rij per jaar en zo na mijn mening geld kan besparen.

Nu mijn vragen:
1) Is het wel verstandig om op deze auto LPG in te bouwen gezien de kilometers?

2) Kan de motor het aan? en dan vooral de cilinderkop. omdat een motorblok met LPG toch warmer word.

3) Wat voor LPG installatie moet ik nemen? G2? of kan G3 ook?

4) Wat gaat mijn zo'n installatie ong. kosten denken jullie?
Heb namelijk berichten gelezen dat installaties ?2000,- kosten maar heb ook ergens gelezen dat een installatie op een volvo 340 ?650,- kost incl. keuren. Kan dit kloppen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

ps. Heb de zoek functie geprobeerd alleen kreeg niet de antwoorden die ik wou hebben.

mvg,
Kurkie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
29-03-2009 20:08 #767434 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic LPG installatie
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar kan het antwoord op vraag 2 geven: Ja. Francois rijdt nu met een 2-liter op LPG rond. Hij kan misschien meerdere vragen beantwoorden ;)

Hier kun je wat lezen over de auto van Francois

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-03-2009 20:30 #767435 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic LPG installatie
Kan prima op lpg. Jouw auto is van '86, dus is ook nog eens binnenkort belastingvrij. Zelf heb ik een tijdje geleden lpg laten inbouwen in m'n 360 met carbutareur. Ik heb ook nog een injectie met weinig kilometers en heb toen de prijs voor zowel carb als injectie opgevraagd. 1000 euro voor carb en 1100 voor injectie. Dat is inclusief keuren. Mij bevalt het goed. Het schijnt dat je met een injectiemotor sneller problemen kan verwachten dan met carburateur, maar met goed onderhoud zal dat meevallen.

Ik heb het bij Van Orsouw in Eindhoven laten doen. 's morgens gebracht en om 13.30 was hij weer klaar. Je kan er dus op wachten. Voordeel van Eindhoven is dat de concurrentie onder in de inbouwers groot is, dus de prijs ligt 200 a 300 euro lager dan elders in het land.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-03-2009 20:47 #767439 door V300 register
Hoi Kurkie :)

LPG discussies zijn in het verleden allemaal gegroepeerd in "techniek overige"

- omdat het vrij algemeen is tussen de verschillende motortypen
- omdat de 3-serie niet af-fabriek met LPG geleverd werd

Ik heb dit topic daar dus ook maar naartoe verplaatst; misschien vind je met een nieuwe zoekactie in deze afdeling dus meer dan eerst.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2009 21:30 #767455 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic LPG installatie
Gasverbruik ligt wel wat hoger dan benzineverbruik. Maar dat streept zich al gauw weg door de lage prijs per liter.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2009 23:01 #767511 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic LPG installatie
De kilometerstand maakt niet zoveel uit voor een B200. Die zijn ontzettend sterk. Een paar ton meer of minder is geen probleem. Die van jou is met 148.000 km nog maar net ingereden.

Deze motoren kunnen prima met LPG omgaan. Bij goed onderhoud gaan ze net zo lang mee als een benzinemotor.

In een 360 met injectiemotor heeft een G3 installatie geen zin, G2 is voldoende. G3 is alleen mogelijk bij auto's vanaf ongeveer 1995.

Ik laat zelf over een maand een LPG installatie in (bijna) mijn 360 inbouwen bij van Orsouw. LPG in een injectieauto kost nu (3 dagen terug) 1050 euro all in voor een 60 liter tank achter de achterbank. Een ringtank in plaats van het reservewiel kost 1150 euro. Kan iets minder in maar je kunt je kofferbak ook nog gebruiken voor wat grotere objecten.
2000,- euro is gewoon te duur dus.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2009 12:03 #767552 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic LPG installatie
Dan zou ik kiezen voor een ringtank, daar krijg je nooit spijt van. Bovendien zit die tank dichter bij de vulopening, dus kortere slangen en aan de achterzijde minder kwetsbaar. De vulopening achter de nummerplaat verstoppelen (nummerplaat met scharnierhouder) maakt het verhaal compleet. Niemand ziet dan direct dat de auto op gas rijd.
Met een gezinnetje kan je de kofferbakruimte goed gebruiken, denk ik.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-03-2009 13:46 #767564 door V300 register
Bij een sedan kan best een gewone tank. De bank kan toch niet naar voren geklapt worden. Ik ben ook wel benieuwd naar het formaat van de ringtank. En volgens mij kan bij een sedan de tank praktisch tegen de achterbank aan en bij een hatchback moet ie iets naar achteren. Steven heeft volgens mij weer de tank in de lengterichting van de auto, zodat de bank nog steeds naar voren kan. Opties genoeg dus.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2009 14:27 #767567 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic LPG installatie

Lucluc;96993 schreef : Bij een sedan kan best een gewone tank.

Klopt, maar dan past de kinderwagen er niet meer in... :nono:
Vulopening achter de nummerplaat staat wel in de planning. Ik heb nog een nieuw nummerplaatscharnier liggen geloof ik.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-03-2009 14:47 #767569 door V300 register
Wordt het een sedan-dan?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC