- Berichten: 278
CVT opschakelvacuum
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
Malenies;n417737 schreef : Steven, VMVK is foutje van mij; kan de besten overkomen.
Ter info: ik heb de instelschroef bereikbaar gemaakt door de wasprop er uit te boren met een houtboor bij laag toerental. Dat ging vlot en nauwelijks beschadiging van de kop. Wel daarna eerst het sleufje in de kop open maken met een kleine schroevendraaier. Dat is wat gepeuter. Ook bij mij gaf het verdraaien van de schroef over het hele nauwelijks effect. Het lijkt er op dat de regeling vrij primitief is gezien de kleine ruimte en de spreiding in onderdruk aan de opschakel-aansluiting..
Ik heb in het centrale deel van "regeling" een gaatje geboord en daarna de EMVK weer in elkaar gezet. Zolang ik niet bij de regeling kan om deze aan te passen kan ik hiermee de regeling overbruggen. Een test gaf aan dat bij de opschakel-aansluiting het vacuüm direct stijgt naar de waarde van de aansluiting direct op de het spruitstuk. nl -0,7 bar.
[ATTACH=JSON]{"data-align":"none","data-size":"medium","data-tempid":"temp_5833_1635766938791_897"}[/ATTACH]
En Malenies, heb je er al mee gereden? Wat is de praktijkbeleving?
Ben wel benieuwd, want uIt de tussenliggende topics leid ik af dat het vooral voor de microswitch-emvks relevant was. En dat begrenzing eigenlijk niet nodig zou zijn bij een werkend tacho-relais.Dat zou dus genoeg aanleiding kunnen zijn ook het middenrif te doorboren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 278
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ook bleek dat er bij intrappen van het gaspedaal nog steeds een flink kickdown effect ondanks dat ik de kickdown-schaklaar bij het gaspedaal heb kortgesloten. Ook dat is verklaarbaar (zie later)
Tijdens deze proefrit heb ik ook goed op het remgedrag gelet en de nodige (nood)stops gemaakt. In eerste instantie had het gevoel dat de remkracht minder was dan eerder ervaren en heb het vacuum- systeem weer teruggebouwd waarbij vacuum voor rembekrachtiger en EMVK een eigen aansluiting aan het spruitstuk hebben. Na verschillende testen met dit systeem was mijn conclusie: het remverschil is minimaal maar het remmen is niet in orde; mogelijk te wijten aan de nieuwe remschoenen achter die ik - weinig km's voordien - had geplaatst. Een aantal noodstops gaf al verbetering,
Overigens gaf de proefrit met dit systeem (alleen gat in VMVK) al ook een verbeterd opschakel-gedrag maar iets minder dan met vacuum-reservoir van rembekrachtiger..
Vacuum-systeem weer teruggebouwd naar gezamenlijke vacuum-aansluiting voor EMVK en rembekrachtiger. Een proefrit gaf weer hetzelfde - gewenste - opschakelgedrag. Toch denk ik dat er nog verbetering mogelijk is bv door het relais bij een lager toeorental te laten schakelen. Ik het relais zit op de printplaat een z.g. RC-kring die een referentie-frequentie opwekt waarop het relais schakelt. Daar moet iets mee te doen zijn. Volgende "uitdaging". Foto van defenitieve vacuum-layout volgt nog.
N.a.v. bijdragen door Niels en Bart:: recent heb ik 3 boeken (met veel plaatjes) kunnen lenen over 60 jaren DAF geschreven door Joan van der Brugghen die ook aan wieg heeft gestaan van de ontwikkeling van de variomatic en transmatic.. Daaruit wordt ook duidelijk waarom de regeling van de variomatic - in eerste instantie - is geworden wat hij is. De krachtoverdracht en de levensduur van de riemen waren hierbij belangrijke factoren.
Ik kom hier op terug
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 278
Naar aanleiding van je opmerking over het schakel-toerental, ik meende me te herinneren daar al eens iets over gelezen te hebben. En mijn geheugen werkt nog een beetje, want na wat zoeken dit gevonden. Handelt over de voors en tegens van schakel-toerental, en een methode om het aan te passen.
forum.v3c.nl/forum/techniek/techniek-cvt...-van-het-tachorelais
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 278
Steven340;n417762 schreef : Ben wel benieuwd waar je nou dat gat geboord hebt. Klinkt erg interessant
Thuis in de schuur denk ik... :groovy:
(plaatje is hierboven al geplaatst, post 19)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 278
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 278
gezien het natte weer vandaag leek het me een mooi werkbank-klusje om EMVK-2 (met het sterk begrensde vacuum, zie boven) van het extra gaatje te voorzien, dus effcetief de begrenzing omzeilen.
Plek van het te boren gaatje is wat mij betreft duidelijk.
Wat ik niet direct zag is hoe je de EMVK zover open krijgt. Hoe haal je (zonder te 'slopen') het witte deel (met luchtinlaat ttuutje, en het terugslagventiel los?
Op de foto heb je enkel het grijze middenstuk nog over en ligt het witte deel ernaast. Het lijkt verlijmd te zitten, Breekt er dan niets, hoe monteer je weer terug?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 278
Daarna gaatje geboord. En met secondenlijm weer vast gezet. Wel even kijken waar de lijm moet: er zijn 2 rondes, een binnen en een buitenring. De buitenring is niet helemaal rond. Maar ook minder kritisch, het is de atmosferische kamer, waar de lucht er weer in kan via slang vanaf luchtfilterhuis. Iest lekkage zal er dus weinig doen denk ik.
UIteindelijk gaatje geboord via tuutje aan de andere (terugschakel)kant. Dan kom je ookin zelfde middenschot uit. Als je niet te diep gaat zodat je ook het terugslagklepje niet raakt zou het ook moeten kunnen zonder het witte inlaat-tuut-deel te demonteren.
Zojuist snel EMVK uitgewisseld en klein rondje gereden. Schakeld sneller en verder op. Wel lijkt ie wat trager te reageren als je vanuit lekker laagtoerig cruisen gas bijgeeft. Maar korte testrit gaf genoeg vertrouwen om deze onbegrensde EMVK voorlopig te laten zitten en nader aan de tand te voelen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.