alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

2 jaar stilgestaan

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-03-2007 12:14 #625716 door V300 register
2 jaar stilgestaan is gemaakt door V300 register
Hoi,

Het verhaal is zo, dat ik een oud tante heb (dat houd in tante van mn moeder) die altijd een volvo 340 gereden heeft. Nu dacht ik omdat ze niet meer mocht rijden (ze was afgekeurd daarvoor) dat ze die auto weg had gedaan. Veder hadden we er ook nooit omgevraagd hoe het zat, zo vaak kwamen wij daar niet en er zijn totaal maar liefst 16 neven en nichten die ze heeft. (niet gertrouwd dus)

Maar nu even om het punt te komen, er staat daar dus een volvo 340 met slechts 71.000km in de schuur. Hij staat nu al 3 jaar stil. Ik had een beun gevraagd en die zei begin er maar niet aan...

Ik mocht hem hebben van de rest van de familie. Sterker nog heel graag zelfs...

Hij zei: al het rubber moet vervangen worden, banden ophangen, slangen, v snaar ect ect, variomatic riemen... Ik vond persoonlijk van niet, maar goed. Klopt dat gaat dat echt zo snel? We hebben het maar over 3 jaar! Dat kan toch niet zo snel gaan... Wil hij verdienen of is het echt zo rap? Daarbij was dat niet alles, want je kon nog meer verwachten....

Ik dacht auto grote beurt geven, nieuwe bougies, nieuwe olie, en dan doet die het wel weer. (hoop ik)

Auto is veder in orde optisch geen roest, geen rotte dorpels. Wat zouden jullie er mee doen, wagen is uit 1990....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-03-2007 12:42 #661585 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 2 jaar stilgestaan
Hangt er van af hoe handig je bent, hoeveel ruimte je hebt, hoe snel dat je
hem weer op de weg wil hebben en hoeveel je er in wilt steken.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2007 13:15 #661587 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 2 jaar stilgestaan
En stilstaan is nooit lekker voor een auto.
Je kunt al het "rubber" even grondig inspecteren en laten zitten totdat het t?ch kapot gaat.
Als je het l??t doen kun je van dat geld beter een andere auto kopen.
Als je het zelf doet kost het niet teveel en heb je nog jaren plezier van deze auto.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-03-2007 13:30 #661588 door V300 register
Stilstand is achteruitgang haha. Bij wijze van, de slangen zien er nog goed uit, de banden 2 stuks hebben lichte scheurtjes soort van uitdroging (dat denk ik dan) of hoe je dat wil noemen... Ik heb de tank leeg gehaald, (was niet erg moeilijk moet ik zeggen) en er nieuwe benzine en accu uit mijn eigen auto erin gezet. Koelvloeistof heb ik er uit gedaan en een paar flessen van het kruitvat a 1.50 per stuk er weer in gedaan. Na 15 minuten starte die. Liep gewoon goed. Kon er zelfs mee wegrijden, wat vind je daarvan. Remmen deed die wel, maar niet echt lekker vond ik.

Had niet verwacht dat ik die nog aan de praat zou krijgen, maar dat deed die dus wel. Wellicht voor onderdelen, zat ik zelf te denken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-03-2007 14:05 #661589 door V300 register
de remmen is het grootste probleem van lang stilstaan.

het advies als je van tevoren weet dat een auto lang stil komt te staan is ook altijd om de remvloeistof EERST te vervangen. maar als een wagen eenmaal X jaren stilgestaan heeft weet je meestal niet meer hoe oud de vloeistof al was toen de auto stilgelegd werd en of er dus schade ontstaan is.

het beste kun je maar de remmen eerst even laten nakijken door een garage, wat wil zeggen;
  • Aan de voorkant: de remblokken demonteren, checken op lekkage, remklauwen ontroesten op de montagevlakken van de blokken en op die plaatsen wat temperatuurbestendig vet, de remzuigers een keer op-en-neer bewegen.
    Als de remschijf en de remslang optisch in orde zijn, kan er verder niet zo veel misgaan eigenlijk.
  • Aan de achterkant: wielen en remtrommels eraf, checken op lekkage en slijtage, eventueel schoonmaken en smeren handrem mechanisme, en indien nodig de remschoenen en remcilinders vervangen. Ook weer de remslang (achter is het er maar 1!) even bekijken op droogtescheuren.
  • Als ergens lekkage of vastzittende zuigers geconstateerd is zal de vloeistof zowieso ververst worden. Als het allemaal voor de rest in orde is moet je dat alsnog wel even (laten) doen.
Als je hier ervaring mee hebt kun je het ook gewoon zelf doen, maar zoniet, laat het door een garage doen!

voor de rest zijn de problemen van 3 jaar stilstaan eigenlijk niet zo groot. als je het hebt over 10 tot 15 jaar stilstaan wordt het een ander verhaal natuurlijk.

je moet er rekening mee houden dat er de eerste tijd dat je gaat rijden wat 'opa ziektes' naar boven gaan komen, maar dat houdt op een gegeven moment ook weer gewoon op.

Groetjes Wouter

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2007 14:29 #661590 door Jeroen van Bodegom
Motorblokje is redelijk onverwoestbaar, dus dat ie startte en liep vind ik niet verwonderlijk.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-03-2007 16:01 #661606 door V300 register
Ja of een adresje van iemand... (hint) Veel dingen kan ik zelf, veel dingen ook niet. Heb ik dadelijk 2 volvo 340... Das opzich ook wel lachen. Maar ik zit wel met de wegenbelasting, das een groot nadeel.

Ik had gelezen dat remvloeistof maar 2 jaar oud mocht zijn, raar ra als die 3 jaar oud is is die dus minstens 3 jaar, en waarschijnlijk gewoon een jaar of 5 of 6. Heb ik hem nu gesloopt door er mee te remmen? Hij deed de helft wat die moest doen, dat viel op....

Als ik er dadelijk mee op de snelweg ga, moet ik dan in het begin 90 gaan rijden? Denk dat tante er ook niet veel harder mee gegaan is...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-03-2007 16:11 #661607 door V300 register
met van die half zachte remmen zou ik er in het geheel NIET de snelweg mee opgaan als ik jou was!!!!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-03-2007 16:36 #661608 door V300 register
mmm ik zat te denken is ruim 100km... Lijkt me idd niet echt slim nee...

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2007 16:53 #661610 door Jeroen van Bodegom
Waar staat hij en waar woon je?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC