alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Van-alles-en-nog-wat-wissel

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2008 21:58 #627559 door 16673-dummy
Van-alles-en-nog-wat-wissel is gemaakt door 16673-dummy
@ Moderatoren: omdat het meerdere aspecten bevat leek deze plaats op het forum mij het meest gepast.

Om van twee auto's het goede in ??ntje te stoppen is het nodig om in een lege motorruimte een motor in te bouwen, evenals een versnellingsbak (4-bak, handgeschakeld) en een stuurkolom.
De 'basis' (dus waar het spul ingezet moet worden) is al 'leeg' op dit gebied, dus de motor + bak + kolom moeten uit de ene auto worden gehaald en vervolgens in de tweede lege worden geplaatst.

Ik heb al contact gehad met de verkoper, hij dacht dat dit met voldoende man in theorie in een weekend gedaan zou moeten kunnen worden.

Daar komt-ie dan, de hamvraag: gaat het lukken om zo'n kale auto in een weekend APK-klaar te maken? Een gedeelte van het interieur is eruit (achterbank), maar dat maakt niet uit voor de APK?
En welk gereedschap is er nodig voor een motor-, bak- en stuurkolomwissel? Hoeveel man heb ik nodig? Zelf heb ik geen verstand van de motor, ik kan best logisch nadenken maar niet op eigen houtje een motor wisselen.

Alvast bedankt, en mocht ik iets vergeten dan lees ik het wel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-06-2008 22:11 #713382 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Van-alles-en-nog-wat-wissel
Even voor alle duidelijkheid: je wilt de koets van Frits kopen, en daar de hele aandrijflijn van je huidige auto in persen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2008 22:39 #713385 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Van-alles-en-nog-wat-wissel
Is de koets van die groene van Frits helemaal gaaf dan? Nu die kaal is zou ik me daar eerst op richten, perfecte moment daarvoor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-06-2008 23:10 #713389 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Van-alles-en-nog-wat-wissel
Het is zelfs zonder kennis met gezond verstand goed te doen. Neem alleen wel de tijd. Als je jezelf het doel stelt dat het in een weekend klaar is ga je haastig werken en fouten maken. Als je rustig de tijd neemt is het goed te doen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2008 00:20 #713393 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Van-alles-en-nog-wat-wissel
joost, gereedschap:

- motortakel + hijsketting
- brug
- sleutelset, doppenset, ratels,

materiaal: borgmoeren en veerringen die je tegenkomt bij de motorwissel direct vervangen. (m8, m10) nieuwe slangklemmen monteren om lekken te voorkomen.

maak het jezelf niet te moeilijk en haal niet teveel van de motor af: in/uitlaatspruitstuk + carburateur laten zitten, verdelerkap + rotor laten zitten, wel bougiekabels weghalen ivm eventuele beschadigingen tijdens het sleutelen te voorkomen, hierna uiteraard weer goed terugsteken. van te voren merken is goed te doen, hou wel rekening mee dat je vast wel wat vettigheid knoeit en dat de boel dus neit meer te lezen is, los op een papiertje schrijven of de vraagbaak erbij en dan is het geen probleem.

je zal ook de radiateur eventueel om moeten bouwen, neem de slangen aan de radiateurzijde los tov motorzijde. koelwaterslangen en overigen zoveel mogelijk laten zitten, uiteindelijk zit de motor op 4 motorsteunen vast, zit er een paar bundeltjes naar de motor toe (koelwatersensor, stationairsproeier,, dynamo/startmotor,,massakabel,,bdp sensor,, bobinekabel etc.) maak na de wissel de contactvlakken van de bekabeling zoveel mogelijk schoon, ook op de motor om oa een goede massa te garanderen. na montage inspuiten/kwasten met vaseline.

ik zou het als volgt aanpakken:

je eigen auto op de brug rijden, aandrijfas, koppelingshuis, stuurkolom en versnellingsbak verwijderen. vervolgens jouw auto van de brug af en de auto van frits erop, hier jouw aandrijflijn onder bouwen maar nog niet het koppelinghuis, stuurkolom en de aandrijfas, vervolgens van de brug af, bij bijde auto's de motorkap verwijderen, van alle montagedelen foto's maken (hoe bundels zitten, hoe slangen lopen etc etc etc) dan jouw motor lossen en overtakelen in het andere chassis, motor op de rubbers spanningsvrij monteren, slangen en bekabeling aansluiten auto op de brug rollen van onderaf gemonteerde onderdelen inspecteren (of je motorrubbers goed vast zitten etc.) en vervolgens je koppelingshuis monteren en de aandrijfas eraan schuiven. en de stuurkolom monteren


met beschikking over het goede materiaal is het met een beetje sleutelervaring in een weekend te doen. ik zou alles persoonlijk het liefst alleen doen omdat ik vind dat je elkaar anders alleen maar in de weg loopt, het is echter nooit verkeerd om een ouder(wijzer) iemand te vinden die je met de werkzaamheden wil helpen. gezien de tijdsperiode van het jaar raad ik het je aan om hier gewoon een volle week van je zomervakantie aan te besteden, dan kun je alles op je gemakkie doen ipv alles in een weekend te proppen, hierdoor ga je onbewuste fouten maken waarvan je na wat kilometers spijt krijgt.

als je hieraan begint kun je van mij gratis div slangklemmen, veer en sluitringen en zelfborgende moeren krijgen, wel even melden dan kan ik het eventueel naar de v3c bbq meenemen.

wat ik me echter afvraag joost, waarom wil je de auto gelijk apk klaar krijgen? verder sluit ik me wel aan bij doeke. je moet in dit stadia niets overhaasten. het duurt toch nog wel even voordat je aan je rijbewijs toe ben dus ik zou zeggen maak er nu gebruik van, dat genot komt je later zeker weten tegemoet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-06-2008 01:36 #713394 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Van-alles-en-nog-wat-wissel
Tip van paultje: Je gaat ook naar de BBQ toch? Dan zit je vlak bij Frits. Ga eerst ns kijken.

Je wilt met de auto naar huis kunnen rijden begrijp ik? Ikzelf zou 't niet zo moeilijk maken. Lkr je auto'tje in alle rust opbouwen, helemaal naar wens...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-06-2008 08:40 #713401 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Van-alles-en-nog-wat-wissel
Ik principe is het mogelijk met een paar man de boel over te bouwen.
Frits heeft samen met mij en Pistonpen Paultje weleens een motor, versnellingsbak, radiateurs enz enz van de ene auto in de andere gegooid.
Dit was redelijk geslaagd.

Mits je dus kennis van zaken hebt is het goed te doen. Het is echter de afwerking en het APK-klaarmaken dat veel tijd in beslag neemt. Als ik jouw was zou ik er dus op m'n gemak de tijd ervoor nemen. Die motor en versnellingsbak enz zijn zo overgezet. Kun je misschien wel in een goede avond voor elkaar krijgen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2008 08:41 #713402 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Van-alles-en-nog-wat-wissel
De auto moet legaal op de weg kunnen rijden. Het is gewoon onmogelijk om voor elke verplaatsing een autotransporter te regelen.

Mijn idee was om die auto op te halen met een transporter, hier thuis of bij iemand met een brug neer te zetten, vervolgens met mijn 343 daar naartoe te gaan (of bij mij thuis zetten) en dan alles ombouwen.

Het probleem is namelijk dat mijn 343 een terminale pati?nt is. De hele paravan is gewoon rot. Niet alleen dat stuk direct onder de voorkant, maar ook onder in de hoeken e.d. Ook de a-stijl. Dan zit er nog een gat in de bodem, twee gaten IN de wielkasten, twee rotte voorschermen (+binnenschermen! Kan niet missen), het dak vol putten, laswerk aan beide dorpels, noem maar op.

Misschien kan ik wat met m'n ouders regelen dat er een week hier twee auto's mogen staan, maar in eerste instantie was dat geen optie. E?n auto tegelijk, er zijn hier al parkeerproblemen (15 auto's in een krap hofje met drie parkeerplaatsen en 6 huizen, dat gaat ?cht niet passen).

Als ik het verhaal van Anjo lees, denk ik "No way, dat gaat mij alleen n??it lukken".
Het ideale zou zijn om mijn auto als donor en die van Frits als basis te gebruiken. Maar als er teveel haken en ogen aanzitten gaat dat niet door, dan gebruik ik die van Frits als donor.

Edit: Oh, eh, APK klaarmaken voor de 'details' kan ik zelf wel. Motor + bak overzetten heb ik gewoon hulp bij nodig. D??r gaat het dus om. Voor de rest heb ik tijd zat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-06-2008 09:21 #713406 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Van-alles-en-nog-wat-wissel
Kortom: je kunt maar 1 auto kwijt. Daarom moet je huidige carosserie ASAP verdwijnen, en daarom moet het zo snel mogelijk allemaal overgebouwd worden, alleen dit kun je niet alleen.

Mja, 't scheelt dat jou motortje ongveer het makkelijkste motortje is om over te bouwen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-06-2008 10:01 #713409 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Van-alles-en-nog-wat-wissel
Ik zou inderdaad proberen om een weekje zomervakantie vrij te houden. Het is allemaal goed te doen, maar zeker niet als het haastwerk wordt. Gewoon rustig bekijken en overzetten is het beste. Daar ga je ook het meeste plezier aan hebben, je kunt er toch nog niet in rijden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD